Діагностика мотивації учнів середньої та старшої школи
Запропоновані методики здебільшого виявляють не актуалізовані потреби (що проявляються «тут і тепер»), а потреби, властиві цій людині, або потреби, що стали рисами (властивостями) особистості, особистісними диспозиціями, що сформувалися на базі потреб.
Діагностика структури навчальної мотивації школяра
У результаті анкетування учнів середньої школи визначають значущі для учня, на його думку, мотиви навчання.
Інструкція для учнів
Оціни значущість для тебе причин навчання у школі. Для цього обери бал, що відповідає твоєму ставленню:
- 0 балів — майже не має значення;
- 1 бал — частково значуще;
- 2 бали — достатньою мірою значуще;
- 3 бали — дуже значуще.
№ з/п | Причина | Бали |
1 | Для того щоб я добре вчив предмет, мені має подобатися вчитель | 0 1 2 3 |
2 | Мені дуже подобається вчитися, збагачувати свої знання про світ | 0 1 2 3 |
3 | Спілкуватися із друзями, з компанією в школі значно цікавіше, аніж сидіти на уроках, навчатися | 0 1 2 3 |
4 | Для мене достатньо важливо здобути гарну оцінку | 0 1 2 3 |
5 | Усе, що я роблю, намагаюся робити добре — це моя позиція | 0 1 2 3 |
6 | Знання допомагають розвинути розум і кмітливість | 0 1 2 3 |
7 | Якщо ти школяр, ти зобов’язаний навчатися добре | 0 1 2 3 |
8 | Якщо на уроці панує атмосфера недоброзичливості, надмірної суворості, я знеохочуюся до навчання | 0 1 2 3 |
9 | Я цікавлюся тільки окремими предметами | 0 1 2 3 |
10 | Уважаю, що успіх у навчанні — достатньо важливе підґрунтя для поваги й визнання однокласників | 0 1 2 3 |
11 | Доводиться вчитися, щоб уникнути надокучливих моралей і повчань батьків і вчителів | 0 1 2 3 |
12 | Я відчуваю задоволення, піднесення, коли самотужки розв’яжу складне завдання, добре вивчу правило та ін. | 0 1 2 3 |
13 | Прагну знати якнайбільше, щоб бути цікавою, культурною людиною | 0 1 2 3 |
14 | На цьому етапі мого життя я зобов’язаний добре вчитися, не пропускати уроки | 0 1 2 3 |
15 | На уроці не люблю теревенити й відволікатися, тому що для мене дуже важливо зрозуміти пояснення вчителя, правильно відповісти на його запитання | 0 1 2 3 |
16 | Мені дуже подобається, якщо на уроці організовують спільну із однокласниками роботу (у парі, групі, команді) | 0 1 2 3 |
17 | Чутливо ставлюся до похвали вчителя, батьків за мої шкільні успіхи | 0 1 2 3 |
18 | Навчаюся добре, тому що завжди намагаюся бути з-поміж найкращих | 0 1 2 3 |
19 | Крім підручників я читаю багато книжок (з історії, спорту, про природу та ін.) | 0 1 2 3 |
20 | Навчання в моєму віці — найважливіша справа | 0 1 2 3 |
21 | У школі веселіше, цікавіше, аніж удома, у дворі | 0 1 2 3 |
Ключ:
Мотиви | Номери питань |
Пізнавальні | 2 9 15 |
Комунікативні | 3 10 16 |
Емоційні | 1 8 21 |
Саморозвитку | 6 13 19 |
Позиція школяра | 7 14 20 |
Досягнення | 5 12 18 |
Зовнішні (заохочення, покарання) | 4 11 17 |
Адаптована методика «Діагностика потреби в пошуках відчуттів» (за М. Цукерманом)
Інструкція
Пропонуємо вашій увазі об’єднані в пари твердження. Із кожної пари необхідно обрати одне, найхарактерніше для вас, і позначити його в бланку відповідною літерою.
Текст опитувальника
1.
а) Я віддав би перевагу роботі, що вимагає численних роз’їздів, подорожей.
б) Я волів би працювати на одному місці.
2.
а) Мене підбадьорює свіжий, прохолодний день.
б) Прохолодного дня я не можу дочекатися, коли повернуся додому.
3.
а) Мені не подобаються парфумерні аромати.
б) Мені подобається аромат деяких парфумів.
4.
а) Я ризикнув би спробувати якийсь наркотик заради нових відчуттів.
б) Я не пробував би наркотик, тому що не маю потреби в якихось особливих відчуттях.
5.
а) Я волів би жити в стабільному суспільстві, без революцій і потрясінь.
б) Я хотів би жити в смутні для історії країни часи.
6.
а) Я не розумію людей, які полюбляють їздити на великій швидкості.
б) Я люблю їздити швидко, тому що мене це збуджує.
7.
а) Я люблю ризик, азарт.
б) Я не люблю ризикованих заходів, зазвичай дію за принципом «сім раз відмір і один раз відріж».
8.
а) Суперечки з політичних або світоглядних питань мене не цікавлять.
б) Я люблю посперечатися, це мене збуджує.
9.
а) Я уникаю одноманітної діяльності, тому що вона мене присипляє.
б) Я спокійно ставлюся до одноманітної роботи.
10.
а) Я не хотів би опинитися під дією гіпнозу.
б) Я хотів би, щоб мене загіпнотизували.
11.
а) Найважливіша мета в житті — жити на повну силу, беручи від життя стільки, скільки можливо.
б) Щастя — це спокійне життя.
12.
а) У холодну воду я входжу поступово, надаючи собі час звикнути до неї.
б) Я люблю одразу пірнути в холодну воду заради цього дивовижного відчуття.
13.
а) Я можу із задоволенням щоразу слухати по радіо повторення популярних пісень.
б) Мені швидко набридають популярні пісні.
14.
а) Найгірші недоліки людини — веселість, легковажність.
б) Найгірша вада людини — занудство.
15.
а) Мені подобається їздити на мотоциклі з вітерцем.
б) Люди, які їздять на мотоциклі з великою швидкістю,— самогубці.
16.
а) Мені більше подобаються люди спокійні, помірковані.
б) Ціную емоційно виразних людей, навіть якщо вони дещо неврівноважені.
Бланк для відповідей
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
а |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
б |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Обробляння результатів
Отримані бали підсумовують.
Висновки
Високий рівень потреби у відчуттях (11—16 балів) означає наявність потяга, можливо неконтрольованого, до нових вражень, що збуджують, часто провокуючи суб’єкта на участь у ризикованих заходах і авантюрах.
Середній рівень потреби у відчуттях (6—10 балів) свідчить про вміння контролювати цю потребу, про помірність у її задоволенні, тобто, з одного боку, про відкритість новому досвіду, з іншого боку — про стриманість і розважливість у певні моменти життя.
Низький рівень потреби у відчуттях (0—5 балів) означає наявність передбачливості й обережності за рахунок неотримання нових вражень та інформації. Люди з таким показником віддають перевагу стабільності й упорядкованості, а не невідомому й несподіваному.
Діагностування типу шкільної мотивації в старшокласників
Текст опитувальника
Шановний старшокласнику!
Цей опитувальник стосується твого навчання в школі. На кожне запитання потрібно відповісти «так» або «ні», заповнивши спеціальний бланк. Будь ласка, відповідай щиро та відверто, адже твої відповіді допоможуть додати ефективності навчанню в нашій школі.
- Мені здається, лідером у класі гідний бути лише учень, який має високі результати в навчанні.
- Батьки завжди заохочують мене за гарні оцінки в школі.
- Я дуже люблю дізнаватися щось нове.
- Мені подобається розв’язувати складні завдання, долаючи труднощі під час їх розв’язання.
- Я хочу, щоб однокласники вважали мене успішним учнем.
- Я відчуваю потребу в тому, щоб учитель похвалив мене, якщо я правильно виконав завдання.
- Я завжди розповідаю своїм батькам про успіхи в навчанні.
- Мене лякає можливість залишитися на другий рік або бути відрахованим зі школи за неуспішність.
- Я часто приховую свої погані оцінки від батьків, щоб уникнути покарання.
- Я вчуся насамперед тому, що знання знадобляться мені в майбутньому, допоможуть улаштуватися на хорошу роботу.
- Школа для мене насамперед є місцем для спілкування із друзями.
- Мені подобається брати участь у різних шкільних заходах, мрію про те, щоб не витрачати в школі забагато часу на уроки.
