Сучасний урок НУШ Творчість, ідеї

Урок-узагальнення з теми «Світ, який нас оточує»

26.04.2021 120 0

Мета: перевірити, узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Світ, який нас оточує»; розкрити взаємозв’язки, наявні у природі; формувати навички дослідницької діяльності, уміння порівнювати, узагальнювати, зіставляти набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті; розвивати мислення, пізнавальні інтереси і здібності школярів; виховувати любов і гуманне ставлення до природи, чуйність, відповідальність; навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.

Очікувані результати:

  • наприкінці уроку учні пригадають і знатимуть: ознаки, властиві тільки живій природі; органи рослин; умови, необхідні для росту і розвитку рослин; назви деяких рослин своєї місцевості та їхні плоди; цінність тварин для людини;
  • вмітимуть: розрізняти тіла живої та неживої природи; класифікувати рослини на дерева, кущі, трави; розрізняти тварин за класами (звірі, птахи, риби, комахи) та за способом харчування; встановлювати взаємозв’язки між неживою природою і рослинами та між рослинами і тваринами; уважно слухати одне одного в умовах безпосереднього спілкування.

Обладнання: план подорожі, таємничий конверт, плоди.

Хід уроку

І. Ранкове коло

Учитель. Уявімо, що до нас завітали гості з іншої планети. Вони зовсім не схожі нас, але дружелюбні. Зараз поміркуймо, як їх можна привітати, і потренуймося у нашому ранковому колі.

Інопланетяни зацікавилися життям землян і прибули на нашу планету, щоб вивчити природу Землі. Один із них був дуже допитливий і так зацікавився всім навколо, що незчувся, коли відстав від своїх колег.

Гуманоїд залишився сам-самісінький. Погляньте на його портрет. (Демонстрація малюнка.) Придумайте йому ім’я. (Гуманосик чи якийсь інший варіант.) Йому і цікаво, і трохи лячно. Його сваритимуть на кораблі за недисциплінованість... Але він не зневірився — вирішив дізнатися більше про природу нашої планети.

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності

— Діти, ви вже, певно, здогадалися, що сьогодні буде незвичайний урок. Це урок-подорож. Мандрувати будемо разом із Гуманосиком, допомагаючи йому розв’язувати складні земні ситуації, у які він, звісно, потрапить. А водночас самі пригадаємо і повторимо вивчене про рідну природу, взаємозв’язки в ній.

ІІІ. Робота в групах. Узагальнення та систематизація знань

Об’єднання в групи.

Учитель. Гуманосик мандрував, спостерігаючи за земною природою, та стомився. Сів на пеньок перепочити й обміркувати все побачене в природі. А побачив стільки, що не може всього запам’ятати. Вирішив він розподілити тіла земної природи на дві групи. А як назвати їх — не знає.

Завдання 1. Скласти карту знань про тіла природи і навести приклади.

  

Презентація карти знань.

Учитель. Зрозумівши це, Гуманосик помандрував далі. Він прийшов у лісок. Здогадався, що його мешканці — рослини. Подумав: «Яке коротке слово, а всіх рослин так багато. Як же їх запам’ятати? Мабуть, потрібно знову розподілити рослини на групи. Але як?».

Завдання 2. Додати у вже створену карту знань поділ рослин на групи.

  

— А за якими ознаками Гуманосик зможе розподілити рослини на такі групи? Щоб йому допомогти, дамо відповіді на запитання тесту.

Завдання 3. Тест.

  • Дерево — це:

а) найвища рослина;

б) рослина з одним міцним великим дерев’янистим стеблом (стовбуром);

в) рослина з кількома міцними дерев’янистими стеблами.

  • Кущ — це:

а) рослина з кількома міцними тонкими дерев’янистими стеблами;

б) рослина, нижча за дерево;

в) рослина з одним тонким дерев’янистим стеблом.

  • Трав’янисті рослини — це:

а) рослини з твердими стеблами;

б) найменші рослини;

в) рослини з м’якими соковитими зеленими стеблами.

— Діти, що спільного мають усі рослини? (Будову, спосіб живлення.)

