«Перший раз у перший клас!» — це не лише радісно і зворушливо, але іноді й страшно. Незнайомі люди, незвичне середовище, нові правила спричиняють тривогу і непереборне бажання не відпускати мамину / татову руку. Фахівці називають цей стан «тремтінням першого дня» — і це природне явище, яке ми напевне також відчували в дитинстві.

Пропонуємо вам декілька простих стратегій, які допоможуть учням почуватись комфортно у школі.

Знайдіть нового приятеля

Іноді вистачить одного доброзичливого обличчя, щоб допомогти дитині перейти від сліз до посмішок. Знайдіть найбільш відвертого, впевненого у собі учня, який погодиться стати за приятеля нервовій дитині та допоможе дізнатися про нове оточення і правила.

Співпраця з однолітками — це практичний шлях до того, щоб допомогти дитині почуватись як удома в новому класі. Друзі повинні перебувати поруч під час перерви та обіду принаймні перший тиждень навчання. Після цього переконайтесь, що нервовий учень адаптується у колективі, знайомиться з багатьма новими людьми та знаходить у школі нових друзів.

Надайте дитині відповідальність

Допоможіть тривожній дитині відчути себе корисною та стати частиною групи, поклавши на неї просту відповідальність, попросіть допомогти вам. Це може бути щось дуже просте — витерти дошку дошки, порахувати кольоровий папір для творчості, роздати олівці.

Діти прагнуть прийняття та уваги з боку свого нового вчителя, тому, показуючи їм, що ви покладаєтесь на них у певному завданні, ви надаєте учням впевненості та цілеспрямованості протягом критичного часу. Зайнятість допоможе їй зосередитися на чомусь конкретному поза власними почуттями в цей момент.

Поділіться власною історією

Діти, які нервують, можуть почуватися ще гірше, уявляючи, що вони єдині, хто так хвилюється першого навчального дня. Поділіться з дитиною власною історією першого шкільного дня, щоб запевнити її, що такі почуття звичайні, природні та подолані.

Особисті історії роблять учителів більш людськими та доступними для дітей. Обов’язково згадайте власні прийоми, які ви використовували, щоб подолати почуття тривоги, і запропонуйте дитині спробувати ті самі методи.

Проведіть екскурсію класом

Допоможіть дитині почуватися комфортніше, запропонувавши коротку екскурсію класом і школою. Іноді проста розповідь про те, де що знаходиться і навіщо використовується, може значно полегшити невизначеність. Зосередьтесь на усіх цікавих заходах, які відбуватимуться у класі цього дня та протягом усього року.

Якщо можливо, попросіть у неї поради щодо певної деталі, наприклад, де найкраще розмістити рослину в горщику або якого кольору папір використовувати для творчості. Таким чином дитина відчує зв’язок із класом, це допоможе їй візуалізувати життя у новому просторі.

Скажіть батькам «до зустрічі!»

Часто гіпертурботливі батьки посилюють знервованість дітей своїм хвилюванням, іноді відмовляючись залишати клас. Дітям передається батьківська тривога, і, можливо, все буде добре, коли першокласники залишаться у класі лише з вчителем та однолітками.

Не потурайте цим «гелікоптерним» батькам і забороняйте їм залишатися у класі після шкільного дзвоника. Увічливо (але твердо) скажіть батькам: «Гаразд, панове! Ми зараз розпочнемо наш навчальний день. До зустрічі о 13:15. Дякую!»

Ви керівник свого класу, і найкраще взяти на себе ініціативу, встановлюючи здорові межі та продуктивні режими, що триватимуть цілий рік.

Зверніться до всього класу

Щойно розпочнеться навчальний день, зверніться до всього класу зі словами про те, що всі сьогодні знервовані. Запевняйте учнів, що ці почуття є нормальними і з часом минуть. Скажіть щось на зразок: «Я теж нервую, хоча я вчитель і маю досвід! Я нервую щороку першого навчального дня!»

Звертаючись до всього класу як до групи, стурбований учень не почуватиметься відокремленим.

Прочитайте книгу про перший шкільний день

Знайдіть дитячу книгу, що висвітлює тему тривоги першого дня. Література забезпечує розуміння та комфорт для найрізноманітніших ситуацій, а хвилювання першого дня не є винятком. Тож працюйте на свою користь, використовуючи книгу як плацдарм для обговорення проблеми та того, як ефективно з нею боротися.

Зробіть комплімент учневі

Наприкінці першого дня зміцніть позитивну поведінку, розповівши учням, що ви помітили, наскільки добре він чи вона працювали цього дня. Будьте конкретними та щирими, але не надто поблажливими. Спробуйте щось на кшталт: «Я помітила, як ви уважно слухали на уроці, як весело грали з іншими дітьми на перерві. Я так пишаюся вами! Завтра буде ще цікавіше!»

Ви також можете спробувати похвалити учня перед його батьками. Будьте обережними — після першого тижня школи дитині важливо почуватися впевнено, а не потрапити в залежність від похвали вчителя.

Автор: Бет Льюїс

За матеріалами: https://www.thoughtco.com/ease-students-first-day-jitters-2081558

Переклад та літературна обробка М. В. Юдіної