Логопедичні шашки. Сценарій турніру серед випускників логопедичних груп
Пропонуємо сценарій заняття для випускників логопедичних груп. Заняття проводять в ігровій формі з використанням великого шахового поля. Сценарій містить завдання на диференціацію звуків [с] — [ш] і формування навичок читання за методикою Зайцева
Мета: диференціювати звуки [с] — [ш] у словах та чистомовках; навчати читати з використанням елементів методики М. Зайцева; створити емоційно-позитивний настрій у дітей під час змагання.
Матеріал: шахове поле; таблиці та кубики М. Зайцева; звукові будиночки; шумові іграшки; граматичний конструктор; голосові піктограми; схеми чистомовок; шашки двокольорові для завдань; шахові прапорці для оцінювання; подарунки.
Хід заняття
Учасники турніру заходять у залу, де розміщено велике шахове поле. Команди шикуються одна навпроти одної.
Учитель-логопед. Доброго дня, шановні гості та учасники змагання! Розпочинаємо великий турнір із шашок серед випускників логопедичних груп.
Логопед відрекомендовує команди «Свистілочку» і «Шумілочку», пропонує їм привітати своїх суперників. Капітани команд промовляють привітання та за допомогою шумових інструментів за схемами вітають команду-суперницю.
Учитель-логопед. Капітани команд, розіграйте колір шашок!
Капітани команд по черзі витягають шашки з рукавички, називають колір шашки.
Змагання «Звуковий будиночок»
Мета: закріпити акустико-артикуляційну характеристику звуків, правильну ізольовану вимову опозиційних звуків [с] — [ш].
Учитель-логопед. Перший хід білими. Біла шашка пропонує розшифрувати коди до дверей звукового будиночка. Капітани, розшифруйте їх і нагадайте, як правильно промовляють ці звуки.
Капітани команд за піктограмами нагадують акустико-артикуляторну характеристику звуків [с] — [ш]. Діти промовляють звуки за капітанами.
Змагання «Звуковий ліфт»
Мета: диференціювати звуки [с] — [ш] у складах; проспівувати склади за методикою Зайцева з різними емоціями.
Учитель-логопед. Ми потрапили до звукового будиночка. В одному під’їзді мешкає звук [c], а в іншому — звук [ш]. Звуки полюбляють кататися на ліфті, на кожному поверсі співати різні пісеньки. Вони запрошують і нас покататися. Ліфт у будиночку може їхати вгору і вниз.
Логопед рухає складову стрічку-«ліфт» (за методикою М. Зайцева), а команди відповідно проспівують склади з різними емоціями (за наведеними піктограмами).
Оцінювання: команда-переможець отримує шаховий прапорець.
Учитель-логопед. А зараз — розминка! Розбудіть ваші голосочки та підготуйте їх до змагань. Проспівайте пісеньки різними голосами за таблицями на одному подовженому видиху.
Логопедична розминка
Мета: виконати голосові вправи за таблицею М. Зайцева з використанням подовженого мовленнєвого видиху.
Учитель-логопед. Другий хід чорними. Чорна шашка пропонує естафету: співаючи склади із кубика, пробігти по клітинах свого шахового поля, передати кубик наступному гравцеві.
Змагання «Естафета»
Мета: проспівати опозиційні склади зі звуками [с] — [ш] за кубиками М. Зайцева з одночасним рухом по клітинах шахового поля.
Оцінювання: команда-переможець отримує шаховий прапорець.
Учитель-логопед. Третій хід білими. На нашій вулиці багато будинків, у яких мешкають різні слова. Звуки [c] і [ш], як завжди, каталися в ліфті та переплутали поверхи. Слова «зламалися». «Відремонтуйте» їх (на складовій лінійці), вставте правильні склади, прочитайте і дізнаєтеся, хто мешкає в будиночку. Це завдання для кожного учасника команди.
Змагання «Зламані слова»
Мета: удосконалювати навички звукового синтезу та читання за методикою М. Зайцева.
Учитель-логопед. Одночасно відбуватиметься «Битва капітанів». Капітани виконуватимуть інше завдання. Капітани, підійдіть до граматичного конструктора, розшифруйте слово, знайдіть його серед малюнків та напишіть кубиками.
Змагання «Битва капітанів»
Мета: удосконалювати навички звукового аналізу та синтезу; навчати читати за методикою М. Зайцева.
Оцінювання: команда-переможець отримує шаховий прапорець.
Учитель-логопед
Команда «…» молодець,
Отримує прапорець.
А тепер ходять чорні. Команди мають придумати слова із заданими складами за кубиками М. Зайцева. За кожне слово отримує шашку свого кольору.
Змагання «Словесна перекличка»
Мета: дібрати слова на заданий склад.
Оцінювання: команда-переможець отримує шаховий прапорець.
Учитель-логопед. Наступний хід білою шашкою. Завдання: придумати найдовшу чистомовку зі своїм словом — малюнком та складом на кубику. Схема чистомовки — перед вами на шаховому полі.
Мелодія чистомовки — це склад на кубику. Вона повторюється тричі. Хвиляста лінія — це ознака до слова-малюнка. Стрілка — це дія, що може виконувати слово-малюнок.
Зразок: са-са-са — смажиться, лежить гаряча, смачна, куряча ковбаса.
Ша-ша-ша — кипить, вариться молочна, солодка, гречана каша.
Оцінювання: команда-переможниця отримує шаховий прапорець.
Учитель-логопед. Капітани команд, порахуйте кількість отриманих прапорців.
Нагородження учасників турніру
Учитель-логопед. Команда-переможниця отримує шахи, а команда-суперниця — логопедичні шашки для вдосконалення навичок. Команда «Свистілочка» вітає друзів по турніру свистками за графічною мелодією. Команда «Шумілочка» вітає друзів шумовими маракасами за графічною мелодією.
Турнір завершено!
Автор: В. В. Сінько, Т. А. Подольська, учителі-логопеди І категорії, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 «Барвінок», м. Бердичів, Житомирська обл.
Також читайте: