Сучасний урок НУШ Self-менеджмент

Оцінювання по-новому. Заняття з елементами тренінгу з учителями початкової школи

28.04.2021 284 0

Шалва Амонашвілі писав: «Відмітка, якій приписується лише безневинна роль простого відбивача і фіксатора результату оцінювання, на практиці стає для дитини джерелом радості або горя…». І хоча школа без оцінок не можлива, будемо відвертими, з-поміж шкільних стрес-факторів саме оцінювання досягнень учнів посідає головне місце. Особливо у молодших класах, коли учні ще не отримали «здорового пофігізму», негативна оцінка може завдати неабиякого стресу і стати справжнім горем.

Пропонуємо вашій увазі цікавий та корисний тренінг щодо оцінювання досягнень учнів початкової школи. Але спершу нумо поцікавимося, а як це відбувається в інших країнах.

Фінляндія

У фінських школах учні не отримують оцінок до 12 років. Учителі стежать за тим, щоб кожен учень прогресував у своєму особистому темпі. Вони вважають будь-яку оцінку перешкодою на шляху до освітніх досягнень учнів. Двічі на рік батьки отримують звіт про навчання своїх дітей. У початковій школі дитину вчать самостійно себе оцінювати, розуміти свої сильні та слабкі сторони, уміти використовувати власні навички та ресурси для досягнення конкретних результатів.

Перші оцінки з’являються лише в шостому класі — від 4 до 10 балів. Найменший бал отримують за цілковите незнання предмета, тоді учневі необхідно заново пройти курс. До речі, чотири — невипадково найнижчий бал, адже фіни вважають, що не можна принижувати дитину цифрою 0. Решта оцінок розподілені так: 7 балів — середній, 8 балів — хороший, 10 балів — прекрасний результат.

Японія

Учителі не ставлять оцінок за наявність або брак домашнього завдання чи за те, наскільки учень готовий до уроку. Якщо дитина готова, вчитель обводить завдання червоним кружком. Якщо ні — просто залишає його на майбутнє як борг.

Така система діє, аби не порівнювати учнів одне з одним. Натомість педагог просто описує вміння дитини, її активність і творчі здібності.

Хоча навіть у японській школі іноді перевіряють рівень знань за допомогою оцінок. Для цього періодично проводять тести з усіх предметів. Оцінки виставляють за 100-бальною шкалою.

Норвегія

До восьмого класу в норвезьких школах немає жодних оцінок. Замість цього там акцентують увагу на інших речах: «робота в команді», «обговорення», «ухвалення рішень». Дітям пояснюють, що особистість кожної людини розвивається у взаємодії з іншими людьми.

Навчання організовано таким чином, щоб діти вміли разом оцінювати наслідки різних рішень. Також для дітей проводять багато різноманітних майстер-класів з виготовлення корисних для життя речей.

Учителі не говорять про здібності учнів, їхню поведінку. Тільки раз на рік є спеціальний день, коли вони розповідають батькам про успіхи їхньої дитини.

Якщо в учня є певні проблеми, то на кількох наступних уроках присутні фахівці з різних сфер, які намагаються зрозуміти, з чим пов’язані труднощі дитини. Потім із нею працюють окремо, намагаючись поліпшити її знання.

Канада

Тут немає звичних для України щоденних оцінок за відповіді біля дошки чи домашні завдання. Оцінки ставлять тільки за контрольні та самостійні роботи, а також за виконані проєкти. Тести в Канаді з різних дисциплін проводять регулярно.

Оцінюють дітей буквами: А, В, С, D, F. Ставлять їх залежно від відсотка правильних відповідей. A+ можна отримати за результат у 95–100 %.

Двічі на рік учні отримують звіт про свою успішність у заклеєному конверті, що вони повинні показати батькам. У його першій частині описано характеристики дитини: організованість, здатність до самостійної та командної роботи, ініціативність, старанність і навіть самоосвіта.

У другій частині містяться оцінки за предмети. З кожної дисципліни може бути кілька оцінок (за конкретну тему). Наприклад, на «мовних» уроках окремо оцінюють читання, письмо, розмовне спілкування, грамотність. Також учитель пише про переваги та проблеми учня, про те, наскільки впевнено він виявляє свої знання, і рекомендує, що робити далі.

Завантажити додаткові матеріали ви зможете, натиснувши на позначку

Автор: І. В. Оніщенко, учитель початкових класів, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук