Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Україна — наш спільний дім (6–8 кл.)

Мета: ознайомлення учнів із основними державотворчими подіями становлення незалежної України; закріплення знань про державну символіку (герб, прапор, гімн), Основний Закон України — Конституцію та Пересопницьке Євангеліє, поняття «народ», «нація», «держава», «громадянин», «громадянські права й обов’язки»; зміцнення громадянських якостей учнів; формування ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, себе; виховання патріотизму, гідності, мужності; формування почуття особистої відповідальності за долю своєї держави й українського народу.

Обладнання: вишиті рушники, віночок, стенди з державною (герб, гімн, прапор) і національною (верба, калина, соняшник, колосся пшениці тощо) символікою, мапа України, альбом «Шляхами України», презентація «Моя країна — Україна», мультимедійний проектор.

ВСТУПНА ЧАСТИНА

На дошці демонструють презентацію «Моя країна — Україна», учні виконують вірші про Україну.

 

1-й читець

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна — найкраща у світі!

Моя Україна — це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні джерельця.

 

2-й читець

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки глибокі.

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже сучасні.

 

3-й читець

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна — це пісня весела.

Це щира, багата, як світ, її мова,

Крилата, така мелодійна, чудова!

 

1-й читець

Її обереги — верба і калина,

Найкраща у світі — моя Україна.

Бо нам найрідніша, Вітчизна і мати.

То як же нам, дітям, її не кохати!

 

2-й читець

Моя Україна — козацькая слава!

Така волелюбна і мирна держава.

Вона дорога нам, і рідна, і мила,

Бо світ перед нами, як мати, відкрила.

 

1-й і 2-й читці разом

Вітчизна свята, дорога Україна,

Для кожного з нас ти у світі — єдина.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. Діти, про що був вірш? (Відповіді дітей.) Сьогодні ми говоритимемо про нашу Батьківщину — Україну. Тема нашого уроку — «Україна — ьнаш спільний дім». Діти, а що ви вкладаєте в поняття «Батьківщина», «Вітчизна»? (Відповіді дітей.) Що означає Україна для вас? (Відповіді дітей.) Сьогодні ми здійснимо подорож нашою країною, і перша наша

зупинка — станція «Географічна».

 

Станція «Географічна»

Учитель. Україна — славна і чудова земля, із широкими та чистими річками і морями, з високими горами та безкрайніми степами. Повідомлення учнів біля карти України.

 

1-й учень. За площею територія України (603,7 тис. км2) серед європейських країн поступається лише Росії. Україна межує з такими країнами: на сході та північному сході — з Росією, на півночі — з Білоруссю, на заході — з Польщею, Словаччиною, Угорщиною, на південному заході — з Румунією та Молдовою.

 

2-й учень. Територію України омивають Чорне й Азовське моря. Найбільші річки України — Дніпро, Дунай, Південний Буг, Дністер, Десна. На території України є й гори: Кримські гори (найвища точка — Роман-Кош, висота над рівнем моря 1545 м) і Карпати (найвища точка — Говерла, висота над рівнем моря 2061 м).

 

1-й читець

Є багато країн на землі,

В них — озера, річки і долини…

Є країни великі й малі,

А найкраща — завжди Батьківщина!

 

Учитель. І це все — незалежна Україна. А ось як Україна прийшла до своєї незалежності, ми довідаємося на наступній станції — «Історичній».

 

Станція «Історична»

2-й учень. Попри століття поневолення іншими державами споконвічною була мрія багатьох українців про незалежність своєї Батьківщини. І от на початку 90-х років Україна досягла самостійності. 16 липня 1990 р. український парламент прийняв Декларацію про державний суверенітет України. Це стало початком створення сучасної Української державності.

У Декларації стверджувалось, що Україна буде мирною країною, добрим сусідом для всіх країн, поважатиме права всіх людей і народів.

3-й учень. Комуністична влада злякалася тієї перспективи, що Україна справді стане незалежною. Задля збереження старого ладу та комуністичної імперії — СРСР — комуністи-реакціонери влаштували в серпні 1991 року в Москві змову проти народів. Але народи не бажали жити по-старому, під владою Москви. Змова була невдалою. Після державного заколоту Україна рішуче пішла своїм шляхом. 24 серпня 1991 року відбулося засідання Верховної Ради України, на якому історичною подією сталоприйняття Акту проголошення незалежності України.

