Сучасний урок НУШ Творчість, ідеї

Досліди з яблуком для учнів початкової школи

23.04.2021 676 0

Дослідницька діяльність учнів початкових класів має провідне значення в умовах НУШ.

Цікавим прикладом такої діяльності є досліди з яблуком. Їх можна провести з учнями різного віку. Особливо корисною ця інформація буде для вчителів, які працюють у першому класі. Матеріали можна використати під час опрацювання теми «Ми — дослідники. Ми — винахідники». Зазначені досліди прості у виконанні, доступні, зрозумілі. Зазначено мету, обладнання, хід проведення, очікувані результати, практичне значення, надано коментарі, пояснення.

 

Дослід «Чому темнішає зріз розрізаного яблука?»

Мета:

формувати ключові компетентності:

- уміння вчитися — самореалізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;

- соціальну — учити дітей цікавитися подальшою навчально-пізнавальною діяльністю;

- інформаційно-комунікативну — шукати інформацію з різних джерел;

- здоров’язбережувальну — слухати пояснення вчителя, за потреби, звертатися із проханням про індивідуальне консультування;

формувати природознавчу компетентність: з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки між розрізанням яблука та потемнінням його м’якоті; пояснювати явище окислення; розвивати практичні навички, спостережливість; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.

Обладнання і матеріали: яблуко, ніж, лимонний сік чи лимон, дощечка.

Хід досліду

Розріжте яблуко на половинки. На одну частину вичавіть сік лимона і простежте.

Результати досліду
Половинка, оброблена лимоном, залишилася такою, як була, а інша половинка почала темніти. Чому?

Коментар (висновки)
Зазвичай пояснюють, що у яблуках дуже багато заліза (звісно, невидимого для очей), якщо контактує з повітрям, починає окислюватися. А сік лимона покрив яблуко захисною плівкою, позбавив змоги контактувати з повітрям.

Чи справді це так?
Залізо в яблуках дійсно міститься. В одному яблуці вагою 100 г міститься 1–2 міліграми заліза — мікроскопічна кількість, замало, щоб зіпсувати товарний вигляд цілого фрукта. Тому не має жодного сенсу лікувати за допомогою яблук дефіцит заліза в організмі, особливо, якщо врахувати, що з цієї мізерної кількості організм засвоює всього 1–5 %.

Насправді механізм потемніння яблук такий: відомо, що ягоди й фрукти багаті на антиоксиданти, які вважають корисними для здоров’я. У яблуках багато речовин групи антиоксидантів, що називають поліфенолами. За будовою вони виглядають як ланцюжок молекул різних фенолів.

Теафлавин-3-галлат — поліфенол рослинного походження 

(Відомо, що фенол сильна отрута, але ланцюжки фенолів це речовини, що мають інші властивості, не токсичні для людини.)

Ба більше, в яблуках є ферменти поліфенолок сідази, завдання яких, як свідчить їхня назва: окислювати поліфеноли.

У результаті окислення поліфенолів утворюються хінони. Самі по собі вони безколірні, але на відміну від поліфенолів, які за своєю природою перешкоджають реакціям окислення, хінони,— навпаки, сильні окислювачі, що, утворившись на поверхні яблучного зрізу, починають взаємодія ти з усім, що їм трапляється на шляху. Зрештою утворюються речовини, що надають яблуку іржавого кольору.

Чому м’якоть цілого яблука не «іржавіє»? Хитрість полягає в тому, що для взаємодії поліфенолоксідази з поліфенолами потрібен кисень. Коли цілісність яблука пошкоджується, кисень отримує доступ до місця дії та запускає ці процеси.

Якщо обробити зріз яблука лимонною кислотою, то можна уповільнити його потемніння. Секрет полягає в тому, що у разі підвищення кислотності (у разі пониження pH) знижується активність поліфенолоксідаз.

Практичне значення
Яблуко таким чином захищається від шкідників. Процеси окислення поліфенолів, як ви звернули увагу, запускаються тільки у разі пошкодження яблука. У природі таке відбувається, наприклад, якщо фрукт прогризла гусениця. Перші в списку «захисників» яблука — самі хінони, що, будучи сильними окислювачами, токсичні для мікроорганізмів та грибків. Коричнева «плівка», що утворюється на пошкодженій поверхні яблука, заживляє пошкодження та захищає його м’якоть від проникнення пошкодження вглиб. Захисну роль виконують речовини, що утворюються в результаті процесів окислення. Одні із них здатні зіпсувати травлення гусениці, інші — зробити фрукт несмачним для неї. Щось схоже відбувається, коли ми їмо терен чи недозрілу хурму — їхню неприємну в’яжучу дію зумовлено дією дубильних речовин танинів, що теж належать до класу поліфенолів та згортають білки на поверхні язика й слизової оболонки з утворенням великих «несмачних» молекул.

Швидкість утворення плівки та інтенсивність її кольору визначаються кількістю поліфенолів у цьому сорті яблук.

Такий самий механізм потемніння — на зрізі бананів, персиків, незрілих волоських горіхів, картоплі, грибів.

Побуріння м’якоті яблука на зрізі надає йому не особливо апетитного вигляду. Тому вчені вже давно працюють над питанням, як можна цього уникнути. Уже виведені сорти яблук, у яких поверхня надрізаного яблука не темнішає. Досягли цього шляхом блокування генів, що відповідають за синтез поліфенолоксідаз.

Як можна ускладнити дослід?
Візьміть 8 ємностей, у які можна помістити шматок яблука та повністю покрити його розчином. Заповніть кожну ємність своїм розчином (вода, солона вода, лимонад, мед, вода з вітаміном С, газована вода, напій «Спрайт» чи ін.). Підпишіть.

Розріжте одне яблуко на 8 скибок приблизно однакового розміру.

Качан використайте як контрольний зразок (він свідчитиме, як потемніло яблуко без інших втручань). Відразу накрийте всі миски кришками.

Через 10 хв вийміть яблука з розчинів. Попросіть дітей заповнити таблицю з результатами. Нехай оцінять яблука за декількома показниками: колір (найбіліший зразок), смак.

У нашому досліді «переміг» мед. А у вас? Перевірте!

Досліди про яблука та воду, яблука та електрику й інші цікаві досліди для молодших школярів ви зможете заванатажити. натиснувши на позначку:

  

Автор: О. Г. Єрьоменко, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, НВО «СЗНЗ І ст. “Гармонія” — гімназія ім. Т. Шевченка — ЦПВ “Контакт”», м. Кропивницький

 

Поділитися в Viber Залишити свій відгук