Урок літературного читання. Українська народна казка «Півник і двоє мишенят»

16.01.2017 245 0

Тема. Українська народна казка «Півник і двоє мишенят»

Мета: учити учнів глибоко відчувати казку, її добрих героїв, засуджувати хитрість, ледарство, боротися з ними у повсякденному житті; розвивати вміння читати за особами, переказувати; виховувати бажання допомагати іншим, зростати працелюбними, товариськими.

Обладнання: проектор; роздавальний матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу

— Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаймо їх!

Добрий день! У добрий час

Радо ми вітаєм вас.

Здоров’я, щастя, радості вам бажаємо,

Урок читання ми розпочинаємо.

 

— А зараз сідають дівчатка — наша краса і ніжність.

Тепер хлопці — сила і мужність.

А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під гаслом...

(Щоб прочитати гасло, слід скласти його з розсипаних слів.)

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

— А ви все хочете знати?

 

Гра «Мікрофон»

— А якими ви повинні бути на уроці, щоб правильно виконати всі завдання, багато чого дізнатися нового? (Активними, уважними, кмітливими, чемними)

— Отже, якщо ви уважно слухатимете вчителя, своїх однокласників, будете міркувати і відповідати, то впораєтеся з усіма завданнями.

Налаштуйтеся на урок.

Посміхніться, долоньками «візьміть» посмішку зі свого обличчя і «передайте» своєму сусідові. «Упіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

ІІ. Актуалізація опорних знань

— Діти, я хочу запросити вас у казку. Але шлях наш непростий. Щоб потрапити туди, ми маємо пригадати все, що про неї знаємо.

 «Мозковий штурм»

— Який розділ ми зараз вивчаємо?

— Що таке казка?

— Якими бувають казки?

— Чим вони відрізняються?

— Чому діти так люблять казки? (Там тварини і рослини вміють говорити, казки чогось навчають, там трапляються різні пригоди…)

— Хто є героями у казці «Рукавичка»?

IІІ . Повідомлення теми і мети уроку

Їх читають залюбки

І дорослі, й малюки.

Ви, напевно, здогадались?

Ну, звичайно ж, це... казки.

— І хоч прийшли до нас казки із сивої давнини, але нітрохи не постаріли.

Скарбниця казки дарує нам дорогоцінні думки і висновки. Запрошую вас до казочки. З цією казкою ви знайомі вже давно. Ми повинні навчитися виразно читати казку, передавати інтонацію настроїв героїв, складати їхню характеристику, робити висновки та оцінювати дії персонажів. Відгадати, що саме це за казочка, вам допоможе предмет, який залишила одна казкова героїня. Ось він! Подивіться на екран.

— Що це? (Колосок)

— А навіщо він нам потрібен?

— Я к називається казка, у якій цей предмет зустрічається?

— Тут ще й лист є:

«Печу смачні пироги. Якщо ви працьовиті — чекаю на гостину».

— Здогадалися, діти, що це за казка? Хто її герої?

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Читання казки вчителем

— Чому Півник мав ім’я Голосисте Горлечко? (Рано прокидався, усіх піснею будив, а тоді брався до роботи.)

— Чому мишенята звалися Круть і Верть? (Тому що вони постійно крутилися, вертілися, нічого не робили.)

1.Лексична гра «Цікаві слова»

На екрані — слова.

— Прочитайте слова кожного стовпчика з наростанням темпу, з питальною інтонацією.

— Що цікавого ви помітили, читаючи перший та другий стовпчики?

— Яке слово найдовше?

2. Словникова скарбничка

Ціп — знаряддя для молотьби зерна.

Млин — це споруда для розмелювання зерна та борошна.

Робота з образними висловами

  • Голосно закричали
  • Тихіше сказали
  • Ледве чутно прошепотіли

3. Самостійне читання казки учнями у спосіб «Стрибок — засічка»

— Хто виконував роботу?

— Що робили мишенята?

— Хто приніс мішок до млина?
— Яку відповідь щоразу чув Півник від мишенят на прохання допомогти?

Фізкультхвилинка

V. Первинне закріплення вивченого

1. Вибіркове читання. Робота в групах

1-ша група. Знайти діалог між героями казки, коли Півник запитує: «А хто молотитиме?».

2-га група. Знайти діалог між героями казки, коли мишенята промовляють: «Треба зерно до млина віднести».

3-тя група. Знайти діалог між героями казки, коли мишенята запитують: «Хто міситиме?».

Перевірка. Читання за особами.

2. Вибіркове читання

Де Півник знайшов колосок?

Хто приніс зерно до млина?

Хто місив тісто?

Як змінювався настрій у мишенят? Чому?

Чи справедливо вчинив Півник?

3. Робота над прислів’ями

(Біля дошки працюють двоє учнів.)

— Із поданих прислів’їв виберіть ті, що відповідають змісту нашої казки.

Умілому всяка робота легка.

  • Робота спільна — як пісня весела.
  • Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
  • На чужу роботу дивитись — ситому не бути.

4. В права «Ґронування». Характеристика героїв казки

— Вийдіть до дошки і поставте біля відповідного героя його характеристику.

МИШЕНЯТА

слухняні

веселі

ледачі

нероби

працьовиті

хитрі

ПІВНИК

роботящий

розумний

лінивий

працелюбний

невдячний

стриманий

5. Прийом «Займи позицію»

— Діти, кому в цій казці ви більше симпатизуєте? Чому?

— А як ставиться до своїх героїв автор казки — народ?

— Я к ви вважаєте, чи правильно вчинив Півник щодо мишенят?

— А як би ви вчинили на його місці?

6. Творче завдання «Корисні поради казковим героям»

— Які поради ви дали б своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Півник та двоє мишенят»?

— Спробуйте змінити сюжет казки так, щоб мишенята поласували пирогами.

7. Читання в парах

8. Гра «Віднови сюжетну лінію»

Робота в групах. (Розставити ілюстрації по порядку.)

9. Інсценування уривка казки (кінцівки «Ох і зголоднів я!»)

Дітям видають атрибути — гребінець Півника, вушка мишенят.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

— Чого вчить нас ця казка?

— Які інші назви вона має?

— Чи не поводитесь ви інколи так, як мишенята?
— Перед вами — таблиця. Виберіть з неї слова, що залишилися у скринці нашого класу.

  1. Рано прокидатися.
  2. Лінуватися.
  3. До роботи братися.
  4. Нероби.
  5. Старатись.
  6. Ледарі.

— Діти, я погоджуюся з вашим вибором!

VІІ . Домашнє завдання

Читати казку за особами, підготуватися до інсценізації.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук