Сучасний урок Досвід виховання

Організація мислення за методом «Шість капелюхів». Заняття «Ліси — багатство України»

29.03.2021 353 0

Джерело: https://blog.moneypenny.me/wp-content/uploads/2017/10/six_thinking_hats-1024x841.jpg

Розв’язання будь-якого завдання засновано на поступовому формуванні ланцюжка певних міркувань.  Добре, якщо на підсвідомому рівні ми робимо це послідовно. Але часто трапляється що рішення ми ухвалюємо тільки на емоціях, або розмірковуємо хаотично, плутано. Одним зі способів вироблення конструктивного, творчого мислення є методика «Шести капелюхів», розроблена Едвардом де Боно. Автор пропонує, розмірковуючи над завданням, виконувати лише одну розумову дію у певний проміжок часу. Кожна дія унаочнюється капелюхом певного кольору, які слід приміряти один за одним, а не всі відразу.  Усього виокремлено шість розумових дій, і відповідно — шість капелюхів.

Білий капелюх відповідає лише за збір об’єктивних фактів, загальних відомостей, статистики; інформацію при цьому не оцінюють.

Червоний капелюх відповідає за прояв емоцій, почуттів та передчуттів.

Жовтий капелюх відповідає за пошук переваг, бачення позитиву в будь-якій ситуації за будь-яких обставин.

Чорний капелюх відповідає за пошук негативних нюансів, недоліків, критику.

Зелений капелюх відповідає за творчий пошук, генерування нових ідей, пропозицій, альтернативних підходів.

Синій капелюх відповідає за осмислення, аналіз усього розумового процесу (це рефлексія мислення), планування, визначення мети, підбиття підсумків.

Дуже продуктивною є така методика під час роботи певної групи, наприклад, класу учнів. Вони об’єднуються у шість груп під капелюхами певних кольорів.  Кожна з груп працює над навчальним матеріалом тільки відповідно до того типу мислення, що символізує колір капелюха. За такого підходу різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Зрештою формується та ухвалюється конструктивне рішення, а не те, що активніше просувалося в дискусії.

Пропонуємо вам ознайомитися з досвідом застосування методики «Шести капелюхів» на прикладі актуальної теми про ліси України. Застосувати розробку можна на уроках географії, біології, природознавства, у якості позакласного заходу.

Файл ви можете завантажити, натиснувши позначку.

За матеріалами: Ліси — багатство України, бережімо їх!Виховна година з використанням методу організації  мислення «шість капелюхів»

Автори: Т. І. Завгородня, В. П. Завгородній, ВСП Городищенський коледж Уманського національного університету садівництва, Черкаська обл.

Джерело: «Географія в школі» № 9–10 (397–398), травень 2020 р.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук