Сучасний урок НУШ Психологія

Особливості мотивації дистанційного навчання

08.01.2021 317 0

Як відомо, мотивація є одним із найважливіших чинників успішного навчання. Правильна мотивація забезпечує необхідну концентрацію уваги, наполегливість, бажання вчитися, що є в основі успіху в навчанні.

Традиційно мотивують дитину в навчанні:

  • гарні оцінки;
  • схвалення її роботи та її дій з боку дорослих;
  • ситуація успіху;
  • заохочення з боку батьків та педагогів;
  • прогнози на майбутній успіх;
  • перспектива випередити чи наздогнати однолітків;
  • отримання задоволення від набуття нових знань, умінь та навичок;
  • можливість самореалізації.

У дистанційному навчанні багато видів традиційної мотивації працюють не так ефективно, як за звичайних умов. Проте деякі, навпаки, набувають особливого значення. Ось на них і слід зважати батькам та педагогам.

 

Джерело: https://bessarabia.ua/wp-content/uploads/2020/10/747cc87901d65c959846684733287de2-1068x829-1.jpg

У дистанційному навчанні головну роль відіграє мотивація когнітивна, тобто мотивація основної дії, коли дитина виконує роботу не за страх і не задля того, щоби виокремитися з­поміж однолітків чи отримати винагороду, а задля того, щоб здобути знання, стати розумнішою, розширити свої обрії, прогресувати в особистому розвитку.

Це найскладніша мотивація для дитини, яка ще не усвідомлює себе як самостійну особистість, не розуміє свого місця в соціумі, не сприймає того, яким чином знання з біології чи фізики допоможуть їй стати успішною та щасливою. Тому завдання вчителя: знайти ці стимули, підвищити її мотивацію.

Чинники, які можуть сприяти мотивації:

  • віра в себе, у свої сили («Я зможу це!», «Я сягну високого рівня!», «Я змушу себе це зробити!»);
  • усвідомлення мети, до якої слід рухатися («Мені ще не вдається розв’язати цю задачу, необхідні додаткові знання!»);
  • грамотне схвалення дорослих.

Як мотивувати дитину до самостійної роботи й навчання?

1. Використання внутрішніх мотиваторів, зокрема здобуття знань:

  • потрібне для здійснення мрії;
  • робить тебе самостійним;
  • розширює простір твого існування;
  • допоможе тобі знайти своє місце в житті, своє покликання;
  • навчить тебе бути щасливим;
  • дає людині впевненість у собі, радість, щастя.

  

Джерело: https://www.reaction.org.ua/sites/default/files/2020-05/auroki-1536x1024-1.jpg

2. Значний вплив на розвиток мотивації навчання можуть справляти батьки. Для формування позитивної мотивації їм необхідно:

  • цікавитися справами, навчанням дитини;
  • допомагати під час виконання домашніх завдань у формі поради, не придушувати самостійність та ініціативність;
  • пояснювати дитині, що її невдачі в навчанні — це брак докладених зусиль (щось недовчила, недопрацювала);
  • частіше хвалити дитину за її успіхи, тим самим даючи стимул рухатися далі.

3. Педагогові слід пам’ятати про таку особливість дистанційного навчання: дитина не може порівнювати свої досягнення з успіхами інших дітей. Єдиним критерієм її успішності є результат оцінювання вчителем. Іноді це просто кількість набраних у тесті балів. Проте дитині важлива також і більш розгорнута характеристика її відповіді. Ось тут дистанційне навчання має значні переваги перед звичайною школою, де вчитель і учень обмежені часом уроку, тому педагог просто не встигає дати якісну оцінку зусиллям учня. Важливої ролі набуває діалог між учителем і учнем — як письмове, так і усне онлайн­спілкування. Необхідно, щоб учень отримував якісний зворотній зв’язок, який додатково стимулюватиме його.

Автори: О. О. Довженко, Л. В. Туріщева, НПУ ім. Г. Сковороди, м. Харків

Джерело: «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 7 (139) липень 2020 р.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук