Ознайомлення з рідним будинком, вулицею, містом, краєм, країною почи­нається в дошкільному віці. Щоб дитина зацікавилася історією міста, у якому вона живе, потрібні не тільки бесіди, але й цільові прогулянки, екскурсії. А ще дошкільнята полюбляють грати, тому ознайомлювати дітей з містом, краєм і країною доцільно починати через ігри.

УПІЗНАЙ І ПОКАЖИ

Мета: закріпити знання дітей про державні та народні символи України; учити їх впізна­вати і називати; виховувати шанобливе ставлення до них.

Обладнання: державні символи — герб, прапор; народні символи українського на­роду — вишиваний рушник, хліб, писанки, вінок; ілюстрації верби, калини, указка.

Хід гри

Дітей розсаджують півколом.

Вихователь. Сьогодні наша розмова про Україну, що має багату історію, має свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть. Це — батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишиваний рушник, червона калина, зажу­рена верба, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека, дівочий вінок.

Ваше завдання: за змістом вірша чи загадки впізнати, назвати і показати символи українського народу (картинки символів — у дітей).

Говорила мати: «Не забудься, сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Білий цвіт калини — радість України,
А вогняні ґрона — наша кров червона.
Зоряна калина — і краса, і врода
Нашої країни — нашого народу».

Перше дихання немовляти
На сніжно-білім полотні
Блакитним шовком вишиває мати,
Мов першу стежку у житті.

Сплетемо вінок український сьогодні
Із мальв, чорнобривців, калини,
З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербини.

Знак країни головний —
Це тризубець золотий.
Він — як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.

Прапор, як святиню, любі діти,
Треба шанувати й боронити.
Прапор — символ нашої держави,
Він для всіх ознака сили й слави.

Лине пісня незабутня,
Горда, величава.
В ній надія на майбутнє,
України слава.
До нових здобутків кличе
Пісня Україну,
А зовуть її велично
Всі Державним... (Гімном).

Щирим словом, хлібом та сіллю
Ми братів-гостей стрічаємо,
Хлібом новосілля й весілля,
І свято дружби згоди квітчаємо.

Ой, вербичка-вербиченька
При дорозі схилилася,
При дорозі схилилася,
Про щось зажурилася.

Розмалюю писанку, розмалюю,
Крапочки зелені намалюю,
Крапочки зелененькі, а тоді жовтенькі,
Будуть писанки гарненькі.

СМУГАСТІ КИЛИМКИ

Мета: закріпити поняття «ліва, права частина» знання кольорів; розвивати художні на­вички; виховувати акуратність.

У кожної дитини — аркуш білого паперу, на якому фарбами (червоною, жовтою і зеленою) намальована ліва половина смугастого килимка (руш­ничка.) Права половина килимка — контурне зображення смужок, що по­трібно зафарбувати у відповідний колір.

Хід гри

Вихователь привертає увагу дітей до зафарбованої частини килимка і за­питує про назви кольорів. Потім пропонує дітям зафарбувати праву частину килимка, добираючи фарби відповідно до зафарбованої лівої частини килимка та в межах контурних ліній. Кращі килимки використовують для подарунків та в іграх з ляльками. Щоб не припускатися помилок у виборі фарб, роблять мазок спочатку на папері, порівнюють колір з лівою частиною килимка і лише потім наносять фарбу на праву частину.

НА МІСЦЯ

Мета: закріпити вміння дітей групувати предмети та називати їх одним словом.

Хід гри

У дітей — картки, розграфлені на 6 клітинок, із зображенням шафи, мис­ника, полички для іграшок у центрі. Вихователь називає та кладе картинку із зображенням іграшки, посуду, одягу. Виграє дитина, яка першою заповнить усі клітинки.

МАГАЗИН

Мета: закріпити з дітьми знання назв та призначення предметів ужитку; учити складати короткі описові розповіді.

Хід гри

У «магазині» розміщено різні за призначенням предмети: посуд, іграшки, одяг. Щоб щось купити, слід описати відповідний предмет. Вихователь першим «купує» предмет, називає його, стисло описує, говорить, навіщо він і як використовується. Наприклад: «Дайте мені, будь ласка, жовтий глечик з червоними смугами. Він мені потрібен для молока». Після цього діти самі «купують», описуючи предмет. Якщо діти користуються просто жестом, вка­зівним займенником «це», вихователь ставить їм навідні питання, що допома­гають правильно описати предмет. Якщо дитина правильно описала іграшку, вона одержує її.

БАБУСИНА СКРИНЯ

Мета: сприяти запам’ятовуванню назв українського одягу; учити складати розповідь про нього.

Матеріал: іграшкова скринька; одяг (сукня, спідниця, пасок, вінок, хустка, вишиванка, намисто, чоботи, кожух, шаровари, пояс, шапка).

Хід гри

Вихователь привертає увагу дітей до чарівної скрині.

— Звідкіля вона? Хто ж це нам її прислав? (Діти з вихователем відчиняють скриню. Дитина дістає зі скрині лист. Вихователь читає лист.)

— Діти, це лист і скриня від бабусі Мелани. Послухайте, що вона нам пише. «Добрий день, люба малеча! Пише вам бабуся Мелана з далекого україн­ського села Новоукраїнка. Я знаю, що ви дуже гарні діти, тому надсилаю вам свою скриню з українським одягом. Ви розгляньте його. Як він називається? Коли його одягають? Хто його одягає? А ще я вам надсилаю декілька загадок про одяг, відгадайте їх! А може, ви і самі знаєте загадки про одяг, то загадайте їх одне одному! До побачення, мої любі! Ваша бабуся Мелана».

Діти розглядають одяг, розповідають про нього.

НАГОДУЙМО ВЕДМЕДИКА

Мета: ознайомити дітей з українським національним посудом (макітрою, глечиком, мискою, дерев’яними ложками та ін.).

Матеріал: предмети українського національного посуду, іграшковий ведмедик.

Хід гри

Вихователь організовує дітей на гру, обігруючи вірш.

Ведмежаток я взяла,
Посадила до стола,
Стала медом частувати:
«Пригощайтесь, ведмежата!».
А ведмедики сидять
І нічого не їдять...

Вихователь стурбований, чому ведмедики нічого не їдять.

— Та вони ж не мають, чим і з чого їсти. Ведмедикам необхідно дати посуд. У що наллємо меду? (У тарілочку, поливану мисочку.) Чим ведмедики їсти­муть мед? (Дерев’яними ложками) З чим можна їсти мед? (З чаєм, з молоком) У чому поставимо молоко на стіл? (У глечику) Щоб у ведмедиків був смачний обід, ми поставимо пиріжки в макітру. (Діти розглядають гарно прибраний стіл і розповідають про посуд.)

СВЯЩЕННІ СИМВОЛИ

Мета: розширювати знання дітей про державні символи України — Герб, Прапор, Гімн, про герб свого міста; виховувати повагу до них, почуття приналежності до свого на­роду.

Матеріал: зображення Герба, Прапора України, герба рідного міста; аудіозапис Гімну України.

Хід гри

Дітям пропонують по черзі розглянути зображення державних символів України, а також герб свого міста, описати їх та пояснити, що означають такі символи-позначення. Наприкінці діти стоячи слухають Гімн України (в аудіозапису).

НАЙДОРОЖЧЕ

Мета: формувати у дітей розуміння поняття «Батьківщина»; розкрити його загальну сут­ність — люди з різних країн і різної національності ставляться до своєї Батьківщини як до матері; виховувати любов до рідної землі.

Хід гри

Вихователь. Рідний край є не лише у нас, людей, але й у тварин. Він є навіть у маленького равлика. Коли людина перебуває далеко від рідної землі, вона сумує за нею. А тепер уявіть, що вам довелось опинитися далеко від рід­ного дому. Що ви хотіли отримати від матусі та чому саме це?

Діти обґрунтовують свої відповіді.