Світ навколо тебе

Мета: розширити знання дітей про значення довкілля в житті людей; фор­мувати ціннісне ставлення до навколишнього світу.

Вид заходу: бесіда.

Хід заходу

Йдемо в гості до природи.

Є в ній різна дивина!

В небі — зорі, в ріках — води,

В полі — квіточка ясна.

А зимою є сніжинка,

Літо — дощик принесе.

Є метелик і пташинка.

І таке цікаве все!

— Росла людина на землі, пізнавала поступово дивовижний і ча­рівний світ. Брала від природи все: повітря — дихати, водичку — пити, а рослини — їсти. Людина була дуже спостережливою, тому навчи­лася багато чого від рослин і тварин та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатись від хижих звірів і полювати, знаходити і готувати собі їжу, яка б зробила її сильнішою, будувати житло.

І чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала будин­ків, мостів, доріг, тим самим змінювала природне середовище, своє довкілля.

І ось тепер людина мешкає у гарних будинках, вона в них за­хищена від холоду, вітру і дощу, а попідруч у неї — світло, вода, тепло. А ще людину оточують розумні машини, їх так багато — це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, мікрохвильова піч, пральна машина, газова та електрична плита, комп’ютер, та хіба все назвеш! І все це — наше навколишнє середовище, бо ми серед усього цього живемо. Це тепер — наше довкілля.

А що таке довкілля?

Все, що є навколо тебе:

Сонечко, хмаринка, небо,

І пісок, каміння, води,

Й люди — часточка природи.

Поле, гори і травичка,

Ліс, повітря і водичка,

Бджілка, пташечка і зорі,

Вільний вітер на просторі,

Квіточки і різне зілля —

Це, дитино, й є — довкілля!

— А тепер поміркуймо, чи можемо ми обійтися без цього чарів­ного довкілля?

Спочатку проведемо такий дослід: вдихнемо повітря багато-ба­гато, а тоді затулимо руками носик і ротик, подивимось: на скільки ж нам його вистачить? Ну, довго ви протримались? Ні, потрібно швидше вдихнути.

Отже, довкілля — це, в першу чергу, повітря! Вся наша земна куля вкрита повітрям. Ми його, зазвичай, не помічаємо, але коли б воно раптом зникло, то ми не змогли б прожити і кількох секунд, бо зразу закипить уся вода на Землі, а промені Сонця спалять усе живе. А повітря нас захищає від згубної дії сонячних променів. Повітря має масу, але ми її не помічаємо, воно нам не заважає. На­віть, коли йдемо, воно розступається перед нами і зразу ж запов-нює звільнене місце знову. Та коли рухатися швидко, його можна відчути, от як просунути долоньку у відчинене віконце автомобіля, що рухається, тоді відчуваємо його тиск. Повітря — це суміш най­більше азоту і кисню, а всіх інших газів у сто разів менше.

Повітря необхідне людині, тваринам і рослинам, щоб дихати, а отже — жити!

Довкілля без води ми не можемо уявити. Бо вода — це життя. Вода є в усьому живому. Люди і більшість тварин на дві третини складаються з води, а деякі рослини містять чотири п’ятих частин води. Вода займає дві третини земної поверхні. Кількість її не змі­нюється, а от води, придатної для живих організмів, стає дедалі менше, тому що людина забруднює воду продуктами промислової діяльності. Тому запам’ятайте: воду необхідно дуже берегти, очи­щувати ріки, розчищати джерельця і струмочки, не забруднювати береги.

А яке б було сумне довкілля без рослин!

Голе каміння, пісок розпечений і клуби пилу... Це зовсім непри­ваблива картина. Інша справа — поля квітучі, ліси співучі, степи, гаї, діброви! Рослини не тільки приваблюють зір, вони ще й очи­щують повітря та воду. Недарма ж їх називають легенями Землі. А разом із тваринним світом рослини годують людину. Чим більше ми посадимо рослин: лісів, садів, гаїв, дібров,— тим красивіше і чистіше буде довкілля, в якому ми живемо. А ще людина повинна розумно використовувати природні багатства. Це означає давати природі можливість відновлювати і повертати, взяте людиною.

