Скажи мені українською. Види мовних помилок та шляхи їх подолання
Варто лише уважніше, прискіпливіше ставитися до того, як ми говоримо, щоб висловитися дедалі правильніше, щонайчіткіше, найбільш доступно, точно і змістовно.
Галина Сюта, мовознавець
Всі ми інколи припускаємося помилок — як у розмовній, так і в письмовій українській. Подекуди можна зустріти навіть у фахових матеріалах «на протязі уроку», замість «протягом», «приймали участь» замість «брали», «слідуючи приклади», замість «наступні» і таке інше.
Пропонуємо вам великий і докладний матеріал з української мови, у якому автори розкривають тему правильної вимови, правопису і вживання питомих українських слів і виразів. Він стане у пригоді не лише учителям української, а й педагогам будь-якого фаху, для самоперевірки і підвищення кваліфікації. І на кожному уроці мають бути єдині граматичні вимоги — як для педагогів, так і школярів.
У першій частині надано визначення різновиду мовленнєвих норм і типових помилок з прикладами.
У другій частині наведено шляхи подолання мовних помилок.
Третя частина, найбільша, пропонує різноманітні тренувальні вправи для вдосконалення грамотності: орфографічний тренажер, пунктуаційний практикум, граматичні вправи, творчі диктанти, вправи на редагування та формування лексичної грамотності.
Завантажуйте тренувальні вправи, натиснувши на позначку вгорі сторінки.
Мовна норма — це головний критерій культури мови. Норми літературної мови — це сукупність загальноприйнятих правил, якими користуються мовці в усному й писемному мовленні.
Орфоепічні норми регулюють правильність вимови звуків, звукосполучень. Наприклад, сміється [см’ійц’:а], зжитися [ж:тис’а].
Акцентуаційні норми передбачають уміння правильно наголошувати слова. Наприклад, [приказк], [ц’ін:к].
Орфографічні норми регулюють правильність написання слів. Наприклад, всього-на-всього, сама самотою, облич (Р. в., множ.).
Лексичні норми — це правильність уживання слів у властивих їм значеннях, правильне поєднання слів.
Неправильно Правильно
Любе питання Будь-яке питання
У рамках тижня У межах тижня
Кулеподібний Кулястий
Граматичні норми — правильне творення і вживання слів та їхніх форм, правильна побудова словосполучень та речень. Наприклад: звати Марія, звуть Марією.
Словотвірні норми — це правильне вживання морфем для утворення нових слів за наявними в мові словотвірними моделями: купувати (а не купляти), світлофор (а не світофор), пакувальник (а не пакувальщик).
Морфологічні норми — це правила утворення та поєднання граматичних форм слів: канцелярське приладдя (а не канцелярські приладдя), мак мелють (а не мак мелять), хліб крають (а не хліб краять).
Синтаксичні норми — це правила побудови словосполучень і речень, тобто правильне поєднання слів за змістом у відповідних граматичних формах. Наприклад, завідувач (чого?) кафедри, а не завідувач (чим?) кафедрою, робота за контрактом (а не по контракту).
Пунктуаційні норми — це правильне використання розділових знаків у реченнях, текстах. Наприклад:
- Сьогодні похолоднішало. Може випасти сніг.
- А може, і ні.
Стилістичні норми встановлюють доречність вибраних мовних засобів залежно від стилю мовлення. Наприклад:
Офіційно-діловий стиль. Він кваліфікований працівник (а не добрий роботяга).
Види мовних помилок
Кожна помилка — це порушення якоїсь мовної норми.
Н. Бондаренко
Помилка — це об’єктивне відхилення, що перетворює правильний компонент повідомлення на неправильний (помилковий).
- Помилка — це анорматив, тобто таке ненормативне лінгвоутворення, що виникає в результаті невмотивованого порушення літературної норми.
Види помилок | |||||
Лексичні | Граматичні |
Орфографічні |
Пунктуаційні | Стилістичні | Змістові |
Лексичні помилки:
- недоліки, пов’язані з використанням лексичних засобів, що не відповідають основній думці висловлювання та обраному стилю;
- уживання слова у невластивому йому значенні: добра страва (смачна страва);
- порушення лексичної сполучуваності слів: зробити героїчний вчинок (здійснити);
- неточне вживання фразеологізмів: жити іншим розумом (чужим розумом);
- вживання зайвого слова (плеоназм): стара людина похилого віку;
- вживання спільнокореневих слів або повторення однакових слів (тавтологія): святкове свято.
Граматичні помилки:
- неправильне утворення слів та форм слів: хотять їсти (хочуть їсти);
- неправильна побудова словосполучень та різних типів речень: Подорожуючи Карпатами, падав сніг;
- граматичні порушення в структурі речень.
Стилістичні помилки:
- уживання слів, властивих одному стилеві, у тексті іншого;
- невдале використання експресивної та емоційно забарвленої лексики;
- уживання мовних штампів, кліше;
- накопичення в одному реченні слів, що належать до тієї ж самої частини мови;
- змішування лексики різних історичних епох.
Орфографічні помилки:
- неправильне написання слів чи сполучень слів: довгожданний, сама-самотою;
- неправильний перенос слів: заг-ребти; неправильне скорочення слів.
Пунктуаційні помилки:
- пропущено необхідний розділовий знак;
- неправильно розставлено розділові знаки у реченнях;
- поставлено зайві розділові знаки;
- невмотивована заміна одного знака іншим:
Дощ пройшов, проте, надворі стало ще тепліше.
Змістові помилки:
- невідповідність твору вибраній темі, невідповідність змісту переказу первинному тексту; невідповідність типу і стилю мовлення;
- наявність зайвої інформації;
- неправильно описані події, вчинки персонажів, факти;
- невідповідність тексту плану висловлювання;
- відсутність смислового зв’язку між частинами;
- відсутність важливої інформації, необхідної для розкриття теми та основної думки; невдалі узагальнення, висновки.
Шляхи подолання мовних помилок
Види робіт |
|||
Проведення різних видів диктантів; творчих робіт |
Використання онлайн-ресурсів, відеоуроків мережі інтернет |
Робота зі словниками, довідниками |
Застосування інтерактивних методів і вправ |
Диктанти: словникові, вибіркові, пояснювальні, цифрові, творчі, коментовані, вільні, самодиктанти.
Інтерактивні вправи та методи:
- мовні ігри: «Коректор», «Упіймай помилку», «Я редактор»;
- орфографічний тренажер, розминки, перерви;
- пунктуаційний практикум;
- метод «Прес»;
- робота з пазлами;
- алгоритмування (алгоритм — схема, алгоритм — таблиця);
- вправи з ключами;
- «кодування»;
- тестові завдання у форматі ЗНО;
- гра «Третій зайвий»;
- прийом какографії;
- метод проєктів та інші.
Методичний словник
Какографія (від грец. kakos — поганий + grapho — пишу) — метод навчання школярів грамотного письма. Суть цього методу в тому, що вчитель дає певний текст, написаний з навмисно припущеними помилками, причому ці помилки цілком помітні. Уважають, що учень, виправляючи такі помилки, запам’ятовує правильне написання слів.
Тренувальні вправи доступні у файлі для завантаження.
Автор: О. В. Скрипнюк, учитель-методист української мови та літератури вищої категорії; Н. А. Андрійчук, учитель української мови та літератури; Шепетівська ЗОШ I–III ст. № 6, Хмельницька обл.
ТАКОЖ ЗАМОВЛЯЙТЕ:
Джерело зображення: https://sobor.com.ua/news/chi-pidut-diti-do-shkoli-1-veresnya