01 грудня 1991 року відбувся референдум на підтвердження Акту проголошення незалежності України всенародним голосуванням. Результати референдуму засвідчили: наш народ обрав волю. Понад 90 % населення, яке взяли участь у референдумі, підтримали рішення Верховної Ради про незалежність України. Україна стала вільною. Це зрозумів увесь світ.

Серед перших — 02 і 03 грудня 1991 року — визнали Україну незалежною Польща, Канада й Угорщина. Протягом грудня 1991 року Україну визнали 17 держав. До початку 1993 року незалежність України визнали 132 країни, 106 установили з нею дипломатичні відносини. Першим Президентом України було обрано Леоніда Кравчука.

 

2-й читець

Настала переміна!

У цьому ні найменшого гріха.

І в Україні буде Україна,

А не чиясь окраїна глуха.

Це так природно!

Так, здається, просто...

Що генієм омріяне пророцтво

Урешті-решт усе-таки збулось!

 

Учитель. У боротьбі за незалежність України ми, насамперед, зобов’язані українському козацтву. До 1991 р. було дві спроби досягти незалежності: в 1648–1654 рр. під керівництвом Б. Хмельницького; в 1917–1919 рр. під керівництвом М. Грушевського та В. Винниченка. А давайте пригадаємо імена відомих українських гетьманів.

 

Діти називають імена: Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Петро Дорошенко, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Іван і Павло Скоропадські, Іван Виговський, Кирило Розумовський, Пилип Орлик й ін.

 

Учитель. А хто був останнім гетьманом України? (Павло Скоропадський.)

А які страви були основою козацької кухні? (Борщ і вареники.)

 

3-й читець

Славна Січ ворогам ішла навстріч,

Рідну землю захищала і народ наш прославляла!

Лиха ж отчий край зазнав...

Людолов нас чатував, щоб позбавить дому.

Бранців до галер кували, ржею злоби пожирали...

Шляхта нас вогнем пекла, на тортури прирекла.

Цар Петро і Катерина зневажали наш народ.

Але наш народ боровся.

І Хмельницький в нас знайшовся,

І Сірко, і Дорошенко,

Й Полуботок, й Морозенко...

Рабства каламутну ніч переборювала Січ.

Козаків боялись завжди, бо була в них сила правди!

 

Учитель. 1991 рік золотими літерами вписано в багатовікову історію нашої Батьківщини. І наступна зупинка — станція «Правова».

 

Станція «Правова»

Учитель. Виборовши волю, Україна визначила свою символіку. А що ви розумієте під поняттям «державна символіка»? (Герб, прапор, гімн.) Що Вам відомо про ці символи? (Повідомлення учнів.)

4-й учень. Герб України — тризуб на синьому тлі. Його запровадив ще князь Володимир Мономах. Якщо пильно придивитися на нього, то можна прочитати зашифроване слово «воля». Цей знак зображують на прапорах, печатках, грамотах, державних документах. Тризуб символізує мир і творчу працю. У ньому відображено триєдність життя: це батько, мати, дитина, які уособлюють силу, мудрість і любов.

5-й учень. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Ці кольори мають й інше значення — мир і багатство, бо народ наш — мирний і працелюбний.

6-й учень

Синьо-жовтий прапор маємо:

Синє — небо, жовте — жито,

Прапор свій оберігаємо,

Він — святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаємо гордо,

Ми з ним дужі і єдині,

Ми навіки є народом —

Українським в Україні.

7-й учень. Гімн — найголовніша пісня країни. Вона виражає душевні думки та прагнення народу. Його автори — Павло Чубинський і Михайло Вербицький. Усі визначні свята українського народу починаються і закінчуються урочистим виконанням гімну України.

6-й учень

Слова палкі, мелодія врочиста,

Державний гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста —

Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна,

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї лине світло навкруги.

 

Учитель. Діти, пам’ятайте! Коли заносять або виносять Державний Прапор України, коли виконують Державний Гімн, потрібно обов’язково вставати. Від моменту проголошення незалежності на території України почали діяти лише її закони. До прийняття нової Конституції незалежної України діяла Конституція 1978 року, зі змінами та доповненнями, внесеними Верховною Радою протягом 1990–1993 рр. Конституцію незалежної України було прийнято 28 червня 1996 року. Що таке Конституція? (Відповіді дітей.)

