Мета: поглибити й узагальнити знання учнів з теми; навчити пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх уживати в мовленні; удосконалювати вміння працювати колективно, підвищувати комунікативну активність учнів; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до фразеологічного багатства української мови, відчуття її краси.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Форма проведення: урок-квест.

Соціокультурна змістова лінія: фразеологічне багатство українського народу.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Унаочнення: підручник, дидактичний матеріал, два намальованих дерева, наліпки у формі яблук червоного, жовтого та зеленого кольорів.

Кожне слово — це ніби діамантова намистинка
на величезному разку нашої пребагатої мови.

І. Цюпа

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Емоційне налаштування на урок

(Кожен учень доповнює речення і відчуває увагу до себе, до своїх почуттів.)

  • Мені затишно, коли…
  • Я почуваюся роздратованим, коли…
  • Я люблю, коли…
  • Найбільше в житті я хотів би, щоб…
  • Коли я стану майстром своєї справи, то…
  • Настане той момент у житті, коли…

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

1. Слово вчителя

РІДНА МОВА

Велична, щедра і прекрасна мова.
Прозора й чиста, як гірська вода,
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Рідна мова, мов гірська вода,
Рідна мова вічно молода,
Рідна мова, в серці з ранніх літ
Гордо лине мова у політ!
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й думи з ранніх літ,
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине у політ!

Ю. Косинська

Українська мова багата на виражальні засоби, які дають змогу створити образ, відтворити пейзаж, історичну добу. Передати переживання, радість і смуток, возвеличити людину, засудити й викрити її. Серед численних слів-синонімів, антонімів, метафор, які роблять мову гарною та образною, гнучкою та експресивною, передають найменші порухи нашого серця, серед цих перлин виділяються стійкі сполуки-фразеологізми, про які ми сьогодні будемо говорити. Наш підсумковий урок з теми «Фразеологія» ми проведемо у формі квесту, у якому візьмуть участь дві команди — «Міцні горішки» та «Стріляні горобці». Протягом гри на вас чекає 8 раундів. Винагородою за правильні відповіді будуть стікери у формі яблук червоного кольору для команди «Міцні горішки» та жовтого для команди «Стріляні горобці». За неправильні відповіді команди отримуватимуть яблука зеленого кольору. У кінці уроку ваш урожай достиглих плодів буде підрахований, і таким чином буде визначений переможець.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТНОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ

І Раунд «Будьмо знайомі»

Учні представляють свою команду, її назву та девіз.

Команда «Міцні горішки»
Девіз: Голими руками нас сьогодні не візьмеш.

Команда «Стріляні горобці
Девіз: Працюватимемо так, що комар носа не підточить.


ІІ Раунд «Ти мені — я тобі»

Учням пропонують поставити питання з теми один одному.

Орієнтовні питання

  1. Що вивчає фразеологія як наука?
  2. Що таке фразеологізм?
  3. Якого походження фразеологізми?
  4. За допомогою чого можна з’ясувати значення фразеологізмів?
  5. Яку синтаксичну роль, на вашу думку, можуть виконувати фразеологізми?
  6. Яку роль виконують фразеологізми в мовленні?
  7. Що таке афоризми?
  8. Які вислови називають крилатими?
  9. Яка різниця між прислів’ям і приказкою?
  10. Яку структуру має фразеологічний словник?
  11. Які джерела української фразеології?

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОНЯТЬ, ЗАСВОЄННЯ СИСТЕМИ ЗНАНЬ

ІІІ Раунд «Математичний крос»

Відновити фразеологізми, вставивши потрібні числівники. Пояснити значення кожного з них.

Завдання для команди «Міцні горішки»

  1. …п’ятниць на тиждень.
  2. …в полі не воїн.
  3. …одного не чекають.
  4. …дорогою обминати.
  5. …чоботи пари.
  6. Потрібний як возу … колесо.

Завдання для команди «Стріляні горобці»

  1. По … шкури дерти.
  2. Від горшка … вершка.
  3. Знати, як свої … пальців.
  4. Намолоти … мішків гречаної вовни.
  5. Не зв’яже … слів.
  6. Не … пуд солі з’їли.

Матеріал для вчителя

  1. Сім п’ятниць на тиждень.
  2. Один у полі не воїн.
  3. Семеро одного не чекають.
  4. Десятою дорогою обминати.
  5. Два чоботи пари.
  6. Потрібний як возу п’яте колесо.
  7. По три шкури дерти.
  8. У семи няньок дитя без ока.
  9. Від горшка три вершка.
  10. Знати, як свої п’ять пальців.
  11. Намолоти сім мішків гречаної вовни.
  12. Не зв’яже двох слів.
  13. Не один пуд солі з’їли.

ІV Раунд «Давньогрецький Олімп»

За допомогою довідки відновити фразеологізми давньогрецької міфології.

Завдання для команди «Міцні горішки»

  • Аріаднина …
  • Ахіллесова…
  • …Діогена
  • Геркулесів…
  • Гомеричний…

Довідка: сміх, подвиг, нитка, бочка, п’ята.

Матеріал для вчителя

Аріаднина нитка. Ахіллесова п’ята. Бочка Діогена. Геркулесів подвиг. Гомеричний сміх.

Завдання для команди «Стріляні горобці»

  • Дамоклів…
  • Езопівська …
  • Прокрустове …
  • Прометеїв…
  • Сізіфова…

Довідка: вогонь, ложе, меч, мова, праця.

Матеріал для вчителя

Дамоклів меч. Езопівська мова. Прокрустове ложе. Прометеїв вогонь. Сізіфова праця.

