Метод портфоліо я вважаю однією з найбільш удалих форм відстеження особистісного зростання кожної дитини, адже сьогодні суспільству потрібні люди, які реально оцінюють свої здібності, уміють ставити перед собою мету, досягати її та прагнуть стати успішними.

Виховання і самооцінка

Як свідчить досвід, виховання — це не заборони і нотації про те, як необхідно поводитися або яким потрібно бути. Виховання — це формування у дитини ефективних стратегій мислення і поведінки.

Дехто вважає, що хороший інструмент мотивації — це порівняння дитини з однолітками. А чи знаєте ви, що дитина думає, коли чує: «Ось Марійка — молодець! А ти..?» Навряд чи після цих слів вона прагнутиме походити на Марійку. Чим більше порівнянь та критики — тим швидше у дитини зникне бажання взагалі щось робити. Вона зневіриться. А в результаті виросте людина, якій буде важко проявити свої навички та здібності, досягти чогось у житті.

Отже, під впливом оцінки оточуючих у дитини складається власне ставлення до себе і самооцінка своєї особистості, а також окремих форм своєї активності: спілкування, поведінки, діяльності, переживань.

Залежно від того, як самооцінка співвідноситься з реальними проявами людини, вона буває адекватною, що відповідає реальності, та неадекватною, коли людина себе неправильно оцінює. Неадекватна може бути завищеною — переоцінювання людиною своїх позитивних якостей, та заниженою, що проявляється через применшення своїх переваг або (і) перебільшення недоліків.

На жаль, не всі дорослі розуміють, наскільки важливо сформувати у дитини адекватну самооцінку. І ось тут на допомогу приходить метод портфоліо.

Портфоліо: основний сенс

Основний сенс портфоліо вихованця — показати все, на що він здатний, проілюструвати все, чого досяг. Портфоліо стає історією успіху, в якій акцент ставиться на те що дитина знає і вміє. При цьому важливо побудувати роботу таким чином, аби дитина сама докладала зусилля до формування портфоліо. Адже під час роботи над його створенням відбувається процес осмислення своїх досягнень, формування особистого ставлення до отриманих результатів і усвідомлення своїх можливостей.

@vstavka Під час роботи над портфоліо я допомагаю зрозуміти кожній дитині, що єдина людина, з якою вона повинна порівнювати себе, — це вона в минулому. Єдина людина, краще якої вона має бути, — це вона зараз. А перемога нe завжди означає бути першим, перемога — це коли ти став кращим, ніж був.

Як скласти портфоліо?

Портфоліо моїх вихованців містить такі розділи.

«Біографія» — яку діти складають самі або разом з батьками.

«Факти про себе» — які вихованці добирають самостійно.

«Мій життєвий девіз» — саме той випадок, коли портфоліо показує дитині, що сьогодні вона вміє більше, ніж учора.

«Самовдосконалення» — вихованці розповідають про свої чесноти і те, над чим потрібно працювати. Вони самі себе оцінюють. Деяким важко себе похвалити, багатьом складно сформулювати, над чим потрібно працювати.

У розділі «Моя сім’я» вихованці молодшого віку зображують сім’ю у вигляді котів або бджолиного вулика.

Розділи «Мій клас», «Мої друзі» демонструють, наскільки дитина активна в житті класу і школи, соціально адаптована. За власної ініціативи діти додають свої розділи (наприклад, «Моє місто», «Мій учитель»).

Особливо цікавим є розділ «Мої захоплення» — тут діти розкриваються з несподіваного боку і приємно дивують різноманітністю хобі та захоплень!

Найбільший, найулюбленіший розділ у кожному портфоліо — «Моя участь». Це і шкільні заходи, і заходи, що проводить наша школа організаторів дозвілля «Забава».

А ось розділ «Моя мета» вихованцям дається дуже важко. Складність полягає в тому, що дітям необхідно визначитися, якої мети вони прагнуть досягти через рік, три, п’ять, і які конкретні кроки для її досягнення вони роблять уже сьогодні.

Є розділ, що допомагає дітям замислитися над своєю майбутньою професією. Тим, хто не визначився, чим займатиметься у дорослому житті, я пропоную скласти список своїх уподобань, потім — перелік професій, пов’язаних з улюбленим заняттям, а далі — список вишів, де можна здобути освіту за обраною спеціальністю.

Велике значення приділяю розділу «Моя мрія», адже мрії надихають на нові звершення. У моїх вихованців вони різні: щаслива сім’я, цікаві подорожі, заробити мільйон, потрапити до знаменитого футбольного клубу і т. ін.

Можливими є розділи «Подорожі» (де йдеться про найбільш цікаві мандрівки), «Мій день», «Значення імені».

Участь батьків важлива

Створення портфоліо — творча робота, до якої я залучаю батьків вихованців. Адже для них — це моменти співпричетності, співпереживання, моменти «включення» у роботу своєї дитини. Це діяльність, що зближує та об’єднує.

Портфоліо стає найважливішою точкою дотику у взаємодії «педагог — вихованець — батьки»: спільними зусиллями ми закладаємо механізм самореалізації особистості дитини. Вочевидь, це індивідуальний шлях до успіху: кроки до досягнення поставленої мети, моменти подолання труднощів і свідоцтва власних перемог.

Водночас, це інформація для роздуму, матеріал для аналізу успіхів і недоліків процесу виховання дитини, шанс вчасно вжити необхідних заходів. Створення портфоліо допомагає пізнати дитину, її духовний світ, спрямувати її енергію на вищий злет творчої активності. Уже іншими очима дивишся на вихованців і розумієш, що кожен із них — особистість, по-своєму талановита і незвичайна.

Я щиро бажаю всім, щоб ваші діти радували вас своїми успіхами! А ці успіхи відображаються в портфоліо дитини!

Автор: Ю. В. Горєлова, керівник школи організаторів дозвілля «Забава», м. Павлоград, Дніпропетровська обл.