- Сьогодні навчання для мене — одна з основних сфер, де я можу виявити себе.
- Учні в нашому класі не ставитимуться добре до людині, якщо вона погано навчається, незважаючи на її чесноти.
- Моя освіта часто стає темою для розмов у нашій родині.
- Мені подобається самостійно щось досліджувати, робити відкриття.
- Мені важливо довести самому собі, що я здатний добре вчитися.
- Коли я здобуваю високий бал, то хочу, щоб про це знали мої однокласники.
- Я почуваюся пригніченим, отримуючи зошит і бачачи, що вчитель не відзначив мою роботу чимось, окрім оцінки.
- Я сумлінно працюю на уроках, якщо знаю, що батьки певним чином заохотять мої старання.
- Я починаю вчитися старанніше, якщо знаю, що мою успішність обговорюватимуть на педраді, на шкільній лінійці.
- Я докладаю більше зусиль до навчання, якщо знаю, що вдома буду покараний за неуспішність.
- Мені важливо вирости культурною, освіченою людиною.
- Мені подобаються ті уроки, де я маю можливість працювати в групі, обговорювати з однокласниками навчальний матеріал.
- Можу впевнено сказати, що в школі я здебільшого зацікавлений іграми й іншими захопливими справами, аніж уроками.
- Я беру участь у різних олімпіадах і вікторинах у школі, тому що для мене — це спосіб заявити про себе.
- Учні нашого класу завжди цікавляться результатами контрольних робіт одне одного.
- Для моїх батьків дуже важливо, щоб я успішно навчався.
- Мені подобається по-новому розв’язувати задачі.
- Мрію бути найкращим учнем у класі.
- Я хочу поставати з кращого боку перед однокласниками, тому намагаюся добре вчитися.
- Мені подобається, коли вчителі наприкінці уроку називають учнів, які працювали найкраще.
- Мені дуже важливо, щоб батьки вважали мене здібним учнем.
- Я почуваюся пригніченим через погані оцінки, тому що розумію: тепер учителі вважають мене нездібним учнем.
- Я дуже переживаю, якщо батьки називають мене нездібним, неуспішним учнем.
- Я вже замислююся про те, до якого навчального закладу вступатиму і які знання мені для цього потрібні.
- Я завжди дуже радію, коли скасовують урок, адже маю можливість поспілкуватися з однокласниками.
- Я хотів би, щоб у школі залишилися лише перерви.
- Я намагаюся висловлювати на уроці свою точку зору й відстоювати її.
Бланк для заповнення учнями
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
Опрацювання результатів
1. За відповідь «так» нараховують 1 бал, за відповідь «ні» — 0 балів, тобто бали не нараховують. Підраховують суму балів у кожному стовпчику.
Кожний стовпчик відповідає певній шкалі:
- 1-й стовпчик — шкала 1а;
- 2-й стовпчик — шкала 1б;
- 3-й стовпчик — шкала 2;
- 4-й стовпчик — шкала 3;
- 5-й стовпчик — шкала 4а;
- 6-й стовпчик — шкала 4б;
- 7-й стовпчик — шкала 4в;
- 8-й стовпчик — шкала 5а;
- 9-й стовпчик — шкала 5б;
- 10-й стовпчик — шкала 6;
- 11-й стовпчик — шкала 7;
- 12-й стовпчик — шкала 8;
- 13-й стовпчик — шкала 9.
Бланк для оцінювання результатів за шкалами
2. Підраховують бал за додатковими шкалами як середнє арифметичне кількох шкал:
- шкала 10 — середнє за шкалами 4а і 7;
- шкала 11 — середнє за шкалами 4в і 5б;
- шкала 12 — середнє за шкалами 4б і 5а.
3. Аналізують індивідуальні результати.
4. Складають зведену таблицю на клас, обчислюють середній бал за кожною зі шкал на клас.
5. Аналізують груповий результат.
П р и м і т к а. Доцільно обробляти дані на комп’ютері в програмі Microsoft Excel, за допомогою якої можна швидко підрахувати всі додаткові шкали й середні бали на клас.
