Запланували провести дискусію, де голос кожного учня буде почутий? Мрієте про гарантовано стовідсоткову участь у заході учнів? Хочете дізнатися колективну думку класу щодо суперечливої теми? Або хочете знати, що кожен учень думає з цієї теми?

Якщо так, то методика «Чотири кути» — для вас! Згідно з нею вчитель формулює чотири висловлювання (твердження, відповіді на запитання) і записує кожне на плакаті, які розміщує в чотирьох кутках класу. Кожен учень займає місце в тому кутку, де розміщено плакат із твердженням, що найбільше відповідає його думці.

Незалежно від предметного змісту, рівня знань і віку, методика залучає всіх учнів, змушуючи кожного самостійно думати і зайняти позицію щодо конкретного твердження.

Переваги методики

  • Ця методика є інтерактивною, оскільки вимагає, щоб учні рухались класом.
  • Розвиває мислення, оскільки заохочує міркувати, говорити та слухати.
  • Надає можливості для спілкування учням, які мають труднощі у комунікації з однолітками, дає змогу кожному безпечно висловлювати свої ідеї.
  • Спонукає формулювати власну думку.
  • Підвищує відповідальність учнів.
  • Надає вчителеві можливість продемонструвати, що не всі мають однакову точку зору, існує кілька варіантів розв’язання проблеми.

Алгоритм застосування методики

Крок 1. Виберіть висловлювання.

Виберіть твердження, що вимагає міркувань, або суперечливу тему чи складну проблему, чи запитання, що має кілька відповідей. (Відповідно до змісту предмета, який викладаєте.)

Приклади тверджень

  • Фізичне виховання: «Чи має фізичне виховання бути обов’язковим для всіх учнів щодня?»
  • Математика: «Це правильний чи помилковий розв’язок?»
  • Біологія: «Чи слід клонувати людей?»
  • Основи здоров’я: «Чи сприяють насильницькі відеоігри молодіжному насильству?»
  • Загальне: «Чи ефективна система оцінювання, яка використовується в середній школі?» тощо.

Крок 2: Підготуйте приміщення.

Напишіть великими літерами на чотирьох плакатах різні твердження (або чотири різні відповіді на поставлене запитання).

Наприклад, для проведення дискусії це можуть бути твердження: «Цілком згодний», «Погоджуюся», «Не згоден», «Категорично не згоден».

У кожному з чотирьох кутів класу розмістіть по одному плакату.

Крок 3. Прочитайте учням твердження і надайте час для міркування.

Повідомте учням мету проведення уроку і те, що вони працюватимуть за методикою «Чотири кути». Поясніть, у чому полягає методика.

Прочитайте вголос висловлювання або тему, яку ви обрали. Дайте учням 3–5 хвилин, щоб вони спокійно обміркували висловлювання і визначилися, як вони до нього ставляться.

Крок 4. Запропонуйте учням переміститися у свій кут.

Після того, як учні поміркують над висловлюванням, попросіть їх перейти до того плаката в одному з чотирьох кутів, що найкраще відображає їхнє ставлення до висловлювання.

Поясніть учням, що, хоча немає «правильної» чи «неправильної» відповіді, їх можуть попросити пояснити причину свого вибору.

Дайте кілька хвилин, щоби учні перейшли до плаката, який найкраще виражає їхню думку. Заохочуйте учнів робити власний вибір, а не одностайно з однолітками.

Крок 5. Зустріньтесь із групами.

У різних куточках класу можуть бути рівномірно зібрані чотири групи, або, можливо, усі учні стоять біля одного плаката. Кількість учнів, зібраних під одним із плакатів, не матиме значення.

Щойно групи сформуються, попросіть учнів подумати про причини, з яких вони стоять біля обраного висловлювання.

Крок 6. Призначте «секретаря» (спікера тощо).

Призначте одного учня в кожному кутку, який записуватиме думки своїх товаришів. (Якщо в одному куту перебуває велика кількість учнів, розподіліть їх на менші групи та призначте кілька учнів, які записуватимуть.)

Дайте учням 5–10 хвилин, щоб обговорити з іншими учнями в їхньому кутку причини, з яких вони обрали висловлювання.

Крок 7. Запропонуйте поділитися результатами.

Попросіть учня, який записував думки групи (або будь-якого іншого учасника групи) поділитися причинами, які члени групи зазначили для підтвердження думки, висловленої на плакаті. (Це має продемонструвати різноманітність думок щодо теми.)

Коли всі групи презентують свою думку (або після вивчення всієї теми, коли учні отримають більше інформації) учитель може поставити учням низку запитань:

  • Чи змінили вони свою думку?
  • Що їх переконало?
  • Чому думка не змінилася?
  • Які нові запитання з тем виникли?

Переклад та літературна обробка В. О. Карнаушенко

За матеріалами: https://www.thoughtco.com/informal-debate-4-corners-strategy-8040

Також читайте: