Особливе значення у формуванні екологічної культури молодших школярів слід приділити формуванню у них дослідницьких умінь. Значна роль у розв’язанні цього завдання належить дослідам, природничим експериментам.

Досвід переконує у тому, що природничі експерименти подобаються дітям усіх вікових категорій. Ураховуючи це, проводимо їх уже з першого класу, особливо досліди в оригінальній формі, що є дуже показовими та незвичними.

Як рослини п’ють воду

Цей дослід простий для організації, не вимагає особливих зусиль та витрат, проте результат завжди дуже ефектний і вражає дітей.

Для проведення досліду потрібні:

  • однакові прозорі ємності для рідин (баночки, пляшки, одноразові стаканчики);
  • вода;
  • харчові барвники;
  • ложки;
  • свіжі рослини.

Для досліду варто обрати ті рослини, які швидко та у великій кількості поглинають воду та дадуть можливість успішно провести дослід. Якщо ви обираєте для експерименту квіти, то суцвіття білого кольору найкраще продемонструють, як рослини п’ють воду. Задля цікавості можна експериментувати з різними видами рослин.

Найкращі рослини для досліду:

  • листки пекінської капусти;
  • зрізані білі ромашки;
  • гілочки білих жоржин;
  • нарциси;
  • білі гвоздики;
  • стебла селери.

Мета досліду: продемонструвати, що рослини завжди поглинають воду нижніми частинами — це корінь. У зрізаних рослин цю функцію виконають стебла. Вода завжди буде поглинатися знизу, а потім розноситися в усі частини рослинки.

Хід досліду

Підготувати таку кількість ємностей, що відповідає кількості харчових барвників. Важливо обрати якнайбільшу кількість. Це цікаво та дуже показово. У кожну ємність набрати чистої води та додати ложками різні харчові барвники. Не шкодуйте пігментів — вода повинна бути дуже концентрованою та насиченою за кольором. Чим більше барвників насипати у воду, тим ефектнішим буде результат природничого експерименту. У кожен стаканчик чи баночку опустити по стеблині однакової рослини. Квіти чи стебла повинні простояти тривалий період. Найкраще залишити їх на цілу ніч. Або провести дослід уранці, а вже наприкінці шкільного дня побачити результат.

Результат. Коли діти наступного ранку завітають до школи, то побачать справжнє диво природи: води у ємностях залишитися дуже мало, а кожна рослинка зафарбується у той колір пігменту, що додавали до води. Діти зможуть побачити рослинки, забарвлені в синій, жовтий, червоний, фіолетовий кольори.

Висновки. Вода потрібна рослинкам для життя. Вони разом із нею поглинають усі корисні речовини, розчинені в воді. У нашому випадку це були барвники. Поглинаючи воду з ґрунту за допомогою коріння, рослина піднімає її вгору по стеблу — до листочків, квітів, плодів. Це добре видно, адже забарвилися всі частини рослини. У пекінській капусті добре видно, що найяскравіші виявилися жилки — по них і рухається вода з розчиненими фарбами.

Як свідчить практика, найпростіші екологічні дослідження є цілком доступними для учнів початкових класів, і, разом із тим, мають певне практичне значення. Так, дослід, спрямований на визначення забрудненості повітря, дає можливість виявити найбільш екологічно чисті «мікрорайони» населеного пункту, які можна рекомендувати для організації дозвілля, відпочинку дітей; вивчення впливу забрудненої води на життя організмів водойми допоможе визначити винуватців забруднення і, можливо, припинити їхні руйнівні дії щодо природи.

Сподіваючись на те, що вчителі обізнані з методикою постановки досліду на уроці в позакласній роботі, пропонуємо кілька дослідів, які цілком успішно були виконані нашими учнями.

Більше дослідів ви зможете завантажити, натиснувши на позначку

Автор: І. Г. Нефед, учитель початкових класів, Прилуцька ЗОШ І–ІІІ ст. № 10 Прилуцької міської ради, Чернігівська обл.