Якість підготовки учнів, їх психологічне налаштування на навчання залежать від багатьох чинників, з-поміж яких чільне місце посідають умови, атмосфера, обстановка, у яких вони перебуватимуть під час навчання в школі.

Тому класна кімната (кабінет) має бути затишною, а її оформлення — логічним із конструктивної точки зору, лаконічним у виконанні й доволі простим.

Добре, коли класна кімната гарно оформлена і діти завжди мають бажання приходити сюди. Але значно краще, якщо учні беруть активну участь у оформленні свого класу. Тоді клас стає для них ріднішим.

Класний куточок

У наших школах поширена кабінетна система, кожний кабінет прикріплений до певного класного колективу. Учитель-предметник оформлює кабінет відповідно до свого предмета. Натомість він обов’язково повинен знайти місце для облаштування класного куточка, для стіннівок і стенда з правил безпеки. Це місце має бути зручним для підходу до стендів, щоб декілька учнів водночас могли читати стіннівку тощо. Розміщувати стенди необхідно так, щоб учням було зручно читати, тобто на рівні очей учня середнього зросту.

Оформлення класного куточка — важлива справа, що потребує особливого підходу й кропіткої праці. Правильно оформлений класний куточок має містити різноманітну та корисну інформацію для учнів.

Складові класного куточка

Загальні розділи:

  • розклад уроків;
  • графік чергування;
  • відомості про дні народження учнів класу;
  • загальна фотографія класу;
  • привітання із днями народження, святами;
  • фотографії свят.

Початкова школа — відділ творчості.

Середня і старша школа:

  • досягнення учнів у олімпіадах, конкурсах, змаганнях, зокрема спортивних;
  • план роботи на місяць (семестр);
  • матеріали щодо підготовки до іспитів, конкурсів.

Зміст і оформлення

Ми вже наголосили на тому, що учні мають бути активними учасниками-творцями класного куточка. Звісно, міра цієї участі залежить від віку учнів, типу класу та інших об’єктивних чинників. Учні разом із класним керівником розробляють структуру класного куточка, продумують варіант оформлення тощо. Натомість основні рубрики повинен запропонувати класний керівник. Варто враховувати, що тематика матеріалу для куточка у початкових класах певною мірою відрізняється від тем старших класів.

Радимо

Доцільно розпочинати оформлювати куточок, використовуючи ігрові форми. Невимушений ігровий процес стимулюватиме зацікавлення та активні прояви креативності вихованців. Згодом мають з’явитися серйозніші та складніші рубрики, що містять пізнавальний матеріал, необхідний для розширення кругозору дітей.

В оформленні класного куточка обов’язковою має бути рубрика «Наша творчість» («Наші таланти», «Наші митці» та ін.). Це надихає учнів та заохочує до творчості, адже кожна дитина прагне пишатися власними досягненнями. Добре, якщо кількість талантів у вашому класі поступово збільшуватиметься.

Слід пам’ятати, що інтерес до класного куточка підтримується, якщо його систематично оновлювати, удосконалювати. Тому цією роботою необхідно займатися регулярно.

Оформлюючи класний куточок, важливо дотримуватися таких вимог:

  • естетичність;
  • креативність (якомога більше творчих знахідок і нестандартних рішень);
  • змістовна актуальність і широта (матеріали повинні відбивати всебічні інтереси учнів);
  • цікавість (матеріал має викликати в учнів інтерес);
  • тематика повинна бути «орієнтиром» у позакласному житті й «помічником» у навчанні (матеріали мають відображувати навчання та дозвілля класу).

Класний куточок може містити кілька стендів:

  1. постійний, де відтворені основні відомості про клас, учнів та їх доручення;
  2. мінний, що повідомлятиме про підготовку до свята, проведення конкурсу, участь у спортивних змаганнях, олімпіадах, а також міститиме вітання зі святами, днями народження та ін.;
  3. стенд, що містить матеріали з техніки безпеки, зокрема правила:
  • дорожнього руху;
  • поведінки в школі;
  • поведінки у громадських місцях;
  • протипожежної безпеки;
  • поведінки на воді;
  • поведінки в лісі тощо.

