Словесні аналогії на заняттях у початковій школі. Робота з дітьми з особливими освітніми потребами
Аналогія (від грец. «відповідність») — це подібність окремих предметів і явищ за певними властивостями, ознаками чи відношеннями.
Аналогії сприяють розвитку індуктивного й дедуктивного мислення, допомагають будувати логічні висловлювання, розширювати словниковий запас, учать звертати увагу на деталі, розуміти багатозначність слів, розмірковувати та робити висновки, застосовувати шкільні знання в різних життєвих ситуаціях.
Метод словесних аналогій передбачає суттєвий зв’язок між використанням словесних методів навчання та формуванням в учнів умінь сприймати та розуміти навчальний матеріал, відтворювати інформацію в словесній формі, аналізувати й порівнювати думки співбесідника, формулювати і використовувати доречні словесні конструкції для співпраці у групі та парі.
Використання словесних аналогій дає змогу поєднувати предметно-пізнавальну діяльність з методами активізації та розвитку мислення, а також творчого розв’язання навчальних і соціальних завдань.
Мета використання аналогій як освітнього інструменту:
- навчити учнів виявляти відношення між поняттями, мислити системно, розуміти процеси, що відбуваються;
- дати педагогам інструмент конкретного практичного виховання у дітей якостей творчої особистості, здатної розуміти єдність та протиріччя навколишнього світу і розв’язувати власні, проблеми.
Побудова словесних аналогій передбачає встановлення відношення між словами (поняттями) та добирання слів (понять), між якими існують аналогічні відношення.
Головні принципи словесних аналогій — розв’язання суперечностей, системний підхід (уміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його елементів), уміння віднайти необхідний у певній ситуації резерв.
Дидактичні можливості методу:
- розв’язання творчих завдань будь-якої складності та спрямованості;
- розв’язання логічних та дослідницьких завдань та життєвих ситуацій;
- систематизація знань у будь-яких галузях діяльності;
- розвиток творчої уяви, мовлення та мислення;
- розвиток якостей творчої особистості та формування ключових компетенцій: креативної, комунікативної, світоглядної;
- розвиток діючих груп.
Важливою складовою словесних аналогій є елемент «суперечність», що використовують у дидактичних іграх типу «Навпаки», «Добре — погано», «Так чи ні?» тощо.
Використання інструменту словесних аналогій в освітньому процесі — це система різних завдань, які ставлять перед дітьми через ігри, алгоритми на заняттях, заходах та впродовж дня. Необхідною умовою є практичне втілення креативної думки: у малюнках, творах, казках, загадках, виробах, рухах та всіх видах діяльності.
Приклади використання словесних аналогій у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
1. «Прості аналогії» (розвиток уміння знаходити відношення між словами та складати визначення)
Вправа «Зайвий елемент»
Завдання: виключити з низки інших одне слово (поняття), яке має іншу характеристику.
- Коліно, лікоть, голова, зап’ястя (зайве — голова, бо названо суглоби).
- Коло, квадрат, десять, трикутник (зайве — десять, адже названо фігури).
- Яблуко, груша, слива, мандарин (зайвий — мандарин, тому що він належить до цитрусових).
- Слон, жирафа, антилопа, ведмідь (зайвий — ведмідь, оскільки не живе в Африці).
Вправа «Доповни слова»
Завдання: доповнити групи слів одним словом, що відповідає за змістом.
- Апельсин, мандарин, лимон … (Що краще, яблуко чи грейпфрут? Чому? тощо.)
Вправа «Назви одним словом»
Завдання: дібрати до слів узагальнювальне поняття.
- Береза, дуб, сосна, вільха —… (дерева).
- Бузок, шипшина, калина, жасмин —… (кущі).
Вправа «Літає, плаває, бігає»
Завдання: співвіднести об’єкт і спосіб його пересування (з’єднати пари слів стрілочками).
- Вовк, ворона, карась — літає, плаває, бігає.
2.«Словесно-логічні аналогії» (ігри та вправи для розвитку критичного мислення та мовлення)
Вправа «Базові речення»
Завдання: вилучити слова з речення й описати відношення між ними.
- Ссавці вкриті шерстю (ссавці — шерсть). Який стосунок ссавці мають до шерсті, або навпаки?
- Зі слів складають речення (слово — речення). Яке відношення між словом і реченням?
- Книга допомагає у навчанні (книга — навчання).
- Справжня дружба ґрунтується на вірності (дружба — вірність).
- Яблуня росте в саду (яблуня — сад).
Вправа «Незавершені речення»
Завдання: дібрати до речень різні слова, тобто доповнити їх.
