Урок літературного читання. «Світ дитинства».

16.01.2017 286 0

Автор: О. І. Ворошилова

Тема: «Світ дитинства». Поспішаймо робити добро! Василь Сухомлинський «Протоптали стежку»

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами В. Сухомлинського; сприяти цілісності навчання через ознайомлення й аналіз нового твору; працювати над формуванням навчальних, соціальних, комунікативних компетентностей; навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв, наслідуючи їхні позитивні риси; учити робити висновки, аналізувати прочитане; розвивати творче мислення учнів; удосконалювати читацькі навички; виховувати доброту, чуйність, бажання творити добро; учити нести добро іншим через добрі справи.

Обладнання: презентація до уроку; ілюстрації з альбому «Сухомлинський — дітям»; збірки книжок В. Сухомлинського «Чиста криниця», «Казки школи під голубим небом», «Гаряча квітка»; чотири капелюхи мислення де Боно; паспорт оповідання; прислів’я; паперові сердечка; аудіо запис пісні «А я бажаю вам добра» Н. Май.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Вправа «Прочитай, дізнайся кредо уроку»

(Слайд 1)

ди Люна напочиється з бра до... (Людина починається з добра.)

Запис на дошці:

З малої стежини твій шлях до... (наприкінці уроку діти мають дібрати риму).

ІІ . Створення емоційної атмосфери

Психогімнастична вправа

— Я посміхнулася вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте про те, як добре, що ми сьогодні всі разом! Ми спокійні, лагідні, привітні. Глибоко вдихніть і видихніть повітря. Видихніть вчорашню образу, злість і неспокій. Забудьте про них! Вдихніть свіжість зимового повітря, тепло сонячних промінчиків.

Бажаю вам гарного настрою, доброзичливого ставлення до товаришів, активної колективної праці. Торкніться одне одного, посміхніться і подаруйте чудовий настрій.

Реклама уроку

(Слайд 2)

— Запрошую вас на урок читання.

А на уроці ми...

  • Уважні!
  • Розумні!
  • Організовані!
  • Кмітливі!

— Я пропоную лідерам з кожної групи вибрати картку за кольором. Кожен візьме аркуш і прочитає мої побажання.

Розпочинається урок наш доброти.

(Слайд 3)

То ж прошу вас серця свої відкрити,

Щоб зрозуміти і запам’ятати:

Лише з добра усе бере початок.

ІІІ . Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу

(Слайд 4)

Звучить музика. На екрані — зимовий пейзаж.

— На дворі — зима. На землю падають легенькі сніжинки. Спочатку їх небагато, а потім їх стає дедалі більше. Вони кружляють у зимовому таночку і тихо сідають на високі будинки, зелені ялинки. Ці красуні залетіли до нашого класу. Вони приземлилися на дошці, заіскрилися на партах, заблищали на долоньці. Але що це? Крапелька води? Так!

Тепло наших рук перетворило холодну крижану сніжинку на чисту крапельку води. Адже недарма у народі говорять, що від теплого слова і лід розтає, а теплі слова може дарувати лише добра, чуйна людина.

На екрані — слова.

(Слайд 5)

Він залишив назавжди

Слід після себе у світі.

Слід той не зможуть змести

Сиві й славні століття.

Метод «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

На урок до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Всім доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

  1. Хто зображений на портреті?
  2. Хто такий В. Сухомлинський?
  3. Що ви знаєте про життя і творчість педагога?
  4. Який його творчий доробок?
  5. Пригадайте назви творів В. Сухомлинського.
  6. Чого навчають його твори?

Складання сенкану

Хто? Педагог, письменник, директор.

Який? Відомий, розумний, добрий.

Що робив? Навчав, писав, любив.

Речення. Навчав дітей добра. Серце віддавав дітям.

— Наш урок ми присвячуємо творчості видатного педагога В. О. Сухомлинського. Саме твір цього мудрого вчителя продовжує новий розділ «Світ дитинства». Твори В. Сухомлинського є тим яскравим промінчиком світла, що запалює в дитячих душах вогонь доброти. Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. У його палкому серці жили велика доброта і любов до всього світу. Він писав для дітей коротенькі повчальні твори. Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість — людина приходить у цей світ для добра.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення мети уроку доброти

— Сьогодні ми будемо працювати над твором, назву якого ви прочитаєте, роз’єднавши слова. («Протопталистежку».)

— Успіх нашої роботи залежить від вас. Для цього ми повинні працювати як одна команда, злагоджено і чітко.

На сьогоднішньому уроці ми працюємо в групах, а тому діють п’ять правил

(Слайд 6):

  • правило «підведеної руки»;
  • співпраця у групі;
  • уміння слухати інших;
  • працювати творчо;
  • працювати активно.

V. Створення навчальної ситуації

1. Підготовка до сприймання твору

— Наш урок — це урок творчості, натхнення, радості й добра.

Тож поспішаймо робити добро!

Учень із заплющеними очима тримає іграшкове серце (м’яке).

  1. Який на дотик предмет, що ти тримаєш у руках? (М’який,ніжний.)
  2. Розплющ очі та скажи, що ти тримаєш у руках.
  3. Чи можна такими словами описати серце людини? Чому?
  4. На які справи здатна людина з таким серцем?
  5. А кому потрібні такі справи?
  6. Що живе в серці такої людини?
  7. Що, на вашу думку, означає слово добро? (Це корисна справа, добрий учинок.) Доброта? (Чуйне ставлення до людини.)

2. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Яку людину можна назвати доброю?

— Напишіть свої думки на паперових сердечках. Прикріпіть їх на велике серце.

(Слайд 7)

— Отже, сьогодні поговоримо про те, чому потрібно творити добро і через які справи ми можемо нести його людям.

3. Передбачення змісту твору. Робота в групах

1-ша група — передбачають за автором;

2-га група — за заголовком;

3-тя група — за прислів’ям («Добро роби добре і тобі буде»);

4-та група — за ключовими словами.

Хуртовина.

Намело снігу.

Йшло троє дітей в школу.

Зупинилися біля бабусиного двору.

Протоптали стежку до криниці.

4. Читання оповідання вчителем з двома учнями, які гарно читають (не до кінця)

— Продовжте оповідання.

— Про що саме думали діти? (Зачитує кінцівку оповідання.)

5. Перевірка первинного сприймання оповідання учнями

— Назвіть персонажів оповідання.

— Що зробили діти?

6. Підготовка до читання учнями

º. Словникова робота

(Слайд 8)

Хуртовина, кучугури.

— Прочитайте записані слова. Зверніть увагу на наголос. Як би ви пояснили значення кожного слова?

— Доберіть синоніми.

7. Напівголосне читання оповідання учнями

8. Робота над виразністю читання. Добирання інтонацій до речень

(Слайд 9)

  • Як саме бабуся до криниці вийде?
  • Нуж бо протопчемо стежку!
  • ... Спітнілі, стомлені...

9. Читання тексту учнями вголос

10. Перевірка розуміння прочитаного

— Де зупинилися діти? Чому?

— Що вирішили зробити школярі?

— Які почуття переповнювали дітей після зробленої справи?

— Про що вони думали?

— Чому дітей переповнювало почуття радості?

— Як би ви оцінили вчинок дітей? Чи могла була бути інша ситуація?

— Чи доводилося вам коли-небудь допомагати самотнім людям? Як саме?

Фізкультхвилинка

(Слайд 10)

11. Робота в групах. Вправа «Експерти»

(Слайд 11)

Кожній з чотирьох груп дають капелюхи різних кольорів: червоного, чорного, жовтого, зеленого.

1-ша група (жовтий капелюх)

Завдання. Жовтий колір — оптимістичний. З якими словами асоціюєте поняття добро? (Мама, сонце, квітка, хліб, веселка, вчитель, бабуся.) Намалюйте, з чим асоціюєте поняття доброта.

2-га група (чорний капелюх)

Завдання. Чорний колір — критичний. Що сподобалося в оповіданні? Що вразило? Виберіть твердження, що вважаєте правильними.

  • На добро відповідають злом.
  • Учися робити добро, тоді погане на розум не прийде.
  • Краса людини в добрій справі.

— Яке прислів’я виражає головну думку оповідання?

3-тя група (червоний капелюх)

Завдання. Червоний колір — колір емоцій. Які саме емоції та почуття викликало у вас оповідання В. Сухомлинського? Складіть «струмочок почуттів» з допомогою ламаної лінії. Відповідь обґрунтуйте.

4-та група (зелений капелюх)

Завдання. Зелений колір — креативний. Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти? Чи могли вони вчинити інакше? Дайте характеристику головним героям. (Добрі, чуйні, безкорисливі.)

12. Презентація проектної роботи

VІ. Складання паспорту оповідання

(Слайд 12)

  1. Автор твору. (В. Сухомлинський.)
  2. Назва твору. («Протоптали стежку».)
  3. Дійові особи. (Юрко, Михайлик і Ніна.)
  4. Тема оповідання. (Допомога бабусі Марії.)
  5. Чого навчає твір? (Робити добро.)

VІІ . Робота в групах. Технологія «Дерево рішень»

— Як би ви назвали стежку, що протоптали діти від хати до криниці? Доведіть свою думку. Стежина... (доброти).

(Слайд 13)

Інтерактивна вправа «Доріжка доброти»

— Напишіть на стрічках паперу добру справу, що ви хотіли б зробити в житті. Об’єднаймо стрічечки та утворімо «Доріжку доброти».

— Ми протоптали стежечку доброти. Бажаю вам, щоб ця стежечка стала широким шляхом добра у вашому житті.

Життя дароване людині

На добрі справи і діла

І щоб нести людську святиню

У вічність та у майбуття.

І кожному дарована стежина,

Якою йде добро,

А десь далеко ходить зло.

Та пильним має кожен бути,

Щоб не вдалося злу дороги перетнути!
Щоб до кінця пройти,
А потім зміг збагнути,
Що не даремно в світі цьому жив, —
Любив, добро творив!

VІІ I. Рефлексія

Самоконтроль та самооцінювання. Закріплення опанованого матеріалу

— Як ви розумієте поняття добро?

— Чи існує воно на землі?

— Де його можна знайти?

— Чи можна його відчути? побачити?

— Чи живе доброта у нашому класі?

— Оціни свій внесок в урок.

— Оціни роботу своєї групи.

— Що корисного взяли для себе?

— Хто творить доброту?

— Що залишає в душі кожний добрий учинок?

Діти добирають риму в реченні, записаному на дошці: «З малої стежини — твій шлях до вершини».

ІХ . Домашнє завдання

(Слайд 14)

За вибором:

  1. Приготуватися до читання за особами.
  2. Підготувати творчий переказ від першої особи.
  3. Скласти есе «Що таке доброта».

º. Метод «Одним поглядом»

Діти передають свої емоції від уроку за допомогою міміки.

Швидко збігають хвилини —

Ось і прощатись пора...

Дозвольте вам на прощання

Побажати щастя і добра.

— Візьмемось за руки та утворімо коло добра. І я пропоную вголос сказати найголовніший принцип: «Добро починається з мене».

Звучить пісня «А я бажаю вам добра» Н. Май.

(Слайд 15

Поділитися в Viber Залишити свій відгук