— Дізнавшись, Гуманосик уже хотів рушати далі. Аж раптом з кущів почувся плач. Інопланетянин, не довго думаючи, пішов виручати плаксунів. Розгорнув кущі та побачив там дітей, які гірко плакали, загубившись у лісі. Вони просилися до своїх мам. Допомогти Гуманосик не міг, бо не знав, чиї вони дітки. Тож доведеться допомагати нам.

Завдання 4. Гра «Впізнай, чий плід».

Кожна група отримує плоди або їхні зображення. Необхідно назвати рослини, яким ці плоди належать, і дати відповідь на запитання (кожна група отримує одне запитання).

  • З чого утворюється плід?
  • Що міститься в середині плоду?
  • Як розмножуються рослини?

Презентація відповідей.

— Гуманосик досі не зрозумів, чому саме рослини належать до живої природи. Допоможіть нашому гостеві.

Завдання 5. Довести, що рослини належать до живої природи.

Презентація відповідей.

— «Ну коли ж рослини живі,— думав Гуманосик,— їм потрібні умови для життя». Потрібно провести досліди і дізнатися, що це за умови. Ми такі досліди вже проводили. Діти, просто пригадайте, що це за умови, і запишіть їх у кросворд із сюрпризом.

Діти в групах працюють із кросвордом.

Завдання 6. Кросворд.

1. Без неї трава стане сухою.

2. Без нього рослини будуть безбарвні.

3. Без нього рослини не дихатимуть.

4. Що рослини беруть із ґрунту?

5. Без нього рослина перетвориться на бурульку.

  

 

Презентація розгаданих кросвордів.

— Задоволений Гуманосик почимчикував далі. Ішов, доки не натрапив на таємничий конверт. У ньому він знайшов зашифровки.

Завдання 7. Розшифруй!

Кожна група отримує аркуш, де закодовано назву однієї з груп тварин.

  

Завдання: розшифрувати запис і дати відповіді на запитання.

  • Що можете ще сказати про ознаки тварин, зашифрованих у завданні?
  • Доповніть вашу карту знань поділом тварин на групи.

  

Завдання 8. Заповни пропуски

— Раптом із конверта випав ще один аркуш. Ось що там було написано (запис на дошці).

Тварин, для яких основною їжею є рослини, називають ____________.

Тварин, які живляться іншими тваринами, називають ____________.

Тварин, які поїдають і рослин, і тварин, називають ____________.

(Представники груп заповнюють пропуски).

— Примандрував наш гість до якоїсь дивної печери. А звідти хтось як вилетить... Аж злякався Гуманосик! Перечекав трохи інопланетянин і заглянув таки до печери (цікавість перемогла страх!). І побачив щось незвичне: багато якихось тварин спали вниз головою. (Демонстрування зображення кажанів.)

— Хто то був, діти?

Завдання 8. До якої групи тварин належить кажан? Доведіть.

— Ну, звісно, після такої дивовижі потрібно оговтатися. Гуманосик улігся на лужку на сонечку і почав обдумувати побачене та почуте. І знову здивувався: рослини і тварини належать до живої природи, хоча дуже відрізняються між собою. Але чому? Що в них спільного? Яка між ними відмінність?

Завдання 9. Дати відповіді на запитання Гуманосика.

Презентація відповідей.

— Обдумавши ваші відповіді, Гуманосик накреслив ось таку схему.

  

Завдання 10. Пояснити схему, зображену Гуманосиком.

— Зрадівши вашій кмітливості, інопланетянин почимчикував далі. Та раптом він дуже засмутився, бо побачив... зламану берізку.

  • Вправа «Мікрофон»

— Що зробив гість? Поясніть його дії.

— А як ви можете охороняти природу?

IV. Підсумок уроку

— Яку найважливішу інформацію про природу планети Земля дізнався Гуманосик?

V. Рефлексія

— Чи сподобалося вам мандрувати з Гуманосиком?

— Як ви вважаєте, чи хвилювалися за мандрівника його друзі?

Автор: О. Г. Галепа, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, Прохорська ЗОШ І–ІІІ ст. Комарівської сільської ради, Борзнянський р-н, Чернігівська обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук