Репетиторство як явище. Вибір учня

Як вибирають репетиторів учні? Що вони самі думають із цього приводу? Опитування абітурієнтів допомогло виділити якості, що їх самі учні найбільше цінують у репетиторах.

1. Хороший викладач. За цим нехитрим визначенням ховається те, чого ще школярі визначити не можуть. Не знавець, а саме викладач. Знавець предмета не завжди є хорошим викладачем. Математик, який не вміє навчати, репетитором не стане. Інженер — знавець інформатики — швидше за все, навчати також не зможе. Людина, яка жваво розмовляє англійською мовою, не завжди зможе навчити цієї мови іншу людину. Потрібен не стільки знавець предмета, скільки викладач. Відомий класичний випадок. Тренер, який виховав олімпійського чемпіона з плавання, сам не вмів плавати. Коли під час церемонії нагородження його вкинули в басейн, він почав тонути. Думали, жартує, прикидається. Лікарі ледве повернули до життя блискучого тренера і нікудишнього плавця.

Людина, яка мітить на посаду репетитора, може показати кілька дипломів, помахати красивими сертифікатами про проходження майстеркласів і стажувань за кордоном. Це свідчить тільки про те, що вона спеціаліст. Але чи може навчити учня того самого? Резюме: завжди шукаємо викладача.

 

2. Методист. Між собою учні обмінюються думками про те, як їх навчають репетитори.

Мудрованого слова «методика» багато хто з них ще не знає, тому говорять: пояснює так дохідливо і просто, що будь-який дурень зрозуміє. Ось що головне. Тому ставити питання репетиторові, за якою методикою він працює, безглуздо. Методика повинна бути завжди одна — якісна. А якісна методика та, яка підлаштовується під реальні можливості та потреби учня.

Резюме: методика для учня не має жодного значення, вона повинна задовольняти його потреби та відповідати можливостям.

 

3. Цілеспрямований. Репетитор повинен навчати цілеспрямовано. Якщо треба вступити до ВНЗ, то, відповідно, слід вивчати ті матеріали, що пропонували на іспитах до цього ВНЗ упродовж останніх двох років. Якщо треба навчитися розмовної мови, то варто концентруватися на мовних моделях і вправах з їхньої активізації. Досвідчений репетитор на заняттях робитиме саме те, що потрібне не йому, а учневі. Врешті-решт навчається ж учень, а не він. Чим більше мовчить викладач і чим більше говорить учень, тим краще. Резюме: вибираємо цілеспрямованого і дещо мовчазного репетитора.

 

4. Приємний. Хороший репетитор завжди психологічно стійка людина. Це накладає відбиток на манеру говорити, слухати, спілкуватися. Він не проявлятиме нетерпіння, якщо учень кілька разів підряд припускатиметься однієї й тієї ж помилки. Зі спокоєм мамонта він просто черговий раз вкаже на хибу і попросить усе ж таки дати коректний варіант.

Резюме: беремо приємного в роботі репетитора.

 

5. Плануючий, тобто той, який діє методично, за планом. Репетитор зобов’язаний мати стратегію занять. Що це означає? Не плутайте з планом уроку. У плані занять повинні бути конкретно записані ті кроки, що приведуть до поставленої мети. Викладач має обов’язково знати, чого він навчатиме учня завтра, післязавтра, післяпіслязавтра, через тиждень, через місяць. Підхід «буде день — буде їжа» не годиться. Він повинен ознайомити свого учня зі стратегією навчання та передбачуваними результатами. Резюме: репетитор, який планує, є найкращим.

 

6. Репетитор має співпрацювати з учнем. Учні це особливо цінують. Коли тебе не тримають за дурня, а роблять спільником, співавтором, партнером. Учень із повним правом може запитати, які теми вивчатимуться наступного тижня і як вони називаються. Якщо перед вами профі, то він спокійно надасть усю інформацію, тому що він «знає». А якщо «знає», то має чітку стратегію навчання. Така людина заслуговує на довіру. Резюме: не наймайте фахівців, які ведуть заняття спонтанно, як «бог на душу покладе».

 

7. Пам’ятливий. Якщо репетитор питає, на чому закінчився минулий урок,— справи кепські.

Пора міняти педагога, оскільки це говорить тільки про те, що він абсолютно не готовий до уроку і не знає свого учня. Як можна бути готовим до заняття, якщо ти не знаєш, на чому зупинився минулого разу?! Резюме: педагог не може йти до учня, забувши про його проблеми.

 

8. Співпереживаючий. Репетитор-_______автомат теж хороший для декого. Такий обов’язково вивчить. Як боцман, що колись вигукнув: «Я його або уб’ю, або вивчу». Але більшість невпевнених у собі вихованців вимагають емпатії, співчуття. Резюме: співчуття ніколи не зашкодить, але доброго в міру. Репетитор ніколи не повинен здійснювати роботу за учня, не повинен робити те, що зобов’язаний робити учень. Співчувайте, допомагаючи.