Сучасний урок

Монстри і монстрики шкільного життя або знов про домашнє завдання

12.02.2019 2108 1

Це есе про найскладніше, на мою думку, у роботі вчителя — домашнє завдання. Для багатьох моїх колег — це справжній нічний кошмар. Адже його потрібно диференціювати. Воно має розкривати індивідуальні здібності учнів, бути цікавим та невеликим за обсягом. Пройшовши всі кола пекла, я знайшла власний шлях розв’язання цієї проблеми. Хочу у гумористичній формі поділитися ним з вами. Хто знає,може, якийсь зневірений учитель чекає саме на мою пораду


Домзав — монстр-терорист

Чи знаємо ми, що таке школа? Так, це храм знань. А те, що у цьому храмі мешкають злі страшні монстри, вам відомо? І ці жахіття однаково лякають дітей, батьків і вчителів. Найбільшого і найлютішого монстра звуть Домзав. Він переслідує учнів після школи і вимагає виконати вправу або задачу, погрожує низькою оцінкою у класному журналі або батьківським ременем. Не боїться ані сліз, ані нарікань, ані удаваної хвороби. Непереможний, хитрий, жорстокий. Коли заплакані й украй перелякані чада шукають допомоги й порятунку у мами чи тата, страховисько береться за батьків. Під його пильним наглядом збентежені власним невіглаством матусі й татусі пишуть у чат SOS-повідомлення вчителеві з риторичними питаннями. Цікавляться тим, де знайти інформацію, що підкреслити, як пояснити, у кого списати. Тут Домзав починає терзати зболену учительську душу, яка цілісіньку ніч розмірковуватиме над тим, чи небагатобуло задано бідним знесиленим учням, чи варто детально описувати алгоритм виконання вправи, наскільки завдання розвиває самостійність, творчі здібності та формує компетентності дітей. Усі три ланки навчального процесу охоплені панікою, а монстр лише задоволено тре лапи і щасливо посміхається.

Джерело: http://blog.ed-era.com/domashnie-zavdannia/

Як приборкати монстра?

Але на двобій із Домзавом стають творчі вчителі. Бо не тільки цей страхолюд стоїть над душею, але й адміністрація. Завучі чомусьуважають, що у вчителя-філолога всі учні обдаровані, тому мусять легко й швидко написати вірш на профорієнтаційну годину «Я обираю професію майбутнього» (див. посилання), доступно й цікаво розповісти молодшим школярам про права споживача у межах Тижня правових знань, проілюструвати будь-яке прислів’я чи фразеологізм. Учитель же хапається за голову, не знаючи, коли це робити і як пов’язати з темою уроку. Якщо ж передати ініціативу Домзаву, то як оцінити таку роботу і як змусити учнів вивчити ще й теоретичний матеріал або виконати вправу. Дуже просто: диференціювати домашнє завдання на три групи, а саме для розуму, для рук і для душі. Тоді кожен учень зможе обрати не лиш рівень, на якому буде працювати, а ще й продемонструвати свої здібності, нахили, хобі.

Для розуму — обов’язковий блок, адже засвоїти тему маютьвсі. Це може бути теорія, вправа з підручника, складання схеми або таблиці. Максимальна оцінка за виконання — 9 балів.

Завдання високого рівня — для рук і для душі на вибір. Блок «Для рук» призначений художньообдарованим учням, які гарно малюють, в’яжуть, вишивають, створюють вироби з різних матеріалів. Групою «Для душі» можуть зацікавитись юні поети, прозаїки, композитори і написати вірш, новелу, блюз на задану тему. А якщо таку роботу ще й оформити з використанням ІКТ, то вона автоматично стає народним надбанням, неоціненним скарбом.

Монстра переможено!

Ось приклад такого домашнього завдання з української мови (тема «Невідмінювані іменники»).

Для розуму:

  • вивчити теоретичний матеріал з § 12 ( –3 бали);
  • скласти опорну схему «Рід невідмінюваних іменників» (4–6 балів);
  •  скласти діалог, використовуючи якомога більше невідмінюваних іменників (7–9 балів).

На вибір!

Для рук: намалювати (вишити, зв’язати) невідмінюваний іменник, який ми не використовувалиу класі (10–12 балів).

Для душі: написати невеликий вірш, що допоможе нам краще запам’ятати невідмінювані іменники (10–12 балів).

І ось уже на очах кровожерливий монстр Домзав перетворюється на маленького гарненького білого і пухнастого монстрика-малюка. Візьмемо його на ручки, приголубимо — і всім буде щастя!

(У наведених прикладах використано авторські вірші Жукової Ганни, учениці 10-В класу, та малюнки учениць 8-А та 8-Б класу Давиденко Марії, Махно Юлії, Михайлової Катерини, Насіковської Софії, Дорошенко Валерії, Нагоги Нонни).

Автор статті: А. С. Басіч, учитель української мови та зарубіжної літератури, НВК № 1, м. Енергодар, Запорізька обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук

Відгуки читачів

  • Людмила

    07 травня 2019

    Цікава ідея з розподілом: для розуму, для рук, для душі. Таким чином діти мають вибір виконати домашнє завдання приємливим для себе способом. Дякую, візьму до уваги!