Вивчення іменників, дієслів, прикметників та інших частин мови може бути досить складним для учнів молодших класів, або навіть видатися чимось нудним та зовсім не цікавим. Але це одна з базових навичок, які їм потрібні, щоб оволодіти мовленнєвою компетентністю в повній мірі.  Пропонуємо вашій увазі 8 оригінальних способів легкого й цікавого вивчення частин мови, які обов’язково сподобаються вашим учням.

 1. Паперові літери

З паперу або картону виріжте літери назв частин мови (кожна літера має бути досить великою, так щоб на ній учні з легкістю могли писати слова). Розбийте свій клас на групи у відповідності до кількості частин мови, які ви вивчаєте (якщо ви працюєте лише над однією частиною мовою — розділіть клас у відповідності до кількості літер цієї частини мови). Діти повинні написати на паперових літерах приклади тієї частини мови, літери якої дісталися їхній групі. Після завершення роботи над цим завданням ви можете використати ці паперові літери для декору вашого класу.

2. Будуємо речення за допомогою конструктора

На цеглинки конструктора приклейте папірчики із словами (краще якщо кожна частина мови матиме відповідний колір, наприклад, іменники — червоні цеглинки конструктора, дієслова — зелені і т.д.). Діти складають речення з цеглинок, називаючи при цьому частини мови.

 3. Словниковий дартс

На дошці для дартсу позначте різні частини мови (так як це зображено на фото). Діти кидають м’яч або дротик та називають приклади частини мови на яку вони влучили. Кожна правильна відповідь — один бал. Перемагає той, хто набере найбільшу кількість балів.

 4. Alias

Паперові пакети підписані у відповідності до назв частин мови, над якими ви зараз працюєте. На картонних картках діти самостійно пишуть різні слова (учні можуть користуватися словниками або стіною слів) , а потім розсортовують їх у відповідні пакети-частини мови. Діти по черзі витягують з пакетів по одному слову та мають пояснити це слово не називаючи його. Як альтернатива — діти повинні навести приклад речення з цим словом.

5. Гра «Прищепка»

Діти отримують картку з написаним на ній реченням. В реченні підкреслене одне слово (або виділене іншим чином),частину мови якого учні повинні визначити. Внизу картки зазначені різні варіанти відповідей. Діти «прищеплюють» правильну на їхню думку відповідь.

6. Полюємо на частини мови

Цю роботу можна проводити як в групі так і індивідуально. Діти відшукують різні частини мови в старих газетах та журналах та вирізають їх. З вирізаних слів діти створюють колаж(і), якими потім можна розмістити в класі.

7. Дженга

Розфарбуйте блоки дженги у різні кольори. Кожний колір відповідає якійсь частині мови, наприклад, червоний — іменник, зелений — дієслово і т.д. Діти по черзі здвигають блоки дженги, але перш ніж це зробити вони повинні назвати слово-приклад обраної частини мови та придумати речення з цим словом.

8. Гра «Прикрашаємо речення»

Напишіть просте речення, а потім разом із вашими учнями спробуйте «прикрасити» це слово за допомогою частин мови. Наприклад, починаємо з простого речення «Мавпа стрибає», потім додаємо прикметник «Красива/кмітлива/розумна…. мавпа стрибає» (чим більше варіантів назвуть діти, тим краще), потім додаємо прислівник «Красива/кмітлива/розумна…. мавпа весело/швидко/високо стрибає» і т.д.

За матеріалами Джил Стак

Переклад та літературна обробка Н. О. Самолюк