У Конституції України закріплено права й обов’язки громадян України. А яке найголовніше право гарантує нам Конституція? (Право на життя.) А який у вас зараз основний обов’язок? (Одержати середню освіту, навчатися в школі.) Яка мова в нашій країні є державною? (Українська.) Про це записано в Конституції України. Для нас, українців, наша мова — найдорожча, найніжніша. За милозвучність її називають солов’їною. Ось ми й підійшли до нашої наступної станції — «Віршованої».

 

Станція «Віршована»

Учитель. Давайте зараз послухаємо, як і що пишуть поети про нашу Україну.

Учні виконують вірші про Україну.

1-й учень

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер,і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

2-й учень

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу й молоду,

І мову її солов’їну.

3-й учень

Між братніх народів, мов садом рясним,

Сіяє вона над віками…

Любіть Україну всім серцем своїм

І всіми своїми ділами.

4-й учень

Для нас вона в світі єдина, одна

В просторів солодкому чарі…

Вона у зірках, і у вербах вона,

І в кожному серці ударі.

1-й учень

Любіть у труді, у коханні, в бою,

Як пісню, що лине зорею…

 

Усі разом

Всім серцем любіть Україну свою,

І вічні ми будемо з нею!

5-й учень

Ми всі діти українські,

Український славний рід.

Дбаймо, щоб про нас, маленьких,

Добра слава йшла у світ.

6-й учень

Свої здібності і сили розвиваймо раз у раз,

Щоб народу була втіха і щоб користь була з нас.

5-й учень

Будьмо пильні у науці, будьмо чемні у ділах,

Будьмо смілі та відважні і не думаймо про страх!

6-й учень

Все, що рідне, хай нам буде найдорожче і святе,

Рідна віра, рідна мова, рідний край наш над усе!

7-й учень

Розквітай, прекрасна Україно,

Рідна земле, матінка моя.

Хай лунає мова солов’їна,

Пісня неповторная твоя.

8-й учень

Хай смереки, ясени й тополі,

Квіти, луки, трави і сади

Шепчуть вірші, щедрі, добрі, вольні,

Чисті, із джерельної води.

9-й учень

Нам би вічно милуватись нею,

А лихі дороги обминуть, —

Дай напитись серцем і душею

І піти з тобою в мрійну путь.

Разом

Розквітай, прекрасна Україно,

Рідна земле, матінка моя.

Учитель. Ми послухали, як красиво звучать вірші про Україну. А тепер я вам пропоную спробувати свої сили в такому завданні, як складання сенкана про Україну.

Дітям роздають пам’ятки.

 

Пам’ятка! Не забудь!

Сенкан — це неримований вірш із 5 рядків.

1-й рядок — назва (одне слово — іменник).

2-й рядок — опис теми (два слова — прикметники).

3-й рядок — дії, пов’язані з предметом (три-чотири слова — дієслова).

4-й рядок — ставлення автора до теми (чотири слова).

5-й рядок — синонім до назви (одне слово).

Приклад: cенкан зі словом «Україна»

Україна…

Тополина, найдорожча.

Дивує, зворушує, захоплює.

Україна — це мій дім.

Батьківщина.

 

Читання й обговорення складених сенканів.

 

Учитель. От і добігає кінця наша подорож. Остання станція — «Кінцева».

 

Станція «Кінцева»

Учитель. Багато ми сьогодні довідалися та почули про нашу Україну. І я вам пропоную розгадати кросворд.

 

Запитання:

1. Автор слів сучасного гімну України. (Чубинський.)

2. Національний символ України. (Калина.)

3. Людина, яка була останнім гетьманом України. (Скоропадський.)

4. Перший Президент незалежної України. (Кравчук.)

5. Столиця нашої держави. (Київ.)

6. Одна серед перших країн, які визнали незалежність України. (Канада.)

7. Одна зі страв, що становлять основу козацької кухні. (Вареники.)

Учитель. Якщо ви правильно розгадали кросворд, то по вертикалі прочитаєте назву нашої країни відповідно до Конституції. (Україна.)

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Учитель. Ми любимо свою Україну, свій дім, рідних. І зараз ми напишемо свої побажання нашій країні та подаруємо їй ці квіточки.

Діти пишуть побажання та прикріплюють їх на карту України.

Учитель. Хочу наголосити, що кожен із вас може зробити свій внесок у становлення нашої держави: виконувати конституційні обов’язки громадянина, старанно вчитися, бути патріотом. Ви сьогодні — це майбутня національна еліта.