Мета: ознайомити батьків із нетрадиційним методом арт-терапії ебру та його використанням у корекційно-відновлювальній роботі вчителя-логопеда.

Матеріали та інструменти: дошка; магніти; дитячі малюнки; виставка картин, виконаних у техніці «ебру»; ноутбук;  ілюстрації морської червоної водорості, рослини гевен; презентація; ручки та сердечка для кожного з батьків; спеціальні фарби; загущувач для води; пензлики з жорстким ворсом; загострені дерев’яні або пластмасові палички; піпетки; шила; гребінці з рідкими зубцями; ємність для води; цупкий папір; серветки; лотки; музичний супровід.

Хід майстер-класу

Учитель-логопед. Добрий день, шановні батьки, колеги та гості! Сьогодні ми ознайомимося з нетрадиційним методом арт-терапії та його впливом на розвиток зв’язного мовлення у дітей-логопатів. Головним засобом спілкування є мовлення. Мовленнєва діяльність дітей формується в процесі пізнання навколишнього світу, спілкування з оточуючими. Від рівня комунікативних здібностей залежить загальний рівень інтелекту дитини. Розвиток мовлення впливає на формування особистості, її вольових якостей, характеру, поглядів.

Для підвищення ефективності корекційно-відновлювальної роботи та з метою оптимізації корекційно-розвивального процесу використовую нетрадиційний арт-терапевтичний метод, який дає змогу створювати невимушені ситуації спілкування і максимально вмотивовувати дитину для спільної діяльності. Корекційно спрямоване мистецтво стає джерелом позитивних емоцій дитини, що сприяють подоланню мовленнєвих порушень та розвитку творчих здібностей. Тому, шановні гості, ласкаво просимо в цікавий світ фарб-танцівниць на воді ― на майстер-клас з ебру.

Що таке ебру?

Учитель-логопед. Ебру ― це давній вид мистецтва, що прийшов до нас зі Сходу. Це мистецтво абстракції. У перекладі з персидської («об» — вода, «ру» — на) це слово означає «на воді». Тобто, малюнок однієї рідини на поверхні іншої. Це можливо тільки, якщо фарба не тоне і не розтікається по поверхні. Тому воду необхідно загустити. Як загущувач використовують екстракт рослини гевен або морської червоної водорості. Кожна крапля, що потрапляє у воду, може перетворитися на форму, яку ви забажаєте. Ви можете отримати чарівне зображення навіть, якщо не вмієте малювати. Ця техніка не має вікових обмежень. Малювання на воді дає можливість проявити свою творчість, фантазію, відчути себе художником і отримати задоволення від творчого процесу. Картини завжди незвичайні, їх неможливо повторити. (Звернення уваги батьків на виставку малюнків.) Це своєрідний метод терапії, релаксація, медитація.

Матеріали та інструменти  для ебру:

  • спеціальні фарби;
  • загущувач для води;
  • пензлики з жорстким ворсом;
  • загострені дерев’яні або пластмасові палички, піпетки, шило;
  • гребінці з рідкими зубцями;
  • ємність для води;
  • цупкий папір;
  • серветки;
  • лотки.

Етапи малювання

  • Наливаємо у ємність рідину не менш ніж на половину.
  • Створюємо фон майбутньої картини. Для фону беремо декілька кольорів, фарби наносимо пензликами у будь-якому порядку за бажанням.
  • Працюємо шилом, паличками і гребінцем, створюючи декоративні візерунки.

Розпочинаємо виконання основного малюнка. Для створення чіткої форми потрібно капнути невелику кількість фарби і за допомогою шила створити задуманий малюнок. При цьому фарби не тільки не розчиняються у воді, але і не змішуються між собою.

  • Після того, як малюнок готовий, папір обережно кладемо на воду, пригладивши його по всій площині. Витримуємо 4–5 секунд.
  • Піднімаємо папір із нижнього краю, щоб стекла вода.
  • Залишаємо малюнок для сушіння зображенням доверху.

Учитель-логопед. Малюнок можна переносити не тільки на папір, а й на тканину, дерево.

Перегляд презентації «Малювання на воді дітьми старшої логопедичної групи».

Учитель-логопед. Мета використання ебру в корекційно-розвивальній роботі з дітьми-логопатами:

  • активізація словника вихованців, розвиток зв’язного мовлення;
  • формування «відчуття кольору»;
  • створення позитивних емоцій:
  • розвиток пізнавальних процесів, орієнтації у просторі, дрібної моторики рук та точності рухів, образного мислення, творчої уяви та естетичного смаку;
  • виховання почуття задоволення від виконаної роботи.

Учитель-логопед. Арт-терапію, зокрема малювання на воді, використовують як корекційний метод, що надає змогу ефективно впливати на формування емоційної сфери дитини, спонукає її до подальшого розвитку зв’язного мовлення. У дошкільнят розвивається вміння співпрацювати з дорослим. Діти спілкуються під час малювання, складають розповіді за створеними власноруч сюжетними малюнками.

Шановні батьки! Переглянувши презентацію, ви не могли не помітити задоволення ваших дітей від процесу малювання на воді. Як світяться очі дошкільнят, коли ми «переносимо» малюнок на папір! Скільки в них здивування, щастя та радості! Усе, що ми робимо з любов’ю, дає свої плоди. Тому я пропоную намалювати «Дерево любові» в техніці ебру, а плодами будуть ось ці маленькі сердечка, на яких ви напишете, що означає любов для кожного з вас.

Малювання батьками «Дерева любові» в техніці «ебру» (під музичний супровід)

Кожен із батьків отримує сердечко, на якому записує, що для нього означає любов, а потім озвучуючи, наклеює його на «Дерево любові».

Учитель-логопед. Цінність мистецтва малювання на воді полягає не лише в результаті, а самому процесі. В ебру найцінніше — це не сама картина, яку намалювали, а те, що її ніхто не зможе повторити.

Складання батьками казки про «Дерево любові»

Учитель-логопед. Якщо від виконаної роботи ви отримали позитивні емоції, то вам обов’язково захочеться поділитися своїми враженнями з рідними та оточуючими. Діти також емоційно розповідають про захопливі події, тому техніка ебру дає змогу ефективно впливати на емоційну сферу та мовлення вихованців.

Батьки та гості висловлюють свої враження від майстер-класу.

Автор: І. В. Фетисенко, учитель-логопед І категорії ЗДО № 4 «Казка», м. Шостка, Сумська обл.