Що спадає вам на думку, коли ви замислюєтеся про літнє дозвілля зі своїми дітьми? Плавання? Табір відпочинку? Шашлик? Погулянка парком? А чому б не додати до всіх цих родинних розваг ще й книжки?

Усі вчителі й спеціалісти з розвитку грамотності одностайні, що дітям будь-якого віку необхідно протягом літа читати самим або слухати, як їм читають, та обговорювати книги з батьками. Наймолодшим це допомагає розвивати мовленнєві навички, а також усвідомлювати, як будуються оповідання. Школяр завдяки читанню та обговоренню книг улітку не «розучиться» читати за канікули та вивчить нові слова й поняття. А найголовніше — таке дозвілля допоможе прищепити дітям любов до книги.

Часто можна почути скарги, що сучасних дітей не змусиш узяти книгу до рук. Але варто згадати, що, по-перше, діти найчастіше переймають інтереси своїх батьків («Виховуйте себе, діти однаково зростуть схожими на вас»), а по-друге, в багатьох із них зараз читання асоціюється лише зі школою та нудними завданнями. А тим часом улітку ви маєте безліч яскравих можливостей вплести читання в повсякденні справи, якими займаєтеся разом із дитиною.

Прогулянки на пляж, купання та родинні пікніки — усе це чудові умови для вивчення літер, читання й обговорення книжок. Тож спробуйте сповнити літо вашої дитини веселим навчанням за допомогою наших порад.

Цікаве читання разом з дитиною

  • Не забувайте розглядати літери та слова. Навчайте наймолодших дітей помічати букви довкола. Під час прогулянки читайте вивіски на вулицях. У басейні або музеї вивчайте перелік правил. Запропонуйте малюкові не лише малювати, але й писати крейдою на тротуарі. Нехай дитина звикає до того, що літери бувають не лише в книжках — їх багато довкола.
  • Подавайте приклад. Читаючи газети та книги, пишучи листи та списки, ви доводите своєму малюкові, як корисно читати та писати. Утім, читати можна що завгодно: хоч історичні романи, хоч інструкцію до гриля (останнє — навіть кращий варіант, що допоможе наочно продемонструвати, яким корисним може бути читання в повсякденному житті!). Наймолодших дітей, які прагнуть усе повторювати за дорослими, це заохотить швидше опановувати ці навички.
  • Щодня призначайте час для родинного читання. Оберіть «час читання» відповідно до літнього розкладу вашої сім’ї. Він може припадати на ранок, день чи години перед сном. Дитина будь-якого віку нетерпляче чекатиме цього особливого часу, що ви проведете разом. Намагайтеся щодня читати в один і той самий час, але не надто фанатично — під час поїздки або в якісь особливі дні (наприклад, на свята) гнучкість графіку не завадить.
  • Пов’язуйте читання із життям дитини. Наприклад, перед поїздкою в село почитайте «Тореадорів з Васюківки» Всеволода Нестайка, а якщо побуваєте на пасіці — «Щоденник Миколки Синицина» Миколи Носова. Читаючи та обговорюючи книги про те, що дитина пережила сама, ви допоможете їй збагатити словниковий запас, а також навчитися розповідати про власний досвід.
  • Беріть книжки із собою. Узагалі не варто викладати їх із сумки. Вони знадобляться і на пляжі, і в парку, а під час поїздки тим паче стануть незамінними. Куди б ви не потрапили — привчайте дитину розважатися з книгою, а не з телефоном чи планшетом.
  • Дитина вже добре читає сама? Читайте їй уголос. Коли молодші школярі опановують базові навички читання, батьки зазвичай припиняють читати їм уголос. Але варто й далі читати — книги, складніші ніж ті, з якими дитина може впоратися самотужки. Так ви допоможете їй вивчити нові слова та ознайомитися з новими стилями оповіді. А ще таке спільне читання зближує й поліпшує стосунки.
  • Дозволяйте дитині самій обирати книги для читання влітку. Читати те, що задали у школі, важливо, проте не менш важливо читати про те, що цікаво, — про комах, драконів чи космічні подорожі.
  • Допоможіть обрати книги потрібного рівня. Якщо дитина читає швидко, правильно вимовляє всі слова та може зрозуміло переказати прочитане — книгу, швидше за все, обрано правильно. Якщо вам складно самим зробити вибір — зверніться за порадою до дитячого бібліотекара. А ще є таке «золоте правило» вибору книг, яким дитина може скористатися й сама: якщо, прочитавши сторінку приблизно на 50 слів, припускаєшся п’яти або більше помилок — ця книга надто складна для тебе.
  • Заохочуйте не обмежувати читання лише книгами. Пропонуйте читати дитячі журнали, або статті в газетах — про спорт чи на інші цікаві теми. Також привчайте дитину читати інформацію в Інтернеті, а не лише переглядати відео. Для цього варто заздалегідь потурбуватися й знайти в мережі цікаві тексти відповідно до її інтересів, бажано з рідкісною інформацією, якої не знайти у відеоформаті.
  • Разом порівнюйте книги та мультфільми/фільми. Знайти книгу з екранізацією дуже просто, почати можна хоча б із відомих казок, зокрема «Попелюшка» або «Русалонька».
  • Заохочуйте дитину також писати влітку. Надсилати листівки друзям та родичам (або незнайомцям, за допомогою Інтернет-проєктів, зокрема «Посткроссинг»), вести щоденник або навіть складати власну книгу. Не забувайте, що сучасні технології дають змогу легко фотографувати все навкруги — тож з ілюструванням написаного не виникатиме жодних проблем.

