«Розпочинаємо розмову»: гра для нового класу

20.07.2016 1245 0

Ця гра призначена для роботи із новим (щойно створеним) класом; із класом, до якого прийшли новачки; із класом, що сформований із учнів 2—3 паралельних класів.
Завдання: знайомство вихованців одне з одним; формування колективу класу.


Оснащення: 2 аркуші паперу формату А3; літери для «Абетки класу» (з аркушів паперу формату А4); «пелюстки квітки» для інтерв’ю з текстами запитань (з аркушів паперу формату А4); «квітка», що розрізана на потрібну кількість фрагментів мозаїки (на зразок пазла); воскова крейда або кольорові олівці, фломастери, кулькові ручки, клей.

П р и м і т к а. Для проведення гри потребується простір, щоб розташувати стільці у формі великого кола.

Хід гри
Для того щоб налаштувати вихованців на ігрову діяльність, зняти напруження й створити ігровий настрій, необхідно провести кілька ігор-розминок. Тривалість кожної розминки — 10—15 хвилин.

Розминка «Підморгування»
П р и м і т к а. Кількість учасників має бути непарною. Якщо кількість є парною, то у грі бере участь педагог. Гравці об’єднуються в пари, усі пари утворюють коло. Один учасник (із пари) стоїть за другим на відстані витягнутих рук і дивиться тільки в потилицю тому, хто стоїть попереду.
Учасник, який не має пари («самотній»), підморгує комусь із учасників, які стоять у парах попереду. Останній повинен швидко перебігти до «самотнього» й стати в нього за спиною. Той, хто утворює пару, намагатиметься утримати свого партнера, не дозволивши йому втекти. Якщо ж він утік, то той, хто тепер залишився «самотнім», моргає комусь із іншої пари. Головна умова — ті, хто стоять позаду, повинні дивитися в потилицю тим, хто стоять попереду. Сусідній парі підморгувати не можна. Тривалість розминки — 5—7 хвилин.

Розминка «Ім’я й рух»
Усі учасники утворюють коло. Кожний по черзі робить крок уперед, називає своє ім’я й робить якийсь нескладний рух (оплеск, присідання, крок убік, поворот на місці та ін.). Потім повертається в коло. За командою ведучого учасники разом роблять крок уперед, хором вимовляють назване дитиною ім’я й повторюють її рух. Починає гру педагог.

«Абетка класу»
Класний керівник повідомляє учасникам про те, що створення нового класу — це початок нового шкільного життя. Відтепер багато що змінилося порівняно з тим, як вони жили й навчалися раніше. Разом із дітьми він називає те нове, що з’явилося в їх шкільному житті.
Ведучий: «У певному сенсі ви знову розпочинаєте шкільне життя. У першому класі з вами це вже відбувалося. Згадайте, будь ласка, із чого розпочалося ваше навчання в першому класі. Чого ви навчилися й що опанували спершу?»
Учні називають, а ведучий акцентує їх увага на «Абетці».
Ведучий: «Справді, початок шкільного життя — це вивчення абетки, літер і звуків рідної мови. Н ехай же цей новий клас також почнеться з абетки, але абетки незвичайної».
Класний керівник пропонує створити «Абетку класу». Для цього кожний (у тому числі класний керівник) отримує заготовку — першу літеру свого імені, що вирізана з аркуша білого паперу формату А4. Необхідно заздалегідь підготуватися до того, що є імена, які в повному й скороченому варіанті починаються з різних літер (наприклад, Сашко й Олександр). Дитина з таким ім’ям повинна мати можливість обрати той варіант, що їй подобається найбільше, отже, для неї необхідно заготовити два комплекти літер. Упродовж 10 хвилин діти розфарбовують свої літери восковою крейдою або олівцями за власним бажанням.
Потім усі повертаються в коло. Учасники по черзі показують свою літеру, за бажанням — коментують. Ведучий пропонує всім разом дібрати якість характеру, що починалася б на ту саму літеру, що й ім’я, і пасувало б цій людині. Н априклад: «Тетяна — творча», «Алла — артистична», «Кирило — класний» та ін.
Літери приклеюють на аркуш паперу формату А3 (їх можна злегка накладати одна на одну). На кожній літері пишуть присвоєну людині якість. Це і є «Абетка класу».
Після того як усі помилувалися результатом своєї праці, можна переходити до наступного етапу роботи.
П р и м і т к а. Увага! Ведучий повинен як слід підготуватися до цього етапу роботи, попрацювавши зі словниками. Повірте, якщо в класі в 5—7 вихованців імена розпочинаються на «А», «Е», то доволі складно дібрати до них психологічні якості! Для такої справи знадобляться кілька словників і навіть вигадані визначення (на зразок «аговний», «егегейний»).

