Здрастуй, зимонько-зима! Лексико-граматичне корекційно-розвивальне заняття
Пропонований матеріал містить сценарій проведення лексико-граматичного занятття, опис дидактичних ігор і вправ з урахування лексичної теми «Зимові свята». У файлі для завантаження — предметні малюнки для проведеняя заняття.
Мета заняття: удосконалювати вміння складати описові розповіді за опорними картинками; продовжувати вчити будувати прості та складні речення; збагачувати активний словник синонімами; удосконалювати граматичну правильність мовлення; розвивати мовленнєве дихання (правильний вдих та видих), моторику артикуляційного апарату, уміння працювати в колективі й індивідуально; виховувати зацікавленість, посидючість, любов і дбайливе ставлення до рідної природи.
Матеріал: предметні малюнки; дидактичні ігри («Добери різні слова», «Склади речення», «Сніговий ланцюжок», «Приказки про зиму», «Звуки зими»); дзвіночки; сніжинки; металофон; пінопласт; папір.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Логопед
Ой, ти, зимонько-зима,
В тебе жалощів нема:
Снігом вкрила наш садок,
Розігнала всіх пташок.
Вітер твій гуде-шумить,
За вікном мороз тріщить,
А та віхола не раз
Заганяла в хату нас.
Дзвенять дзвіночки.
Логопед
Що за звуки чарівні?
Звуки Зимоньки-зими.
Це сніжиноньки бриніли,
На столи до нас присіли.
Кожен з ними грати рад,
Зробимо ми снігопад.
ІІ. Основна частина
1. Бесіда
- Що таке снігопад? (Відповіді дітей.)
- Як назвати явище, коли падає листя? (Листопад.)
- А коли падають зорі? (Зорепад.)
- А коли падають смішинки? (Сміхопад.)
2. Розвиток мовленнєвого дихання. Вправа «Вітер-вітерець»
(Діти дмухають на сніжинки з різною силою видиху.)
Логопед. Як ви вважаєте, зима — це добре чи погано? (Добре, бо багато снігу, можна ліпити сніжки; сніг укриває рослини від морозу; дерева відпочивають; можна кататися на санчатах, лижах, ковзанах тощо. Погано, бо сніг засипав усе: тварини, птахи залишилися без їжі; слизько, можна впасти; холодно, морозно, слід турбуватися про тепло в оселі; слід одягатися, бо можна захворіти.)
3. Вправа на розвиток артикуляційної моторики «Зимові розваги язика»
― Ти послухай, ось яка
Сталася пригода в язика:
Вийшов ранком на поріг,
А навколо — білий сніг,
Треба сніг повідкидати,
Швидко він узяв лопату, («Лопатка»)
Став язик прудким, мов зайчик,
Переплигнув він парканчик, («Парканчик»)
На конячці прокатнувся («Конячка»)
І на сніжку обернувся.
Бачить — гірка снігова, («Гірка»)
Вітер з неї повіва (с-с-с),
З гірки з’їхав на санчатах,
Трішки змерз, вернувся в хату. («Голочка»)
Гарно, тепло у хатині,
Зараз я перепочину.
Самовар його чекає, («Самовар»)
В чашку чаю наливає,
Щоб гарячий чай попити, («Чашечка»)
Треба його остудити.
— Ой, яке смачне варення! («Смачне варення»)
Є й цукерочки у мене. («Цукерка»)
Дуже гарно язичкові:
Він веселий і здоровий.
Пісеньку свою чудову
Заспівати він готовий:
Пя-пя-пя, пя-пя-пя!
4. Дидактична гра «Добери різні слова»
Діти добирають слова, що описують зиму.
- Настала зима. Яким словом можна замінити слово настала? (Завітала, прилетіла.)
- Яка зима? (Холодна, сніжна, біла, морозяна, чарівна, чудова, ніжна, гарна, срібна.)
- Ще як можна сказати про зиму? (Зимонька-зима, красуня-зима, чарівниця-зима.)
- Падає сніг. Яким словом можна замінити слово падає? (Сипле, йде.)
- Що робить сніг? (Кружляє, летить, стелиться, лягає.)
- Що робить мороз? (Холодить людей, морозить, змушує рятуватись від холоду.)
5. Дидактична гра «Склади речення»
Діти складають речення з протиставленням, використовуючи запропонований словесний матеріал.
- День, ніч, короткий, довга. (Узимку день короткий, а ніч довга.)
- Сходить, сідає, рано, пізно. (Сонечко сходить пізно, а сідає рано.)
- День, ніч, прибуває, убуває. (Зараз ніч прибуває, а день убуває.)
6. Фізкультхвилинка
Білий сніг, білий сніг
Заміта стежинки, (Колові рухи руками.)
Цілий день, цілий день.
Падають сніжинки, (Нахили тулуба вперед.)
Вітерець-жартівник
Віхолу здіймає, (Повороти навколо себе.)
А мороз-чарівник
З діточками грає. (Підстрибування.)
7. Дидактична гра «Сніговий ланцюжок»
Логопед. А зараз ми складімо ланцюжки зі слів-сніжинок.
Кожна дитина отримує картку із зображенням певного зимового явища. Потрібно придумати спільнокореневі слова і позначити кожне слово сніжинкою. Виграє та дитина, у якої ланцюжок є довшим.
Зима — зимка, зимонька, зимно, зимовий.
Вітер — вітерець, вітрище, вітрюган.
Мороз — морозенко, морозно, морозець.
Сніг — сніжинка, сніжка, сніжок, сніговий, снігур, сніговій.
Логопед. Пригадайте та поясніть зміст народних приказок про зиму.
- Сонце блищить, а мороз тріщить. (Хоча сонце дуже яскраво світить, але саме за такої погоди дошкуляє сильний мороз.)
- Січень січе, аж у вуха пече. (У середині зими дуже сильний мороз.)
8. Дидактична гра «Звуки зими»
Логопед за допомогою різноманітних предметів і матеріалів створює звуки. Діти визначають, чи можуть ці звуки бути звуками зими.
- Дзвенять дзвіночки — бринять сніжинки.
- «Кроки» по металофону — плачуть бурульки.
- Рипіння пінопластом — хтось іде по снігу.
ІІІ. Підсумок заняття
- Про яку пору року ми сьогодні говорили?
- Що вам сподобалося?
- Що найбільше запам’яталося?
Література
- В’юнник В. О. Підготовка дитини до школи. Розробка занять / В. О. В’юнник. — Х. : Вид. група «Основа», 2016. — 304 с. : іл.
- Гайван Т. Я. Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовленням ІІІ рівня) (Комплекс матеріалів для логопедичних занять) / Т. Я. Гайван, С. А. Макарова. — Х. : Веста : Видавництво «Ранок», 2008. — 184 с.
- Дарда С. М. Корекційні заняття з логопедії в ДНЗ : у 2 частинах. Частина 1 / С. М. Дарда. — Тернопіль : Мандрівець, 2014. — 336 с.
- Промінець : Читанка для малят-дошкільнят. Від 5 до 6 років / укладач Паронова В. І. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2008. — 344 с.
- Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення : програмно-методичний комплекс / Ю. В. Рібцун. — К., 2012. — 258 с.
- Рібцун Ю. В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс / Ю. В. Рібцун. — К. : Освіта України, 2011. — 292 с.
Автор: Н. А. Бурдільна, учитель-логопед, ДНЗ ясла-садок комбінованого типу № 31, м. Умань, Черкаська обл.
Також замовляйте: