Правила безпеки під час переходу вулиці

Мета: закріпити та актуалізувати знання учнів про дорожній рух та пра­вила безпечної поведінки на вулицях; розвивати пізнавальний інтерес; формувати навички свідомої дисциплінованої поведінки на вулиці.

Обладнання: на дошці — екран змагань двох команд; емблеми команд («Пішоходи» і «Водії»); костюм «Світлофора»; сувеніри від «Світлофора»; дорожні знаки; зелені фішки для команд; ілюстрації до запитань і за­гадок; у центрі класу — «перехрестя».

Вид заходу: змагання.

Хід заходу

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

— Доброго дня, діти! Усміхніться нашим гостям, і почнемо ви­ховний захід.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ЗАХОДУ

— Діти, сьогодні у нас незвичайний виховний захід. Це вихов­ний захід-змагання за правилами дорожнього руху. У нас — дві ко­манди: «Пішоходи» і «Водії». Ви змагатиметеся між собою за право називатися «Кращим знавцем правил дорожнього руху». Команди, відрекомендуйтеся!

Командир команди «Пішоходи». Командо, наш девіз!

Учні команди

Наша команда знає багато!

Кажуть про нас: «Гарні малята!»

Командир команди «Водії». Командо, наш девіз!

Учні команди

Ми обіцяємо гарно змагатися,

Будемо кращими називатися!

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

— Почнемо з вікторини. Кожній команді я ставитиму запи­тання, а ви повинні якнайшвидше на них відповідати. За правильну відповідь — зелена фішка. Отже, почнемо.

1. Як називаються вулиці біля нашої школи?

2. На якій вулиці розташована наша школа?

3. Назвіть елементи вулиці. (Проїжджа частина, край проїжджої частини, тротуар, перехрестя, перехід)

4. Що таке проїжджа частина? (Елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів)

5. Що таке тротуар? (Елемент дороги, призначений для руху пішо­ходів)

6. Що таке перехрестя? (Місце перехрещення доріг на одному рівні)

7. Що таке пішохідний перехід? (Ділянка проїжджої частини, при­значена для руху пішоходів через дорогу)

8. Який рух транспорту встановлено в Україні? (Правобічний)

9. Що таке «зебра»? (Спеціальна дорожня розмітка пішохідного переходу)

10. Навіщо потрібен світлофор? (Він регулює рух транспорту і пішо­ходів)

11. Що означають кольори світлофора?

— Молодці! Запишемо рахунок цього конкурсу на екрані.

Екран змагань

ІV. ЗУСТРІЧ ЗІ «СВІТЛОФОРОМ»

Заходить «Світлофор» (хлопчик у костюмі).

— Здрастуйте, діти! Це тут виховний захід з правил дорожнього руху? (Відповіді дітей.) Діти, хто я? Що ви знаєте про мене? (Відпо­віді дітей.)

Як переходиш вулицю,

На розі зупинись

І перш за все уважно

На мене подивись.

Я шлях вкажу надійний,

Де небезпек нема.

Трикольорове око

Я маю недарма.

Нехай воно і мружиться,

Ніколи я не сплю,

З малими дітьми в хованки

Я гратись не люблю.

В роботі я суворий

І стриманий завжди,

Тролейбуси, машини

Біжать сюди й туди.

Дивлюсь червоним оком —

Велю спинитись я,

Одне мені потрібно —

Це витримка твоя.

А блисне жовте око,

Іти не поспішай,

Бо жовтий не зелений:

Потрапиш під трамвай.

Увага — і зелений

Привітно замигтів.

Він колір найдобріший,

Щасливої путі.

 

 

V. ІНСЦЕНІВКА «СВІТЛОФОР»

— Закон вулиць суворий. Він не поважає тих, хто не виконує правил. Адже саме цей закон зберігає життя багатьом людям. Діти, будьте уважними на дорогах!

Виходять четверо учнів. В одного із них — зображення світло­фора, у решти — кола жовтого, зеленого, червоного кольорів.

1-й учень

Водіям хто помагає?

Це повинен знати ти!

Від біди оберігає,

Та і всім допомагає

Найбезпечніший шлях знайти.

Цей невтомний трудівник

Три великих ока має.

Він ніколи не дрімає,

Особливо в часи «пік»!