Як упоратися з переліком книг, що потрібно прочитати влітку

Діти поділяються на «читачів» і «не-читачів», проте всі однаково мріють, щоб хоча б раз вчителі літератури забули видати перелік книг для читання влітку. Одні взагалі нічого читати не хочуть, інші хочуть читати те, що оберуть самі, а не те, що потрібно. Адже багато книжок із програми дійсно не надто захопливі, а якщо серед них і є щось цікаве — однаково це «потрібно» здатне знеохотити. До того ж, на колір і смак товариш не всяк. І якщо хтось зі школярів і радіє списку літератури, то лише тому, що він допоможе швидше позбавитися від тягаря, адже прочитане влітку можна буде вже не читати під час навчального року. Спробуйте допомогти дитині за допомогою наших порад.

  • Разом складіть план читання. За допомогою календаря допоможіть дитині рівномірно розподілити те, що слід прочитати, а потім нагадуйте, щоб вона дотримувала цього графіку, не залишаючи все на останні кілька днів літа.
  • Перемежовуйте те, що слід прочитати, з тим, що дитина обере сама. У деяких школярів з’являється мотивація швидше прочитати книгу за програмою, якщо потім можна буде читати не нову книгу з програми, а за щось справді цікаве. Але не доводьте ситуацію до абсурду, коли дитина зовсім нічого не читає, бо «потрібну» книгу читати не хочеться, а «цікаву» — не можна. А для дітей, які читати взагалі не люблять, кращим заохоченням стане прогулянка до річки або нова комп’ютерна гра.
  • Читайте книги разом і обговорюйте їх. Пригадайте, що самі читали, навчаючись у школі. Якщо дитина дочитає книгу, обговоріть прочитане, з’ясуйте, що було незрозуміло та поставте одне одному запитання. Це не лише допоможе дитині розуміти, що саме вона прочитала (з розумінням текстів, прочитаних «для галочки», часто виникають проблеми), але й покаже, що книги з програми також варто читати — адже вони відомі усім, тож варто вміти підтримувати розмову про них.
  • Якщо читати дитині надто складно — спробуйте знайти аудіо-книгу. Коли ж такої немає — найкращим виходом буде читати книгу разом, уголос. Якщо трапиться так, що більшість книг із програми виявляться заскладними — допоможіть дитині обрати додаткові книги, відповідно до її рівня, аби відпрацьовувати навички читання.

А головне — пам’ятайте, що любов до читання важливіша за оцінки. Якщо в книжковій крамниці чи бібліотеці ваша дитина «хоче все й одразу», а над однією сторінкою книги за програмою може просидіти годину — користі від такого читання буде мало, а бажання читати може зникнути. Не потрібно фанатизму — книги за програмою можна прочитати в скороченому варіанті, переглянути екранізацію чи взагалі просто послухати вчителя на уроці. Натомість любов до читання (досить рідкісну, до речі, в наш час!) варто підтримувати справді цікавими книгами.

За матеріалами http://www.pbs.org

* Переклад та літературна обробка Н. В. Третякової