Дидактичні ігри у діяльності вчителя НУШ
Ознайомлення з рідним будинком, вулицею, містом, краєм, країною починається в дошкільному віці. Щоб дитина зацікавилася історією міста, у якому вона живе, потрібні не тільки бесіди, але й цільові прогулянки, екскурсії. А ще дошкільнята полюбляють грати, тому ознайомлювати дітей з містом, краєм і країною доцільно починати через ігри.
УПІЗНАЙ І ПОКАЖИ
Мета: закріпити знання дітей про державні та народні символи України; учити їх впізнавати і називати; виховувати шанобливе ставлення до них.
Обладнання: державні символи — герб, прапор; народні символи українського народу — вишиваний рушник, хліб, писанки, вінок; ілюстрації верби, калини, указка.
Хід гри
Дітей розсаджують півколом.
Вихователь. Сьогодні наша розмова про Україну, що має багату історію, має свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть. Це — батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишиваний рушник, червона калина, зажурена верба, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека, дівочий вінок.
Ваше завдання: за змістом вірша чи загадки впізнати, назвати і показати символи українського народу (картинки символів — у дітей).
Говорила мати: «Не забудься, сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Білий цвіт калини — радість України,
А вогняні ґрона — наша кров червона.
Зоряна калина — і краса, і врода
Нашої країни — нашого народу».
Перше дихання немовляти
На сніжно-білім полотні
Блакитним шовком вишиває мати,
Мов першу стежку у житті.
Сплетемо вінок український сьогодні
Із мальв, чорнобривців, калини,
З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербини.
Знак країни головний —
Це тризубець золотий.
Він — як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
Прапор, як святиню, любі діти,
Треба шанувати й боронити.
Прапор — символ нашої держави,
Він для всіх ознака сили й слави.
Лине пісня незабутня,
Горда, величава.
В ній надія на майбутнє,
України слава.
До нових здобутків кличе
Пісня Україну,
А зовуть її велично
Всі Державним... (Гімном).
Щирим словом, хлібом та сіллю
Ми братів-гостей стрічаємо,
Хлібом новосілля й весілля,
І свято дружби згоди квітчаємо.
Ой, вербичка-вербиченька
При дорозі схилилася,
При дорозі схилилася,
Про щось зажурилася.
Розмалюю писанку, розмалюю,
Крапочки зелені намалюю,
Крапочки зелененькі, а тоді жовтенькі,
Будуть писанки гарненькі.
СМУГАСТІ КИЛИМКИ
Мета: закріпити поняття «ліва, права частина» знання кольорів; розвивати художні навички; виховувати акуратність.
У кожної дитини — аркуш білого паперу, на якому фарбами (червоною, жовтою і зеленою) намальована ліва половина смугастого килимка (рушничка.) Права половина килимка — контурне зображення смужок, що потрібно зафарбувати у відповідний колір.
Хід гри
Вихователь привертає увагу дітей до зафарбованої частини килимка і запитує про назви кольорів. Потім пропонує дітям зафарбувати праву частину килимка, добираючи фарби відповідно до зафарбованої лівої частини килимка та в межах контурних ліній. Кращі килимки використовують для подарунків та в іграх з ляльками. Щоб не припускатися помилок у виборі фарб, роблять мазок спочатку на папері, порівнюють колір з лівою частиною килимка і лише потім наносять фарбу на праву частину.
НА МІСЦЯ
Мета: закріпити вміння дітей групувати предмети та називати їх одним словом.
Хід гри
У дітей — картки, розграфлені на 6 клітинок, із зображенням шафи, мисника, полички для іграшок у центрі. Вихователь називає та кладе картинку із зображенням іграшки, посуду, одягу. Виграє дитина, яка першою заповнить усі клітинки.
МАГАЗИН
Мета: закріпити з дітьми знання назв та призначення предметів ужитку; учити складати короткі описові розповіді.
Хід гри
У «магазині» розміщено різні за призначенням предмети: посуд, іграшки, одяг. Щоб щось купити, слід описати відповідний предмет. Вихователь першим «купує» предмет, називає його, стисло описує, говорить, навіщо він і як використовується. Наприклад: «Дайте мені, будь ласка, жовтий глечик з червоними смугами. Він мені потрібен для молока». Після цього діти самі «купують», описуючи предмет. Якщо діти користуються просто жестом, вказівним займенником «це», вихователь ставить їм навідні питання, що допомагають правильно описати предмет. Якщо дитина правильно описала іграшку, вона одержує її.
БАБУСИНА СКРИНЯ
Мета: сприяти запам’ятовуванню назв українського одягу; учити складати розповідь про нього.
Матеріал: іграшкова скринька; одяг (сукня, спідниця, пасок, вінок, хустка, вишиванка, намисто, чоботи, кожух, шаровари, пояс, шапка).
Хід гри
Вихователь привертає увагу дітей до чарівної скрині.
— Звідкіля вона? Хто ж це нам її прислав? (Діти з вихователем відчиняють скриню. Дитина дістає зі скрині лист. Вихователь читає лист.)
— Діти, це лист і скриня від бабусі Мелани. Послухайте, що вона нам пише. «Добрий день, люба малеча! Пише вам бабуся Мелана з далекого українського села Новоукраїнка. Я знаю, що ви дуже гарні діти, тому надсилаю вам свою скриню з українським одягом. Ви розгляньте його. Як він називається? Коли його одягають? Хто його одягає? А ще я вам надсилаю декілька загадок про одяг, відгадайте їх! А може, ви і самі знаєте загадки про одяг, то загадайте їх одне одному! До побачення, мої любі! Ваша бабуся Мелана».
Діти розглядають одяг, розповідають про нього.
НАГОДУЙМО ВЕДМЕДИКА
Мета: ознайомити дітей з українським національним посудом (макітрою, глечиком, мискою, дерев’яними ложками та ін.).
Матеріал: предмети українського національного посуду, іграшковий ведмедик.
Хід гри
Вихователь організовує дітей на гру, обігруючи вірш.
Ведмежаток я взяла,
Посадила до стола,
Стала медом частувати:
«Пригощайтесь, ведмежата!».
А ведмедики сидять
І нічого не їдять...
Вихователь стурбований, чому ведмедики нічого не їдять.
— Та вони ж не мають, чим і з чого їсти. Ведмедикам необхідно дати посуд. У що наллємо меду? (У тарілочку, поливану мисочку.) Чим ведмедики їстимуть мед? (Дерев’яними ложками) З чим можна їсти мед? (З чаєм, з молоком) У чому поставимо молоко на стіл? (У глечику) Щоб у ведмедиків був смачний обід, ми поставимо пиріжки в макітру. (Діти розглядають гарно прибраний стіл і розповідають про посуд.)
СВЯЩЕННІ СИМВОЛИ
Мета: розширювати знання дітей про державні символи України — Герб, Прапор, Гімн, про герб свого міста; виховувати повагу до них, почуття приналежності до свого народу.
Матеріал: зображення Герба, Прапора України, герба рідного міста; аудіозапис Гімну України.
Хід гри
Дітям пропонують по черзі розглянути зображення державних символів України, а також герб свого міста, описати їх та пояснити, що означають такі символи-позначення. Наприкінці діти стоячи слухають Гімн України (в аудіозапису).
НАЙДОРОЖЧЕ
Мета: формувати у дітей розуміння поняття «Батьківщина»; розкрити його загальну сутність — люди з різних країн і різної національності ставляться до своєї Батьківщини як до матері; виховувати любов до рідної землі.
Хід гри
Вихователь. Рідний край є не лише у нас, людей, але й у тварин. Він є навіть у маленького равлика. Коли людина перебуває далеко від рідної землі, вона сумує за нею. А тепер уявіть, що вам довелось опинитися далеко від рідного дому. Що ви хотіли отримати від матусі та чому саме це?
Діти обґрунтовують свої відповіді.