2-й учень

Три сигнали світлофора

Що накажуть — то закон!

Як червоний загориться —

Терміново зупиніться!

3-й учень

Жовте світло — почекай!

Перехід не починай!

4-й учень

А зелене сяє світло,

Усміхаючись привітно,—

Сміло рухайтеся всі:

І дорослі, і малі!

VІ. ГРА «ХТО БІЛЬШЕ?»

— А зараз — другий конкурс. Кожній команді буде поставлено по п’ять запитань. Першою відповідатиме команда «Пішоходи». Слухайте уважно!

·         Що слід зробити, якщо загорілося жовте світло, а ви дійшли тільки до середини вулиці?

·         Кому дає команди світлофор?

·         Що слід зробити, якщо загорілося червоне світло, а ви ще не встигли дійти до середини вулиці?

·         Скільки сигналів у світлофора?

·         Навіщо потрібен «острівець безпеки»?

 

— А тепер — запитання для команди «Водії».

·         Коли потрібно починати перехід вулиці?

·         Що означає жовте світло світлофора?

·         Чи можна починати перехід вулиці на жовте світло?

·         Який сигнал світлофора дозволяє переходити вулицю?

·         Де повинні ходити пішоходи?

— Запишемо рахунок цього конкурсу.

VІІ. РОЗПОВІДЬ ВИХОВАТЕЛЯ

— Багато з вас ходять до школи самостійно, без дорослих, тому ви всі повинні пам’ятати такі правила: шлях до школи обирайте найбезпечніший, на якому менше переходів через вулицю чи дорогу. Коли йдете вулицями міста, будьте обережними! Не поспішайте! Йдіть тільки правим боком тротуару чи узбіччям. Не виходьте на проїжджу частину вулиці чи дороги. Проходячи повз ворота, будьте особливо обережні! З воріт може виїхати автомобіль. Переходьте вулицю тільки по пішохідних переходах. Перед тим, як переходити вулицю, подивіться ліворуч. Якщо проїжджа частина вільна,— йдіть. Дійшовши до середини вулиці, зупиніться. Тепер подивіться праворуч. Якщо проїжджа частина вільна, продовжуйте перехід.

Якщо вулиця регулюється світлофором, обов’язково зверніть увагу на його кольори.

VІІІ. ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК

— Діти, ви добре знаєте сигнали світлофора, а чи вмієте ви відгадувати загадки? Зараз перевіримо. Це і буде третій конкурс.

TTМаленькі будиночки містом біжать,

Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять. (Автобус, трамвай)

TTПідморгне зеленим оком — ми йдемо,

Підморгне червоним — стоїмо. (Світлофор)

TTЯ не їм вівса, ні сіна,

Дайте випити бензину,

Усіх коней обжену,

Кого хоч наздожену. (Машина)

TTДва брати попереду біжать,

А два позаду наздоганяють. (Колеса)

TTДвоє ніг у швидкого коня,

Має він одне око і роги.

Я катаюсь на ньому щодня,

Хоч і добре натомлюю ноги. (Велосипед)

— Запишемо рахунок цього конкурсу.

ІХ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

— Діти, ви, мабуть, уже втомилися,— нумо, трішечки відпо­чиньмо і пограймо в гру «Не плутай сторони».

Усі учні стоять. Вихователь подає такі команди: «Підняти праву (ліву) руку!», «Подивитись праворуч (ліворуч)!». Хто помиляється, той сідає на місце. Перемагають ті, хто не припустився помилок і залишився стояти. Вони одержують фішки. Кількість одержаних командами фішок заносять до екрана змагань.

Х. РОЗГАДУВАННЯ КРОСВОРДА

— Наступний конкурс — «Кросворд».

1. Людина, яка їде в транспорті. (Пасажир)

2. Людина, яка йде тротуаром. (Пішохід)

3. Людина, яка кермує автомобілем. (Водій)

4. Підрозділ поліції, який відповідає за безпеку руху на дорогах. (ДАІ)

— Запишемо рахунок цього конкурсу.

ХІ. РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ ПРО ДОРОЖНІ ЗНАКИ

Вихователь демонструє малюнки дорожніх знаків і розповідає про них.