«Інтерв’ю з однокласником»
За допомогою жеребкування учасники об’єднуються в пари. Кожна пара отримує «пелюстку», що вирізана з аркуша білого паперу формату А4, і фломастер. Н а пелюстці написані запитання, що учасники в парах мають поставити одне одному, і залишені місця для вписування відповідей. Н агорі — місце для імені того, у кого береться інтерв’ю. Запитання: «Улюблена істота», «Улюблене заняття», «Терпіти не можу…», «Улюблений мультфільм», «Мій день народження». На інтерв’ювання одне одного відводиться 5—7 хвилин. П отім діти повертаються в коло й розповідають про свого партнера.
Під час виступів дітей «пелюстки» приклеюють до другого аркуша паперу формату А3, у центрі якого заздалегідь намальоване коло — центр майбутньої «квітки». Класний керівник підбиває загальний підсумок цього етапу роботи, звертаючи увагу дітей на «квітку»: кожний із них — це «пелюстка» цієї дивної «квітки», а що ж у центрі?

«Ярмарок умінь»
Класний керівник роздає дітям невеликі шматочки кольорового паперу, повідомляючи про те, що кожний шматочок — це фрагмент мозаїки. Правильно склавши їх, ми матимемо центр нашої «квітки». До речі, скласти швидко цю мозаїку-пазл — не проста справа. Щоб не марнувати час, коло на ватмані — майбутній центр «квітки» — можна підготувати заздалегідь: тонкими лініями намалювати їх межі.
Кожному учасникові пропонується на цьому шматочку паперу написати, які зі своїх умінь, здібностей, навичок, якостей він готовий подарувати класу, чим може з усіма поділитися. Потім кожний озвучує те, що він написав, а ведучий коментує відповіді учасників. Скажімо: «З Оленкою нам не страшно йти в похід навіть на кілька діб — смачний обід нам забезпечений!», або: «На шкільних «Веселих стартах» нам нема чого боятися: Сашко зі своєю спритністю неодмінно переможе!» та ін.
Під час озвучування розповідей окремі фрагменти мозаїки приклеюють до аркуша паперу формату А3. За якийсь час «квітка» класу готова. Якщо хтось із дітей цього дня відсутній, для їх «пелюсток» потрібно залишити місце: їх частини мозаїки приклеюють незаповненими.

Обговорення гри
На нашу думку, такі ігри не передбачають серйозне обговорення. Достатньо запитати вихованців про їх самопочуття, чи сподобалася їм гра, і якщо так, то чим саме. Ведучий підбиває підсумок і дякує дітям і дорослим за участь. Аркуші з «Абеткою класу»  та «квіткою» залишаються в класі (їх варто зберегти до наступної психологічної гри).
Педагогічне продовження: гарним і ефективним продовженням цієї гри є класна година: «Чим я можу допомогти класу?»
На цій класній годині можна розвинути тему «Ярмарок умінь», скласти каталог умінь учнів класу й придумати, як ці вміння можна використати під час організації класного життя.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук