Пропонований матеріал містить сценарій проведення лексико-граматичного занятття, опис дидактичних ігор і вправ з урахування лексичної теми «Зимові свята». У файлі для завантаження — предметні малюнки для проведеняя заняття.

 Мета заняття: удосконалювати вміння складати описові розповіді за опорними картинками; продовжувати вчити будувати прості та складні речення; збагачувати активний словник синонімами; удосконалювати граматичну правильність мовлення; розвивати мовленнєве дихання (правильний вдих та видих), моторику артикуляційного апарату, уміння працювати в колективі й індивідуально; виховувати зацікавленість, посидючість, любов і дбайливе ставлення до рідної природи.

Матеріал: предметні малюнки; дидактичні ігри («Добери різні слова», «Склади речення», «Сніговий ланцюжок», «Приказки про зиму», «Звуки зими»); дзвіночки; сніжинки; металофон; пінопласт; папір.

Хід заняття

І. Організаційний момент

Логопед

Ой, ти, зимонько-зима,
В тебе жалощів нема:
Снігом вкрила наш садок,
Розігнала всіх пташок.
Вітер твій гуде-шумить,
За вікном мороз тріщить,
А та віхола не раз
Заганяла в хату нас.
Дзвенять дзвіночки.

Логопед

Що за звуки чарівні?
Звуки Зимоньки-зими.
Це сніжиноньки бриніли,
На столи до нас присіли.
Кожен з ними грати рад,
Зробимо ми снігопад.

ІІ. Основна частина

1. Бесіда

  • Що таке снігопад? (Відповіді дітей.)
  • Як назвати явище, коли падає листя? (Листопад.)
  • А коли падають зорі? (Зорепад.)
  • А коли падають смішинки? (Сміхопад.)

2. Розвиток мовленнєвого дихання. Вправа «Вітер-вітерець»

(Діти дмухають на сніжинки з різною силою видиху.)

Логопед. Як ви вважаєте, зима — це добре чи погано? (Добре, бо багато снігу, можна ліпити сніжки; сніг укриває рослини від морозу; дерева відпочивають; можна кататися на санчатах, лижах, ковзанах тощо. Погано, бо сніг засипав усе: тварини, птахи залишилися без їжі; слизько, можна впасти; холодно, морозно, слід турбуватися про тепло в оселі; слід одягатися, бо можна захворіти.)

3. Вправа на розвиток артикуляційної моторики «Зимові розваги язика»

― Ти послухай, ось яка
Сталася пригода в язика:
Вийшов ранком на поріг,
А навколо — білий сніг,
Треба сніг повідкидати,
Швидко він узяв лопату, («Лопатка»)
Став язик прудким, мов зайчик,
Переплигнув він парканчик, («Парканчик»)
На конячці прокатнувся («Конячка»)
І на сніжку обернувся.
Бачить — гірка снігова, («Гірка»)
Вітер з неї повіва (с-с-с),
З гірки з’їхав на санчатах,
Трішки змерз, вернувся в хату. («Голочка»)
Гарно, тепло у хатині,
Зараз я перепочину.
Самовар його чекає, («Самовар»)
В чашку чаю наливає,
Щоб гарячий чай попити, («Чашечка»)
Треба його остудити.

— Ой, яке смачне варення! («Смачне варення»)
Є й цукерочки у мене. («Цукерка»)
Дуже гарно язичкові:
Він веселий і здоровий.
Пісеньку свою чудову
Заспівати він готовий:
Пя-пя-пя, пя-пя-пя!

4. Дидактична гра «Добери різні слова»

Діти добирають слова, що описують зиму.

  • Настала зима. Яким словом можна замінити слово настала? (Завітала, прилетіла.)
  • Яка зима? (Холодна, сніжна, біла, морозяна, чарівна, чудова, ніжна, гарна, срібна.)
  • Ще як можна сказати про зиму? (Зимонька-зима, красуня-зима, чарівниця-зима.)
  • Падає сніг. Яким словом можна замінити слово падає? (Сипле, йде.)
  • Що робить сніг? (Кружляє, летить, стелиться, лягає.)
  • Що робить мороз? (Холодить людей, морозить, змушує рятуватись від холоду.)

5. Дидактична гра «Склади речення»

Діти складають речення з протиставленням, використовуючи запропонований словесний матеріал.

  • День, ніч, короткий, довга. (Узимку день короткий, а ніч довга.)
  • Сходить, сідає, рано, пізно. (Сонечко сходить пізно, а сідає рано.)
  • День, ніч, прибуває, убуває. (Зараз ніч прибуває, а день убуває.)

6. Фізкультхвилинка

Білий сніг, білий сніг
Заміта стежинки, (Колові рухи руками.)
Цілий день, цілий день.
Падають сніжинки, (Нахили тулуба вперед.)
Вітерець-жартівник
Віхолу здіймає, (Повороти навколо себе.)
А мороз-чарівник
З діточками грає. (Підстрибування.)

7. Дидактична гра «Сніговий ланцюжок»

Логопед. А зараз ми складімо ланцюжки зі слів-сніжинок.

Кожна дитина отримує картку із зображенням певного зимового явища. Потрібно придумати спільнокореневі слова і позначити кожне слово сніжинкою. Виграє та дитина, у якої ланцюжок є довшим.

Зима — зимка, зимонька, зимно, зимовий.

Вітер — вітерець, вітрище, вітрюган.

Мороз — морозенко, морозно, морозець.

Сніг — сніжинка, сніжка, сніжок, сніговий, снігур, сніговій.

Логопед. Пригадайте та поясніть зміст народних приказок про зиму.

  • Сонце блищить, а мороз тріщить. (Хоча сонце дуже яскраво світить, але саме за такої погоди дошкуляє сильний мороз.)
  • Січень січе, аж у вуха пече. (У середині зими дуже сильний мороз.)

8. Дидактична гра «Звуки зими»

Логопед за допомогою різноманітних предметів і матеріалів створює звуки. Діти визначають, чи можуть ці звуки бути звуками зими.

  • Дзвенять дзвіночки — бринять сніжинки.
  • «Кроки» по металофону — плачуть бурульки.
  • Рипіння пінопластом — хтось іде по снігу.

ІІІ. Підсумок заняття

  • Про яку пору року ми сьогодні говорили?
  • Що вам сподобалося?
  • Що найбільше запам’яталося?

 Література

  1. В’юнник В. О. Підготовка дитини до школи. Розробка занять / В. О. В’юнник. — Х. : Вид. група «Основа», 2016. — 304 с. : іл.
  2. Гайван Т. Я. Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовленням ІІІ рівня) (Комплекс матеріалів для логопедичних занять) / Т. Я. Гайван, С. А. Макарова. — Х. : Веста : Видавництво «Ранок», 2008. — 184 с.
  3. Дарда С. М. Корекційні заняття з логопедії в ДНЗ : у 2 частинах. Частина 1 / С. М. Дарда. — Тернопіль : Мандрівець, 2014. — 336 с.
  4. Промінець : Читанка для малят-дошкільнят. Від 5 до 6 років / укладач Паронова В. І. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2008. — 344 с.
  5. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення : програмно-методичний комплекс / Ю. В. Рібцун. — К., 2012. — 258 с.
  6. Рібцун Ю. В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс / Ю. В. Рібцун. — К. : Освіта України, 2011. — 292 с.

Автор: Н. А. Бурдільна, учитель-логопед, ДНЗ ясла-садок комбінованого типу № 31, м. Умань, Черкаська обл.

Також замовляйте: