Розвиток інтелекту безпосередньо залежить від сформованості півкуль головного мозку та їхньої взаємодії. Зважаючи на це, дуже важливо застосовувати на практиці своєрідну «гімнастику мозку», яка буде дуже корисною для дітей дошкільного, шкільного віку, дітей з особливими освітніми потребами та навіть дорослих.

Півкулі мозку людини відповідають за певні функції. Права півкуля головного мозку — гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів, просторове і кінестетичне сприйняття. Ліва півкуля головного мозку — математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична — відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм. Для того щоб творчо осмислити будь-яку проблему, необхідні обидві півкулі та взаємодія й синхронізація між ними. Кожна з них є не дзеркальним відображенням іншої, а необхідним доповненням.

Вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, поліпшують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.

Вправи необхідно виконувати щодня, знайошовши 20–25 хв на день для них. Вони стануть у пригоді для маленьких перерв під час заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.

Вправи рекомендують поступово ускладнювати:

  • прискорювати темп;
  • виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима (вимкнення мовленнєвого і зорового контролю);
  • долучати рухи очей і язика до рухів рук;
  • долучати дихальні вправи і метод візуалізації.

Вправа «Дзеркальне малювання»

Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Хід вправи

На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується під час виконання цього завдання використовувати музику.

Вправа «Ліхтарики»

Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності та самоконтролю.

Хід вправи

Покласти кисті на стіл. Одна — стиснута в кулак, друга — лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва — долоня, то змінити на: права — долоня, ліва — кулак та ін.).

Вправа «Кулак — ребро — долоня»

Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Хід вправи

Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, що послідовно змінюють одне одного: розкрита долоня на столі; долоня, стиснута в кулак; долоня ребром на столі. Спочатку вправу виконують разом із ведучим:

  • долонею правої руки;
  • долонею лівої руки;
  • обома долонями одночасно.

При цьому змінюють темп виконання, прискорюючи та сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.

Продовження матеріалу, зокрема, з вправами-пальцівками, нестандартними вправами для розвитку мозку звантажуйте, натснувши на позначку

Автор: І. М. Богульська, психологиня-практик, спеціаліст І категорії, ЗДО № 5 (ясла-садок) комбінованого типу «Золота рибка», м. Первомайськ, Миколаївська обл.