9 сучасних форм візуалізації для сучасних учнів: лайфхаки для вчителя. Мої педагогічні знахідк
Живе собі вчителька Галина…
(Сучасна казка у фото-фактах)
В одному з мальовничих міст Харківщини, у невеличкому Куп’янську живе собі вчителька мови та зарубіжної літератури Галина. Понад 30 років працює вона в країні Школа — країні вічного дитинства…
Підростає молоде покоління — нове й унікальне. Це перше покоління, яке народилося у цифровому світі «без кордонів», являючи собою дивну суміш дитячої безпосередності та дорослих умінь. Щоб навчати підлітків XXI століття, учитель має бути «в тренді», тому вчителька Галина іноді замислювалася: «Як зробити урок змістовним, цікавим та насиченим? Як устигнути у короткий термін викласти великий обсяг навчального матеріалу?» Нарешті відповідь знайшлася! ВІЗУАЛІЗАЦІЯ! Сучасні діти краще сприймають образи, ніж слова, тому навчальна інформація у малюнках, схемах, у формі відеороликів, інфографіки діє ефективніше.
Галина впевнена: уведення прийомів візуалізації в освітній процес — це вимога часу. Для креативного вчителя — це творчість, відхід від буденності. Для сучасних учнів — це розвиток критичного мислення, зорового сприйняття, візуальної грамотності та культури.
Ураховуючи всі переваги використання сучасних засобів візуалізації, Галина почала створювати навчальні дидактичні матеріали для представлення різноманітної інформації, які можна використовувати практично на будь-яких уроках. Світ не стоїть на місці. Сучасні прийоми візуалізації здатні не тільки передавати інформацію, але й емоційно впливати на учнів, спонукати в них позитивні емоції та інтерес до досліджуваного предмета.
«Атмосфера, яку ми створюємо навколо себе, є втіленням наших думок. Навчати означає вдвічі вчитися, а ділитися з колегами своїм досвідом — ще одна складова вчительської професії», – впевнена вчителька. Саме тому вона із задоволенням проводить майстер-класи, на яких створює чарівну творчу атмосферу та презентує інноваційні прийоми візуалізації: меми, скрайбінг, інфографіка, інтелект-карти, буктрейлери, кроссенси, дудлінг, створення сторінки літературного героя у соцмережах та ін.
На її думку, візуалізація навчальної інформації дає змогу розв’язати низку педагогічних завдань.
Завдяки використанню скрайбінгу на уроках можна яскраво та творчо візуалізувати будь-яку інформацію, зробивши акценти на ключових моментах. Це розповідь чи пояснення, що супроводжується паралельним створенням схематичних малюнків, які відтворюють ключовий зміст сказаного.
Інтелект-карти — це сучасний та простий інструмент для швидкого опрацювання великих обсягів інформації, зручного запам’ятовування, розвитку асоціативного мислення. Думки та висновки викладають у зручному форматі, з довільним додаванням малюнків та інших допоміжних елементів.
Переваги інфографіки — це наочність, яскравість, інтерактивність, лаконічність, компактність, зручність, структурованість подання інформації, що є доречними для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Збираючи пазли, можна подорожувати різними містами і країнами, побачити кращі картини найвідоміших художників, зануритися у світ історичного минулого. Використання пазлів дає змогу не лише формувати конструкторські навички, а й активно стимулює розвиток логічного мислення дитини. Пазли сприяють розвитку таких мисленнєвих операцій, як: аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення.
Кроссенс — це асоціативна головоломка, сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу та засіб розвитку логічного і творчого мислення учнів. Щоб розв’язати кроссенс, необхідно встановити будь-які асоціації між сусідніми зображеннями.
Функції та значення мемів — відтворення побаченого, прочитаного чи почутого з відповідним акцентом на певній інформації; відтворення подій дійсності у творчому форматі з використанням сучасних онлайн-інструментів. Це будь-яка інформація, подана лаконічно і дотепно, з метою привернути увагу користувачів інтернету. Вона відтворює певне ставлення до подій чи обставин.
Використання соцмереж — це інструмент для проведення сучасних та творчих уроків. За наявності смартфонів учні можуть за допомогою завчасно підготованих учителем відео з YouTube побачити історичні пам’ятки на власні очі, віртуально перемістившись «впритул» до них. За допомогою соціальної мережі можна розвивати у школярів візуальне мислення, створивши ФБ-сторінки письменника або літературного героя.
Дудлінг — це ефективний засіб розвитку креативності (схожий на арт-медитацію), що допомагає сконцентруватися, ефективніше запам'ятовувати інформацію.
Буктрейлер — це сучасна форма реклами книги, новий жанр рекламно-ілюстративного характеру, який поєднує літературу, візуальне мистецтво та Інтернет-технології. Проведення уроків у такому форматі дає змогу під час навчання використовувати зручні онлайн-інструменти, а також виявити власні творчі здібності та зробити видатних особистостей із підручника трошки ближчими!
Іноді колеги кажуть, що Галина живе в іншому вимірі: працює в школі з великим навантаженням, керує міським методоб'єднанням, готує своїх учнів до різних творчих конкурсів, співпрацює з видавництвом, є співавтором сучасних підручників, займається домашнім господарством, дружина, мама, бабуся... Зрештою — це її ритм життя. Жити інакше вона не вміє.
Автор: Фефілова Галина Євгенівна, учитель вищої категорії, учитель-методист Куп’янської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 Куп’янської міської ради Харківської області