До змінного стенда можна прикріпити вимпел з емблемою класу, творчі роботи учнів (вироби з картону, тканини, шкіри та інших матеріалів) або декоративні прикраси.

Результативність класного куточка

Показниками правильного підходу до оформлення куточка передусім є те, що діти пишатимуться як досягненнями свого класу, так і власними успіхами, намагаючись стати кращими.

А ще вони намагатимуться допомогти, виявляючи творчу ініціативу в оформленні куточка.

Стіннівка

Стіннівка — дієвий орган класного колективу, важливий засіб організації цікавої та змістовної роботи. Ці функції стіннівка успішно виконує за певних умов:

  • якщо вона виходить регулярно;
  • відображує всі сторони життя класного колективу (проблеми, пошуки, знахідки та ін.);
  • оперативно реагує на всі важливі події;
  • допомагає готуватися до майбутніх справ, зміцнювати дружбу й взаємодопомогу;
  • не просто повідомляє факти, але оцінює їх;
  • аналізує причини виникнення суперечних питань, допомагає знайти шляхи подолання труднощів;
  • містить конкретну інформацію, подану цікаво, стисло, влучно, доступно;
  • відбиває любов і повагу до вчителів і учнів, містячи вітання з важливими подіями (святами, знаменними датами та ін.), висловлення подяки організаторам і учасникам певних заходів, корисних і цікавих справ тощо.

Редакція класної стіннівки у своїй роботі має зважати не стільки на зовнішню привабливість, скільки на відповідність художнього оформлення змісту. Звісно, така робота потребує певних умінь, навичок і здібностей.

Радимо

Неслід забувати проте, що колектив класу має брати активну участь у створенні своєї стіннівки. Доцільно, наприклад, обирати назвукласної газети на конкурсній основі.

У період між випусками стіннівки можуть виходити «Блискавки» тощо.

Формат стіннівки

Не варто захоплюватися надто великим розміром газети, адже це не є раціональним рішенням з усіх точок зору. Наприклад, завелика газета є складнішою щодо оформлення, а також незручною для читання. Якщо газета заввишки більша, ніж завширшки, то це утруднить читання. Учням початкових класів доведеться тягтися до заміток, розміщених нагорі, а старшокласникам — присідати навпочіпки, щоб прочитати замітки, уміщені нижче.

Зазвичай розмір газети визначають у пропорції 1х2, коли завширшки вона має бути вдвічі більше, ніж заввишки. Наприклад: якщо висота 50 см, то ширина повинна бути 100 см; якщо висота 70 см, ширина — 140 см.

Така газета міститиме 6—8 колонок (по 10—15 см кожна), має привабливий вигляд, є зручною для читання для всіх, особливо якщо її розташовують так, щоб середня частина була на рівні очей учня середнього зросту.

Замітки

Про що писати в газету? Звісно, про успіхи в навчанні, про колективні справи, досягнення, перемоги класу та окремих учнів на районних, міських олімпіадах із різних предметів, про учнів, які з успіхом захищають честь школи в спортивних змаганнях, про знаменні дати, свята та підготовку до них.

Якою повинна бути передова?

Передова стаття відкриває газету. Зазвичай її місце — у крайньому лівому стовпчику, а іноді, у тематичних номерах (присвячених якомусь питанню),— у центрі газети.

У звичайних номерах передова висвічує одне з питань життя шкільного колективу і, на відміну від решти заміток, підкреслює особливу важливість цього питання. Теми передових можуть бути найрізноманітнішими, головне — щоб вони завжди вчасно реагували на події в житті колективу класу та школи, висвічували успіхи й недоліки та пропонували шляхи виправлення цих недоліків.

Наприклад, передова може закликати учнів до дотримання культури мовлення, дисципліни, акуратного ведення зошитів; нагадати про повторення вивченого матеріалу, виконання громадських доручень тощо.

Залежно від теми передової її автором може бути учень класу, хтось із батьків, випускник школи попередніх років, навіть казковий персонаж (Дід Мороз, Снігуронька та ін.).

Якою повинна бути замітка?