Інтерпретація значення шкал
Шкали 1а й 1б — це ще не типи навчальної мотивації, а показники престижності навчання в класі й у родині. За ними можна зробити висновки про те, чи цінують освіту, сумлінне навчання в класному колективі й у родині підлітка.
Шкала 1а — престижність навчання в класі. Ця шкала свідчить, наскільки значущим у класному колективі є успішність навчання. Під час аналізування індивідуальних результатів ми отримуємо суб’єктивне уявлення кожного учня, під час аналізування групового результату — об’єктивний показник престижності цієї характеристики в групі.
Шкала 1б — престижність навчання в родині. Ця шкала демонструє, наскільки значущою в родині підлітка є успішність навчання.
Шкали 2—9 є різними типами навчальної мотивації. Порівнюючи показники за ними, ми можемо зробити висновки про перевагу певного типу мотивації школяра (під час індивідуального аналізування результатів) і групи (під час групового аналізування).
Шкала 2 — пізнавальний інтерес. Свідчить про виразність інтересу учня до нового знання, нової інформації. Учні з вираженим пізнавальним інтересом відчувають задоволення від самого процесу відкриття нового.
Шкала 3 — мотивація досягнення. Свідчить про бажання школяра бути кращим, усвідомлювати себе як здібну, розумну людину. Учні з вираженою мотивацією досягнення навчаються насамперед через те, що бажають довести собі, що здатні на більше.
Шкала 4 — мотив соціального схвалення. Свідчить про значущість для дитини схвалення, визнання її успіхів з боку інших людей. Учні з вираженою мотивацією схвалення навчаються насамперед заради похвали, визнання, заохочення.
Шкала 4а — мотив соціального схвалення однокласниками. Показує значущість для учня схвалення з боку однокласників.
Шкала 4б — мотив соціального схвалення педагогами. Свідчить про значущість для школяра схвалення з боку педагогів, їх уваги до його навчальних успіхів.
Шкала 4в — мотив соціального схвалення батьками. Показує значущість для учня схвалення та уваги до його навчальних успіхів з боку батьків.
Шкала 5 — страх покарання. Є свідченням значущості для дитини покарання, осуду з боку інших людей через її неуспішність. Для учнів із вираженою мотивацією страху покарання стимулює до навчання насамперед острах того, що в разі неуспішності їх сваритимуть, каратимуть.
Шкала 5а — страх покарання з боку школи. Показує значущість для учня покарання з боку педагогів, страх виявитися в їх очах неуспішним, нездібним.
Шкала 5б — страх бути покараними у сім’ї. Свідчить про значущість для школяра покарання з боку родини, побоювання виявитися в очах батьків, родичів неуспішним, нездібним.
Шкала 6 — усвідомлення соціальної необхідності. Демонструє прагнення учня бути освіченою людиною. Школярі з домінуванням цього типу мотивації навчаються насамперед тому, що усвідомлюють необхідність успішного навчання в школі для власного майбутнього.
Шкала 7 — мотив спілкування. Свідчить про виразність в учня мотивації до спілкування з однолітками. Учнів із вираженим мотивом спілкування зацікавлять насамперед ті види діяльності, де є можливість комунікації.
Шкала 8 — позанавчальна шкільна мотивація. Показує зацікавленість учня передусім різними позанавчальними справами, що відбуваються у школі (концерти, вистави, свята тощо). Учні, у яких переважає цей тип мотивації, із задоволенням відвідують школу, часто активно беруть участь у позаурочній діяльності, проте навчаються неохоче, немовби відбуваючи повинність за цікаві справи.
Шкала 9 — мотив самореалізації. Свідчить про значущість для учня навчальної діяльності як провідної сфери самореалізації, місця, де він може заявити про себе, розвиватися та ін.
Шкали 10—12 є додатковими шкалами, що дозволяють виявити середні показники того, яка група (однокласники, родина, школа) найбільшою мірою впливає на школяра, мотивуючи його до успішного навчання.
Шкала 10 — вплив однокласників.
Шкала 11 — вплив родини.
Шкала 12 — вплив школи.
Розроблений опитувальник, звісно, є експериментальним і, напевно, має бути доопрацьований фахівцем, наприклад, з урахуванням особливостей навчального закладу. Проте цей опитувальник є певним каркасом, основною схемою ефективної, на нашу думку, діагностики мотивації — діагностики, що працює.