Коли діти втомлюються від навчання, вони починають відволікатися, — це прикро, але природно. Ми ж, дорослі, теж так робимо на довгих нарадах або нудних лекціях підвищення кваліфікації? Скажіть, що ми маємо рацію, і вигуки до учнів класу, які втратили увагу, на кшталт «Замовкніть негайно!», «Тиша, я сказала», «Руки на парту» «Ну ж бо ти поговори, а я послухаю», вже відійшли до історії?

Пропонуємо вам декілька «сигналів уваги», які допоможуть привернути увагу до вчителя, позбутися напруження і трішки перепочити.

Статтю розраховано на американських педагогів, але ви можете адаптувати її до українських традицій.

Сигнал — відгук

Однією з найбільших проблем, з якими стикаються вчителі, є утримання уваги учнів. Незалежно від того — чи ви тільки починаєте педагогічний шлях, чи викладаєте десятиліттями, вправи для привернення уваги може бути корисним для вас. Пропонуємо вашій увазі «20 сигналів уваги», які змусять ваших учнів слухати.

Заздалегідь домовтеся з учнями про виконання цих сигналів уваги. Розучить із ними правильні відгуки та дії. Потренуйтеся. Не бійтеся додати гумору у ваші вправи — це поможе позбутися зайвого напруження й додасть довіри у стосунках з вами, а разом із тим, радісного настрою до роботи.

Частина, яку промовляє викладач, виділена жирним шрифтом, а частину учнів виділено курсивом.

  1. Один — два! Очі — на вас!
  2. Очі? Розплющені! Вуха? Слухають! Носики? Дихають!
  3. Спущена шина! Шшшш! (Звук гуми, що спускає повітря.)
  4. Слухайте, слухайте, мешканці міста! Слухаємо тебе, глашатаю! (Вимовляється на кшталт того, як повідомляли новини у середньовічних містах.)
  5. Дай п’ять! (Учні піднімають одну руку долонею до вчителя.)
  6. Шоколадне морозиво. (Учні голосно повідомляють про свій улюблений вид солодощів).
  7. Хто слухає? Так, це ми!
  8. Три. Сімнадцять. Ходімо! (Учні встають і рухаються у повільному темпі класом.)
  9. Одна риба, дві риби. Червона риба, синя риба.
  10. Дикі танці! (Учні танцюють навколо парт.)
  11. Фокус-покус! Час зосередитись!
  12. Макарони і сир! (Учні стоять непорушно.)
  13. Глибока заморозка! (Учні набувають будь-яких поз і дивляться на вчителя.)
  14. Все готово? Будьте впевнені!
  15. Руки зверху (команда означає зупинитися, наприклад, під час виконання самостійної роботи). (Учні кладуть руки на голову.)
  16. Чіка-чика! Бум-бум! (Учні ляскають долонями по партах.)
  17. Якщо ви чуєте мій голос, поплескайте один раз/два/тощо. (Учні плескають.)
  18. Соло на гітарі. (Учні вдають, що грають на гітарі.)
  19. Підводний світ! Риби мовчать. (Учні облишають справи, виходять із-за парт і мовчки повільно рухаються, наче пливуть під водою.)
  20. Разом до перемоги! Та-а-ак! (Учні голосно кричать і підіймають руки вгору.)

Завжди практикуйте сигнали уваги. Чітко поясніть, як учні повинні реагувати на кожен із них, і дайте багато можливостей випробувати їх, а потім з’ясуйте, які з них їм найбільше до вподоби, і практикуйте саме ті.
Ви також повинні застосовувати невербальні стратегії зі своїми учнями, щоб вони навчилися звертати увагу і на візуальні підказки.

Дайте змогу дітям повеселитися. Промовляйте ці репліки безглуздо, і нехай ваші учні роблять те саме. Знайте, що вони шаленітимуть, коли почнуть грати на уявній гітарі або кричати: «Синя риба! Червона риба». Мета цих сигналів: привернути увагу, але вони також мають ефект — збільшення енергії. Дозвольте учням ненадовго побешкетувати, коли ви привернете їхню увагу.

Поради щодо залучення та збереження уваги

Щоб утримувати увагу ваших учнів у навчальному процесі, спробуйте деякі з таких стратегій.

  • Часто використовуйте візуальні матеріали. Дизайн важливий, щоб підтримати зацікавленість.
  • Створюйте більше практичних завдань.
  • Проводьте руханки для учнів.
  • Обмежте кількість часу, який ви витрачаєте на монорозповідь.
  • Надайте можливості для спільного навчання, роботі у малих групах.
  • Дозвольте своїм учням регулярно ділитися своїми думками.
  • Відтворюйте музику, відповідні відео та інші слухові доповнення, коли це можливо.

Учні поводитимуться тихо і зможуть слухати вас довше. Якщо ви виявите, що їм відчайдушно потрібно переорієнтуватися, перш ніж ви спробуєте залучити їх до уроку чи заняття, зробіть невеличке перезавантаження. Продуктивніше давати учням деякий час «подуріти», ніж намагатися утримувати дисципліну жорстокими методами.

Автор: Бет Льюїс

За матеріалами: https://www.thoughtco.com/tips-and-tricks-get-students-attention-2081544

Переклад та літературна обробка М. В. Юдіної