V Раунд «Антонімічне лото»

У кожної команди на столі аркуш паперу, розкреслений на 10 клітинок, у кожну з яких вписаний фразеологізм та червоні смужки для їх накривання. Прослухавши фразеологізм, гравці мають знайти на картках протилежний за значенням і накрити його червоною смужкою.

Картки для команд

Пикча

Фразеологізми для вчителя

Хоч око виколи; пасти задніх; за тридев’ять земель; як мокре горить; не викурити й ладаном; як кіт наплакав; стояти, як укопаному; точити баляси; нерозлийвода; скласти зброю.

Матеріал для вчителя

  • Не заманити й калачем — не викурити й ладаном.
  • Іти попереду — пасти задніх.
  • Не за горами — за тридев’ять земель.
  • Хоч голки визбируй — хоч око виколи.
  • Аж іскри летять — як мокре горить.
  • Кури не клюють — як кіт наплакав.
  • Взяти ноги на плечі — стояти, як укопаному.
  • Набрати води в рот — точити баляси.
  • Побити горщики — нерозлийвода.
  • Розправити крила — скласти зброю.

VІ Раунд «Синонімічні східці»

У клітинки треба вписати слова-синоніми до поданих фразеологізмів.

Завдання для команди «Міцні горішки»

  1. Як кіт наплакав.
  2. Вилетіло з голови.
  3. Накивати п’ятами.
  4. П’яте колесо до воза.
  5. Рукою подати.
  6. Крізь землю провалитися.
  7. Воду варити.
  8. Стати на ноги.
  9. Дерти носа.
  10. За розум узятися.

Завдання для команди «Стріляні горобці»

  1. Ярмо на шию.
  2. З дорогою душею.
  3. Кусати губи.
  4. Показати, де раки зимують.
  5. Червоного півня пустити.
  6. Класти на лопатки.
  7. Обламати роги.
  8. Як грім серед ясного неба.
  9. Нагострити вуха.
  10. Ставати поперек дороги.

VІІ Раунд «Конструкторське бюро»

Закінчити подані речення фразеологізмами.

Завдання для команди «Міцні горішки»

  • Місто він своє знає як…
  • Нові будинки ростуть як…
  • Крутиться зранку до вечора як…
  • Схожі ми з сестрою як…
  • Приїзд давніх друзів був як…

Матеріал для вчителя

  • Місто він своє знає як свої п’ять пальців.
  • Нові будинки ростуть як гриби після дощу.
  • Крутиться зранку до вечора як муха в окропі.
  • Схожі ми з сестрою як дві краплі води.
  • Приїзд давніх друзів був як сніг на голову.

Завдання для команди «Стріляні горобці»

  • Дощу цієї весни було мало як…
  • Після гарної зарядки сон як…
  • Коли ми піднялися на гору, село було видно як…
  • Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як…
  • Навколо була пітьма хоч…

Матеріал для вчителя

  • Дощу цієї весни було мало як кіт наплакав.
  • Після хорошої зарядки сон як рукою зняло.
  • Коли ми піднялися на гору, село було видно як на долоні.
  • Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як вітром здуло.

Навколо була пітьма хоч в око стрель.

VІІІ Раунд «Діло майстра величає»

Серед поданих фразеологізмів знайти та підкреслити професійні. Указати назву професії.

Завдання для команди «Міцні горішки»

  • Кувати вухналі зубами; солов’я байками не годують; битому не спиться; брати в лещата; зводити колотнечу; потрапляти в лещата; плескати язиком; переливати з пустого в порожнє; дати гарту; на голову вищий; як молотком ударити.

Матеріал для вчителя

Ковальське ремесло: кувати вухналі зубами; брати в лещата; потрапляти в лещата; дати гарту; як молотком ударити.

Завдання для команди «Стріляні горобці»

День у день; білими нитками шитий; каменем лягти на душу; зуб на зуб не попадає; як нитка за голкою; спустити все до копійки; ні копійки за душею; розплутувати вузол, зміняти шило на швайку; наводити жах; де тонко, там і рветься.

Матеріал для вчителя

Фразеологізми з швацької справи: білими нитками шитий, як нитка за голкою, розплутувати вузол, зміняти шило на швайку; де тонко, там і рветься.

VІІІ Раунд «Рекламна пауза»

Створити рекламний слоган, використовуючи фразеологізми.

Рекламний слоган — це коротка фраза, що є девізом рекламної кампанії, а також окремих фірм і товарів.

Приклад: Не продавай витрішки, а шукай вакансії на rabota.ua.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Скласти сенкан «Фразеологізм»

Приклад

Фразеологізм
Дотепний, сталий, яскравий
Надає, увиразнює
Окраса

VІ. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

1. Метод «Валіза знань»

Учні беруть із барвистої валізи аркуш з незакінченим реченням і доповнюють написане.

  • Мене здивувало…
  • Сьогодні я дізнав (ла)ся…
  • Мені було цікаво…
  • Я зрозумів (ла)…
  • Урок дав мені для життя…
  • Мені захотілося…

2. Визначення переможців квесту за кількістю зібраних достиглих яблук

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Оголошення домашнього завдання з коментарями вчителя

  • Підготуватися до контрольної роботи (для всіх учнів).
  • Скласти діалог з фразеологізмами кирпу гнути, ні сіло ні впало, крутити носом, каламутити воду, з’їсти облизня (за бажанням).
  • Виконати вправу з підручника (для тих учнів, які не мають бажання писати відгук).

2. Заключне слово вчителя

Бережіть, шануйте свою мову та постійно збагачуйте її. Сподіваюся, що сьогодні ви зрозуміли, що ці маленькі мовні одиниці містять, за словами І. Франка, «скарби нашої мови й народного досвіду, в них збережена глибока істина про характер, мораль, етику, вірування нації».