ХІІ. ІНСЦЕНІВКА ВІРША О. КОНОНЕНКА

Діти інсценують вірш О. Кононенка «Весела подорож з братом до дідуся, або Знайомство з дорожніми знаками». Під час виступів учнів вихователь демонструє відповідні дорожні знаки.

1-й учень

Світлофор зеленим світить,

Поспішаю, як ніхто —

З братом їдемо до діда

У новенькому авто.

Ми домовилися вранці,

Він чекає на стоянці.

Ось і я — часу не гаймо,

Заспівав мотор — рушаймо!

2-й учень

Розрослись каштани, липи,

Без зупинки тут не можна.

СТОП — ці літери великі

Здалеку побачить кожний.

3-й учень

Брат машину зупиняє,

Озивається до мене:

Світлофор три ока має —

Червоне, жовте і зелене.

Червоне — треба пам’ятати:

Іти не можна, слід чекати.

Мигає жовте — не хвилюйся:

Уважним будь і приготуйся.

Зелене — вітер, сніг чи злива:

Через дорогу йди сміливо.

4-й учень

Нам дорога ще далека.

Брат веде, позаду я.

Знак дорожній «Небезпека»

Застережить водія.

Глянь праворуч, глянь ліворуч,

На дорозі діти — стій!

Дитсадок і школа поруч —

Обережніше, водій!

5-й учень

Я забув! Не вимкнув праску!

От так лихо! Що робити?

Для забудьків знак, будь ласка —

«Телефон» — біжу дзвонити.

6-й учень

Скоро дідове подвір’я,

Дід у нас лісник, отак!

З лісу можуть вийти звірі,

Нам про це говорить знак.

Ми приїхали. Дідусь

На порозі крутить вус,

Йде онуків зустрічати:

— Здрастуйте, ходіть до хати.

7-й учень

Приїздіть у ліс в суботу —

Вистачить для всіх роботи.

Пост ДАІ. Інспектор чемно

Радить пас прилаштувати,

Посміхається приємно:

— Хай щастить вам,— каже брату.

ХІІІ. ГРА «ПЕРЕХРЕСТЯ»

— Наступне змагання — гра «Перехрестя».

У центрі нашого класу — «перехрестя». За командою «Рух» гра починається. «Водії» заводять свої машини, «пішоходи» йдуть до перехрестя. Діти грають групами, по п’ятеро з кожної команди. «Світлофор» показує свої кольори. Наприклад: «Світлофор» показує зелене світло — «водії» стоять, «пішоходи» переходять перехрестя. Потім жовте світло — всі стоять, «водії» заводять свої двигуни. Червоне — «пішоходи» стоять, «водії» поїхали. Хто помиляється, залишає гру. А переможці одержують фішки.

Гра проводиться двічі-тричі зі зміною учасників. Рахунок цього конкурсу записують на екрані.

ХІV. ЛОГІЧНЕ ЗАВДАННЯ

— А тепер настав час для логічних запитань. Запитання будуть для обох команд одразу. Яка з команд дасть кращу оцінку і повнішу відповідь, та отримає фішку. Увага, останній конкурс!

1. Чим небезпечний автомобіль, що стоїть?

2. Чому на вас чатує небезпека, навіть коли на вулиці дуже мало автомобілів?

3. Чому небезпечно перебігати вулицю?

— Молодці! Запишемо рахунок гри.

ХV. ВИСТУП ПРАЦІВНИКІВ ДАІ

— Діти, весь час за нашими змаганнями спостерігав працівник ДАІ (прізвище, ім’я, по батькові, звання). Він хоче вам щось сказати.

ХVІ. ПІДСУМОК ЗМАГАНЬ

Вихователь. Підсумковий рахунок змагань: ____, перемогла команда ____. Вона і є «Кращим знавцем правил дорожнього руху». Але незалежно від того, яка команда здобула перемогу, ви всі дуже гарно працювали. І я гадаю, що зі мною погодиться і «Світлофор».

Світлофор. Так, я дуже задоволений, і тому нагороджую оби­дві команди. Це — знак «Світлофор», щоб ви ніколи не забували про мене і мої кольори.

ХVІІ. ПІДСУМОК ЗАХОДУ

— Ну, от і все, діти! На жаль, наш виховний захід добіг кінця. Скажемо «До побачення» «Світлофору» і нашим гостям.