Не соромтеся просити поради й допомоги у своїх учнів

Коли ми говоримо про те, що хороший учитель завжди перебуває в партнерських стосунках зі своїми учнями, то чому б іноді не радитися з ними? Порада чи консультація школярів буде корисною у вирішенні конкретної проблеми.

Кожному вчителеві, який має хоч найменший досвід і деякі професійні амбіції, час від часу доводиться давати відкриті уроки. Зазвичай вони пов’язані з проведенням у школі яких-небудь загальних заходів: семінарів директорів, завучів, засідань методоб’єднань районного масштабу та інших шанованих у методичному середовищі «посиденьок».

Головна умова під час вибору «щасливчика», який проводитиме відкритий урок, — ступінь довіри адміністрації школи до цього педагога. Це всім зрозуміло, адже відкритий урок «запороти» не можна апріорі. Відкритий урок — це ретельно зрежисована маленька вистава, у якій кількість повторів або репетицій залежить від досвіду вчителя та його самовпевненості. Чим досвідченіший викладач, тим менше він репетируватиме, і, навпаки, якщо все це вперше (або самовпевненість ще не подолала критичний поріг, за яким вже нічого не страшно) — то варто кілька разів повторити постановку з усіма «акторами».

Якось напередодні семінару директорів мені доручили підготувати відкритий урок з основ економіки в 10 класі. За календарним плануванням тема була чудова — банківська система і все, пов’язане з нею. Досить швидко було розроблено концепцію відкритого уроку, щоб було і ефектно, і правдоподібно (принаймні, схоже на урок). Оскільки з самовпевненістю у мене все гаразд і критичний поріг пройдений ще на початку моєї кар’єри, то вирішено було не проводити пряму репетицію, але, природно, робили все, щоб десятикласники не заніміли від жаху в присутності тридцяти посторонніх. Ми розв’язували задачі, подібні тим, які планували на уроці, вдосконалювали навички роботи в групах та ін.

Проте в мій сценарій уроку ніяк не вбудовувався такий потрібний елемент, як фізкультпауза. Усе, що робили на уроках, було або смішним, або занадто примітивним і ніяк не підходило для учнів 10 класу. Час випробування невблаганно наближався, але нічого слушного я не могла придумати. У повному відчаї я поділилася своїми проблемами з десятикласниками:

— Як провести фізкультхвилинку, щоб це було цікаво, динамічно і не схоже на «ми писали, ми трудились, наші пальчики стомились»?

Я одразу дістала чудову пропозицію: на ДПЮ хлопці підготували абсолютно приголомшливе дійство, це був дуже пристойний і оптимістичний речитатив, супроводжений швидкими і злагодженими рухами. Не довго думаючи, десятикласники мені це продемонстрували — красиво, дуже динамічно, дуже незвично, і всього хвилини дві за часом. «Хлопці, це просто порятунок, будемо робити саме так! Ідеальний варіант!» — мене просто переповнювало почуття вдячності за їхню чуйність і винахідливість.

Урок минув досить злагоджено, і всі залишилися задоволені: і гості, і шкільна адміністрація, і діти, до речі, теж. Вони відчували свою співучасть в успіху цієї вистави, а я щиро їм дякувала за активну позицію і відповідальність. Тому радьтеся і просіть допомоги у своїх учнів — ви побачите, наскільки більш злагодженими стануть ваші взаємини, наскільки збільшиться довіра і взаєморозуміння. Учитель не зобов’язаний знати і вміти абсолютно все, а вміти питати, радитися і консультуватися він зобов’язаний.

До речі, директор після проведення семінару передала мені слова завідувача райво: «Нарешті я сам з’ясував, чим відрізняються прості банківські відсотки від складних і які є види депозитів. І взагалі... який хороший клас, як працювали... а ці їхні «танці» — просто Голлівуд!»

Можна дати іншому розумну пораду, але не можна навчити його розумно поводитися.

Ф. Ларошфуко

Принципи консультацій

  • Звертайтеся за допомогою тоді, коли вам треба вирішити конкретні, а не надумані проблеми.
  • Будьте щирими у своїх зверненнях за порадою.
  • Прислухайтеся до думки кожного учня, не критикуйте, не відкидайте пропозицій.
  • Переконайте учнів, що кожна думка цінна, що вона ввійде в загальну скарбничку і допоможе знайти правильне рішення.
  • Навчайте дітей синтезувати правильне рішення.
  • Будьте вдячні за їхні поради та консультації.