- Сокира — інструмент тесляра. Які ще слова можна дописати?
- Неуважність — аварія. Як доповнити? (Неуважність призводить до аварії.)
- Школа — знання. (У школі ми здобуваємо знання.)
- Працелюбність — успіх. (Працелюбність — запорука (гарантія) успіху.)
Вправа «Закінчи речення»
Завдання: добираючи слова, логічно закінчити речення.
- Коли я торкаюся прозорої води, то відчуваю…
- Ясне тепле сонечко нагадує мені…
- Коли я чую грім на небі, то думаю…
- Пожежа може виникнути тоді, коли…
- Забруднене повітря призводить до…
Гра «Ланцюжок»
Учні, продовжуючи ланцюжок, визначають та називають характерні властивості певних об’єктів — назв предметів. Перша дитина називає об’єкт, друга — його властивість, третя — об’єкт з названою властивістю, четверта — іншу властивість нового об’єкта і т. ін.
- Морква — морква солодка, солодким буває цукор, цукор білий, білим буває сніг і т. ін.
Дітям подобається така гра, оскільки швидко можна визначати різні, іноді непередбачувані варіанти об’єктів. Гра розвиває швидкість та критичність мислення.
3. «Повні аналогії»
Завдання: пояснити відношення між поняттями.
- Коліно — нога; лікоть — … ; щітка — … ; гребінець — …
- Дихати — … (легені); композитор — … (ноти).
- Перешийок — суходіл; … — вода; … — фарби; … — бігати; … — сміятись.
«Аналогії з двох половинок»
Завдання: дібрати аналогічну пару
До слова з першого стовпчика учні добирають пару з другого за аналогією. Такі аналогії можна застосовувати на будь-які теми.
- Веселий — радісний.
- Сердитий — розлючений.
- Сумний — похмурий.
- Стурбований — занепокоєний.
Гра «Три стихії»
Завдання: співвіднести істоту (об’єкт) і стихію.
- Земля — заєць.
- Кріт — земля.
- Повітря — орел.
- Метелик — повітря.
- Вода — дельфін.
- Окунь — вода.
Вправа «Добери пару»
- Крила — … (птах), лапи — … (тварина), ноги — … (людина), ліс — … (природа), повітря — … (кисень) тощо.
- І навпаки: … (яйце) — курка, … (роги) — лось, … (охорона) — лісник… тощо.
Учні часто добирають свої асоціації.
4. «Аналогії в картинках» (розвиток уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, прокоментувати їх, знаходячи аналогії на плакатах (малюнках), на яких поняття представлено не словесно, а через сюжет, форму
Гра «Як це пов’язано?
На картинках з обох боків намальовано предмети: сніжинки — шапка; вода — лід; плід — дерево; деревина — дім; сірники — пожежа; сир — молоко тощо. Як ці об’єкти пов’язані з природою? Доведіть це! Що у них спільного? Чим вони різняться?
Приклади наочності можна завантажити, натиснувши на позначку вгорі сторінки
5.«Аналогії в схемах»
Мета: показати, як можна схематично зобразити відношення між елементами аналогії.
У центрі схеми — назва категорії від відношення між елементами аналогії, у периферійних колах (позначеннях) — слова або пари слів, які потрапляють під цю категорію.
Приклади наочності можна завантажити, натиснувши на позначку вгорі сторінки
Словесні аналогії доцільно використовувати на уроках з будь-якого навчального предмета, корекційно-розвивальних заняттях, виховних заходах, самопідготовці, ігровій діяльності та взагалі в корекційній роботі з дітьми, коли ви пояснюєте учням будь-яку тему та знайомите з будь-яким об’єктом чи матеріалом.
Словесні аналогії:
- здатні миттєво спонукати дітей уявити яскраві образи;
- допомагають запам’ятати нові поняття й усвідомити зв’язки з набутими знаннями;
- сприяють розвитку критичного мислення, словесних алгоритмів мовлення;
- вчать розмірковувати та звертати увагу на деталі різних об’єктів, явищ;
- навчають робити висновки, застосовувати здобуті знання в житті.
Поради педагогові
- Використовуйте в словесних аналогіях знайомі дітям поняття.
- Не робіть зауваження щодо почерку, помилок. Нехай діти зосередяться на пошуку смислів.
- Працюйте з аналогіями в парах і групах. Хай діти виберуть найкращу для себе відповідь, а потім поділяться думками з сусідом.
- Використовуйте аналогії для пояснення теми уроку, заняття або підбиття підсумків теми.
О. О. Мусатова, вихователь, спеціаліст І категорії, КЗ «Білгород-Дністровська спеціальна школа Одеської обласної ради»