Життя — найбільша ціність

Мета: усвідомлення власної системи життєвих цінностей, різниці між цінностями матеріальними та духовними, усвідомлення того, що найцінніший дар — це дар життя.

Обладнання: свічка, аркуші паперу, фломастери, надувні кульки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

ВСТУП

Що є життя? Можливо, човен, що вдаль пливе по річці повній?
Що є життя? Можливо, пісня, що звідусіль лунає?
Можливо, це така фортеця, що нас від зла обороняє?
Можливо, це театр Долі, де всі ми глядачі й герої?
А може, це лише примара? Їх так багато у житті.

  • А й справді, що ж таке життя? У чому його суть?
  • Для чого ми живемо?
  • Якою має бути сучасна людина, щоб життя стало кращим, щоб ми могли самі себе поважати?

Щоб дати відповіді на ці запитання, ми і зібралися сьогодні. Тема сьогоднішньої зустрічі: «Життя — найбільша цінність». Життя кожної людини від самого народження проходить серед людей. Лише у спілкуванні із собі подібними вона пізнає найвищі цінності в житті: любов, повагу, дружбу, взаєморозуміння.

Вправа «Коло асоціацій»

  • Скажіть, які асоціації виникають у вас зі словом «життя»? Ви будете висловлювати свої думки, а я запишу це на дошці. (Добро, любов, діти, …)
  • Що може зашкодити вашому життю? (Алкоголь, тютюнопаління, наркотики, неправильний спосіб життя, …)
  • Від кого буде залежати ваше життя? (Від нас самих, кожна людина вирішує, як їй жити, …)

Висновок. Життя дуже багатогранне, це — яскравий світ, але для кожного він особистий та особливий.

Вправа «Символ життя»

Звучить музика. Учні запалюють свічку, яку передають з рук у руки, коментуючи при цьому. Уявіть, що ця запалена свічка — наше життя. Потримайте її у своїх руках, передайте тому, хто праворуч від вас. Проаналізуйте свої відчуття.

Обговорення

  • Що ви відчували, коли тримали свічку?
  • Чи хотілося вам її віддати?
  • Чи виникав страх, що свічка згасне?

Висновок. Коли свічка у ваших руках, горітиме вона чи згасне, більшою мірою залежить від вас. Так само і з життям: те, як ми його проживемо, переважно залежить від нас самих. Недаремно кажуть: «Все в наших руках». Тому їх не можна опускати.

Перегляд соціального ролика про життя

Вправа «Усмішка»

У мене є конверт. У ньому лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині, без якого наше життя не має змісту. Відгадайте, що це. Ось декілька підказок:

  • Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює тих, хто її дарує.
  • Вона нічого не коштує, але багато дає.
  • Вона триває мить, а в пам’яті залишається інколи назавжди.
  • Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і не має такого бідняка, який не став би від неї багатшим.
  • Вона приносить щастя в дім і є паролем для друзів.
  • Її не можна купити, позичити чи вкрасти.
  • Це те, без чого вихована людина не може обійтись.

Першому, хто відгадає загадку, дарую аплікацію усмішки.

Вправа «Життєві ціннності»

На плакаті написано: життєві цінності. Виберіть п’ять найважливіших для вас і запишіть їх на аркушах, потім із п’яти виберіть одну найважливішу. Звучить музика, діти записують на аркушах відповіді.

Життєві цінності

  • активне, діяльне життя
  • життєва мудрість
  • здоров’я
  • цікава робота
  • кохання
  • матеріально забезпечене життя
  • вірні друзі
  • повага оточення
  • розум, інтелект
  • розваги
  • свобода
  • щасливе сімейне життя
  • впевненість у собі
  • розвиток держави

Чи важко було зробити вибір?

— Обговоріть свій вибір, визначте найбільш популярні цінності.

А зараз послухайте притчу.

