Можливо, вам траплявся в інтернеті мем «Правила цього дому: голодного — нагодуй, сумного — обійми». Нам здається, це хороші правила, хоча й навряд правдиві. Але принаймні вони задають позитивного настрою і, здається, що в такому домі мешкає дружна родина, де люди підтримують і розуміють одне одного.

А, як ви гадаєте, чи можуть існувати правила в класі? Ні, не ті, суворо-академічні: «Учень повинен поводитися тихо, сидіти рівно! Не бігати на перерві! Вчитися, вчитися і вчитися!». А такі «правила здорового колективу», що розробляли для учнів і за участю їм самих. Яких хочеться дотримувати і почуватися при цьому гідно.

Приклад таких правил — у статті Джанель Кокс.

Добре обґрунтований набір класних правил має силу зробити будь-який навчальний рік чудовим. Досвідчені вчителі знають, що правила дають змогу налагодити навчальний процес і згуртувати колектив. Дотримуйте цих порад, щоб розробити розумні правила для вашого класу та виконувати їх.

Не ускладнювати

Оскільки правила призначені для учнів, вони повинні бути логічними та зрозумілими, щоб мати сенс після мінімальних пояснень. Якщо правило заплутане та/або його мета незрозуміла, вашим учням буде складно їх виконувати.

  • Не передайте куті меду. Будьте економними, складаючи список правил, — це збільшіть імовірність того, що учні їх запам’ятають. Не існує «чарівної кількості», але є порада: сума правил, які ви застосовуєте, не повинна перевищувати половини віку ваших учнів (наприклад, не більше трьох-чотирьох правил для учнів першого–другого класу, чотирьох чи п’яти — для учнів четвертого класу тощо).
  • Додайте важливі неписані правила. Ніколи не робіть припущень щодо того, про що ваші учні знають або чого ще не знають. Кожну дитину виховують по-різному, тому культурні розбіжності стають найпомітнішими, коли йдеться про поведінку та правила. Вимагайте від усіх своїх учнів діяти за однаковими стандартами лише після того, як ви навчите їх правил, а не раніше.
  • Використовуйте позитивну мову. Напишіть про те, що мають робити учні, а не те, що вони не повинні робити. Позитивних умов легше дотримувати, оскільки вони чіткіше передають очікування.

Вибір між загальними та спеціальними правилами

Більшість учителів, зазвичай, дотримують подібного плану для встановлення правил: коротко висвітлити готовність учнів, окреслити, як виглядає повага до інших та шкільного майна, та встановити поведінкові очікування під час навчання.

Немає нічого поганого в тому, щоб мати правила, подібні до правил інших учителів. Насправді це може багато в чому полегшити життя ваших учнів. Однак ви не повинні почуватися прив’язаними до них. Педагоги можуть відхилятися від норми, як уважають за потрібне, зважаючи на те, що найкраще працюватиме в їхньому класі. Використовуйте комбінацію загальних та специфічних для класу правил, поки ви не почуватиметеся комфортно зі своїм кодексом поведінки.

Зразок загальних правил

Є деякі правила, які можна застосувати до кожного класу. Це справедливо для таких прикладів.

  1. Приходьте на заняття підготовленими.
  2. Слухайте, коли хтось інший говорить.
  3. Намагайтеся виконати завдання якнайкраще.
  4. Дочекайтеся своєї черги говорити (потім підведіть руку).
  5. Ставтеся до інших так, як ви хочете, щоб поводилися з вами.

Приклади спеціальних правил для класу

Учителі можуть використовувати більш точні формулювання, щоб висловити свої очікування від конкретного класу. Ось кілька прикладів.

  1. Завжди будьте корисними для інших.
  2. Дивіться в очі, коли хтось говорить.
  3. Ставте запитання, коли не розумієте.
  4. Ніколи не змушуйте однокласника відчувати, що ви не хочете з ним працювати.

Кроки для ознайомлення учнів з правилами занять

Ознайомте своїх учнів з правилами якомога швидше, в ідеалі протягом перших днів навчання. Надайте цьому пріоритет над іншими заходами, оскільки правила закладають основи для функціонування вашого класу. 

П’ять кроків складання правил

  1. Залучайте своїх учнів . Багато вчителів створює правила класу за допомогою своїх учнів. Це відмінна стратегія для довгострокового успіху. Учні швидше будуть виконувати ті правила, до створення яких вони доклали зусиль, які вважають власними. Ви навіть можете попросити школярів укласти контракт на дотримання правил.
  2. Обговорюйте і з’ясовуйте. Коли ваш клас придумає правила, обговоріть те, що вони означають, переконайтеся, що всі учні розуміють про що йдеться і в правилах немає двозначностей або розбіжностей. Попросіть школярів продемонструвати бажану поведінку та провести змістовні бесіди про те, чому правила важливі.
  3. Опублікуйте правила . Не можна очікувати, що ваші учні запам’ятають кожне правило, почувши їх лише один раз. Розмістіть перелік правил на видноті, дайте кожному додому пам’ятку. Іноді діти просто забувають правила, а не навмисно порушують їх.
  4. Часто обговорюйте правила. Продовжуйте бесіди протягом року, оскільки можуть виникнути проблеми, що вимагають переглянути свої деякі правила, внести певні корективи. Ніхто не ідеальний, тож вам і учням доведеться перезавантажуватися.
  5. За потреби додайте інші правила. Не обов’язково всі правила будуть досконалими того дня, коли ваші нові учні прийдуть до класу. Якщо вам спаде на думку додати корисне правило, зробіть це. Навчіть школярів адаптуватися до змін щоразу, коли ви додаєте нове правило.

Автор: Джанель Кокс

Переклад і літературна обробка М. В. Юдіної

За матеріалами: https://www.thoughtco.com/introducing-your-class-rules-2081561