Пам’ятай!

1. Не можна спалювати опале листя, бо воно забруднює повітря, яким ми дихаємо.

2. Не можна мити машини біля водоймищ, криниць, ополонок бо це забруднює воду, яку ми п’ємо. Не можна кидати папірці, пластикові пакети, пляшки, бляшанки, баночки та інші відходи де заманеться, бо це засмічує землю, на якій ми живемо.

А тепер подумай, чому весь час слід провітрювати кімнату, у якій спиш; клас, де цілий день навчаєтеся з друзями; спортивну залу, де ви бігаєте і стрибаєте?

Відгадай загадки!

1. Куди втупиш — всюди маєш.

Хоч не бачиш, та вживаєш. (Повітря)

2. Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться, то кожен скривиться. (Сонце)

3. Торох-торох, розсипався горох,

А почало світати — нічого збирати. (Зорі і небо)

4. Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зорі)

5. Текло, текло, та й лягло під скло. (Вода і лід)

6. Що без леза та зуба розтина міцного дуба? (Блискавка)

7. Мене просять і чекають, а як з’явлюся — утікають. (Дощ)

8. Кольорові коромисла через річку повисли. (Веселка)

— Світ навколо тебе дуже привабливий та цікавий, і ти живеш у ньому, як у рідному домі, бо ти — теж частинка цієї природи. А щоб тобі було тут затишно і добре, то слід поводитися мудро, оберігати довкілля, бо без нього ми не зможемо жити. Необхідно допомагати природі відновлювати свої сили. І ти це можеш!

  1. Посади деревце, щоб очищувало повітря.
  2. Посій квіточки, щоб радували твій зір.
  3. Розчисти джерельце, воно чекає твоєї допомоги.
  4. Зроби з татусем шпаківню чи дуплянку для пташок.
  5. Змайструй сам годівничку для птахів на зиму.
  6. Люби цей світ, він чекає твоєї доброти, захисту, любові!

— А тепер поміркуй!

Ти живеш у місті чи в селі й тебе оточує цікаве і цивілізоване довкілля, а це означає, що машини, які створила людина, їй до­помагають у житті, щоб жилося легко і цікаво. Але, на жаль, усі вони мають властивість зношуватись і виходити з ладу, а тим самим викликати небезпечні ситуації. Для того щоб боротися з такими ситуаціями, люди створили спеціальні служби.

А ти уважно-уважно подивися на ці цифри і скажи, що означає кожна з них і навіщо їх слід знати. Що ж то за служби ховаються за цими цифрами?

— Не так уже й просто жити в сьогоднішньому довкіллі. Необ­хідно так багато знати!

Але ти — людина на Землі, й ти повинен це все знати, бо це тобі дуже потрібно!

А цей вірш про довкілля вивчи напам’ять.

Все, що довкола тебе є:

Поля і гори, й ріки —

Все на святій землі твоє

Від роду і довіку.

Це ліс, що піснею дзвенить,

Коли весна прилине.

Метелик, що на цвіт летить

До кущика калини.

Гаряче сонечко вгорі,

А в нічку зорі ясні.

І клен крислатий угорі,

І зірочки прекрасні.

Струмок і чисте джерело,

Моря і океани...

І небо, холод і тепло.

І дощики, й тумани.

Верба, що сумно до ставка

Спустила довге гілля,

А в небі хмаронька легка —

Все це і є довкілля!

Он звір, он пташечка летить,

Жучок заліз на зілля.

Усе прийшло у світ, щоб жить,

Усе це й є — довкілля!

 

— А тепер перевір себе, що ти запам’ятав з цього заняття.

  1. Що таке довкілля?
  2. Чому людині необхідне чисте повітря?
  3. Чи може все живе у природі обійтися без води?
  4. Яку роль відіграють рослини на землі?
  5. Які розумні машини оточують нас?
  6. Які служби створили люди, щоб захиститися від небезпеки?
  7. Який телефонний номер кожної служби?