Замітка — основний жанр стінної газети; дієва, активна форма пропаганди усього нового, передового. У ній може бути висвітлено будь-який факт життя країни, школи, класу чи закордонних однолітків тощо. Зокрема, замітка має бути гострою, влучною, стислою й конкретною.

Перш ніж братися до написання замітки, потрібно визначити, якою саме вона має бути: критичною або дискусійною, позитивною або інформаційною. Кожен із цих різновидів має особливості.

Критичні замітки є найпоширенішими у шкільних стіннівках, дискусійні — на жаль, є доволі рідкісним явищем. Натомість цей різновид є особливо дієвим, адже під час обговорення важливого питання можуть висловитися декілька (5—6) учнів, натомість у критичній замітці викладено думку одного автора.

Звісно, у дискусійній замітці потрібно вдало, дуже чітко й зрозуміло викласти проблему та залучити учнів класу до її обговорення. Тоді до редколегії газети неодмінно надходитимуть конкретні відповіді однолітків.

Позитивні замітки, у яких висловлюють подяку чи вітання успішним учням класу,— найкращий і найдієвіший засіб виховної роботи, заохочення для решти учнів.

Інформаційні замітки пробуджують в учнів допитливість, інтерес до рідної школи, до її справ. Для учнів школа стає другою домівкою, тому навряд чи знайдуться такі учні, яким нецікаво дізнатися про всі новини, якими живе їх школа.

Радимо

Візьміть за правило розміщувати в стіннівці різні матеріали. Якщо газета містить лише інформаційні замітки, то стіннівка набуває одноманітності й втрачає цікавість.

Різновиди стіннівок

Поширені різновиди стінних газет

  • Тематична стіннівка (за предметами, про мистецтво, спорт, науку тощо).
  • Святкова газета.
  • Бюлетень (газета чергового класу, гуртка і т. ін.).
  • «Блискавка».
  • Бойовий листок.
  • •Сатиричний листок.
  • Фотогазета.

З-поміж наведених різновидів оперативнішими є «Бойовий листок», «Бюлетень» і «Блискавка». Вони менше звичайної стіннівки за розмірами і не потребують тривалого збирання матеріалу.

Їх випускають за потреби, наприклад: якщо виникло важливе невідкладне питання, про яке потрібно говорити одразу, того самого дня (інакше до наступного чергового номера стіннівки тема може втратити злободенність та актуальність); під час туристичних походів, спортивно-патріотичних ігор.

Радимо

Якщо газета-«блискавка» містить екстрене повідомлення про певну подію чи порушує питання, що вимагає негайного розв’язання, радимо прикріпити поруч великий конверт або шухлядку, куди учні опускатимуть свої пропозиції щодо розв’язання питання тощо.

Кожен випуск такої газети повинен насправді стати блискавкою — яскравою, несподіваною.

У самій назві «Бойовий листок» закладено сенс цих випусків — швидкість, дієвість. Цей різновид стіннівки зазвичай випускають під час проведення колективної справи, суботника, трудового десанту, прес-конференції, зустрічі із цікавими людьми, туристичних і спортивних змагань. Він може містити одну-дві замітки чи замітку й фейлетон.

Святкову газету випускають до певної дати, свята, урочистої події. Тому її оформлення має бути особливим і дійсно святковим. Редколегія завжди повинна пам’ятати, що кожен матеріал — передова, що розповідає про знаменну дату, і замітка, написана до цього дня,— мають висвітлювати досягнення, успіхи, які має клас до свята. Слід розповісти про кращих учнів, спортсменів, науковців, митців класу.

Доволі цікавим різновидом стіннівки є фотогазета. Ніщо так яскраво не може розповісти про подію, як фотографія. Використовуючи різні форми подання фотографії (репортаж, фотообвинувачення, фото-карикатура та ін.), можна істотно впливати на виховання кращих моральних і ділових якостей у школярів.

Фотогазета містить здебільшого фотографії із влучними підписами. Форма такої газети може різнитися (наприклад: у вигляді квітки ромашки, дерева чи багатоповерхового будинку, у вікнах якого розміщено фотографії).