ПРИТЧА ПРО ЖИТТЯ

Одного разу хлопчик з батьком вирушили в гори. Несподівано хлопчик спіткнувся і впав. Боляче вдарившись, він закричав: «О-о-о-о-й!» На свій подив він почув, як десь далеко в горах якийсь голос відповів йому: «О-о-о-о-й!» Зацікавившись, він прокричав: «Ти хто?!» І у відповідь почув: «Ти хто?!» Розгніваний такою відповіддю, хлопчик голосно вигукнув: «Боягуз!» До нього долинула відповідь: «Боягуз!» Хлопчик поглянув на батька й запитав: «Що це таке?» Батько усміхнувся і сказав: «Синку, а тепер послухай уважно». І він прокричав у напрямку гір: «Я в захваті від тебе!» Голос відповів: «Я в захваті від тебе!» Він знову прокричав: «Ти переможець!» Голос відповів: «Ти переможець!»Хлопчик здивовано подивився на батька. Тоді батько пояснив синові: «Люди називають цей голос ВІДЛУННЯМ, а насправді це — ЖИТТЯ. Воно повертає тобі назад усе, що ти говориш і робиш. Наше життя — просте відображення наших вчинків. Життя поверне тобі все, що ти дав йому».

Обговорення притчі.

Вправа «Павутина дружби»

Ось символічний клубок життя, зітканий із ниток буття наших почуттів і думок. Пустімо його по колу і дамо відповідь на запитання: «Що потрібно робити, щоб життя не минуло марно, щоб ми могли залишити по собі хороший слід?». У кожного з вас повинна залишитися ниточка з клубка.

Ось так у нас вийшло замкнуте коло всіх наших почуттів, емоцій. Так і в житті все переплетено.

Та, власне, усе наше життя — то нескінченне пізнання одне одного і навколишнього світу. Тому дуже важливо не помилитися.

Висновок. Правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті, і часто ця плата перевищуватиме ваші сподівання.

Життя — це не тире між двома датами. Це кожна прожита тобою хвилина. Сьогодення. Усі хвилини твого життя — чисті сторінки. Тобі належить їх заповнити. Життя — це все, що маємо.

Рефлексія заняття

Закінчіть речення:

  • Я зрозумів (зрозуміла) …
  • Я дізнався (дізналася)…

Вправа «Куля мрій»

Але все-таки всі ми любимо мріяти, незважаючи ні на що, і всі ми хочемо, щоб наші мрії здійснювалися. Психолог роздає різнокольорові повітряні кульки.

Завдання. Піймайте кожен свою кульку мрії та намалюйте або напишіть свою мрію на ній, користуючись маркерами чи фломастерами. Об’єднаймо ж усі кульки ваших мрій в один великий оберемок. Нехай ваші побажання здійсняться.

Для кожної людини основним питанням завжди було і залишається питання про сенс життя. Не всі можуть знайти для себе остаточну відповідь, але в кожній нормальній людині живе нездоланна потреба знайти цей сенс і його розумне пояснення.

  • Життя — це можливість. Скористайся нею.
  • Життя — це краса. Захоплюйся нею.
  • Життя — це мрія. Здійсни її.
  • Життя — це виклик. Прийми його.
  • Життя — це обов’язок твій насущний. Виконай його.
  • Життя — це багатство. Не розтринькай його.
  • Життя — це таємниця. Пізнай її.
  • Життя — це пісня. Доспівай її до кінця.
  • Життя — це боротьба. Стань борцем
  • Життя — це безодня невідомого. Ступи у неї без страху.
  • Життя — це удача. Шукай цю мить.
  • Життя — це щастя. Створи його сам.
  • Життя — це Бог. Живи з ним.
  • Життя таке чудове. Не змарнуй його!
  • Це твоє життя. Виборюй його!

Живи щасливо! Живи натхненно! Живи з надією! Радій, втішайся, люби і сподівайся! Тобі є що дізнатись, є чим поділитись, є що сказати! Жити насправді цікаво, оскільки ти сам можеш обрати спосіб і щораз прагнути більшого в пізнанні свого життя і тих, хто поряд.

 

 

Виховний захід взято з посібника Нові години спілкування. 9-11 клас