Діагностика мотивації учнів середньої та старшої школи

Запропоновані методики здебільшого виявляють не актуалізовані потреби (що проявляються «тут і тепер»), а потреби, властиві цій людині, або потреби, що стали рисами (властивостями) особистості, особистісними диспозиціями, що сформувалися на базі потреб.

 

Діагностика структури навчальної мотивації школяра

У результаті анкетування учнів середньої школи визначають значущі для учня, на його думку, мотиви навчання.

 

Інструкція для учнів

Оціни значущість для тебе причин навчання у школі. Для цього обери бал, що відповідає твоєму ставленню:

  • 0 балів — майже не має значення;
  • 1 бал — частково значуще;
  • 2 бали — достатньою мірою значуще;
  • 3 бали — дуже значуще.

 

№ з/п

Причина

Бали

1

Для того щоб я добре вчив предмет, мені має подобатися вчитель

0 1 2 3

2

Мені дуже подобається вчитися, збагачувати свої знання про світ

0 1 2 3

3

Спілкуватися із друзями, з компанією в школі значно цікавіше, аніж сидіти на уроках, навчатися

0 1 2 3

4

Для мене достатньо важливо здобути гарну оцінку

0 1 2 3

5

Усе, що я роблю, намагаюся робити добре — це моя позиція

0 1 2 3

6

Знання допомагають розвинути розум і кмітливість

0 1 2 3

7

Якщо ти школяр, ти зобов’язаний навчатися добре

0 1 2 3

8

Якщо на уроці панує атмосфера недоброзичливості, надмірної суворості, я знеохочуюся до навчання

0 1 2 3

9

Я цікавлюся тільки окремими предметами

0 1 2 3

10

Уважаю, що успіх у навчанні — достатньо важливе підґрунтя для поваги й визнання однокласників

0 1 2 3

11

Доводиться вчитися, щоб уникнути надокучливих моралей і повчань батьків і вчителів

0 1 2 3

12

Я відчуваю задоволення, піднесення, коли самотужки розв’яжу складне завдання, добре вивчу правило та ін.

0 1 2 3

13

Прагну знати якнайбільше, щоб бути цікавою, культурною людиною

0 1 2 3

14

На цьому етапі мого життя я зобов’язаний добре вчитися, не пропускати уроки

0 1 2 3

15

На уроці не люблю теревенити й відволікатися, тому що для мене дуже важливо зрозуміти пояснення вчителя, правильно відповісти на його запитання

0 1 2 3

16

Мені дуже подобається, якщо на уроці організовують спільну із однокласниками роботу (у парі, групі, команді)

0 1 2 3

17

Чутливо ставлюся до похвали вчителя, батьків за мої шкільні успіхи

0 1 2 3

18

Навчаюся добре, тому що завжди намагаюся бути з-поміж найкращих

0 1 2 3

19

Крім підручників я читаю багато книжок (з історії, спорту, про природу та ін.)

0 1 2 3

20

Навчання в моєму віці — найважливіша справа

0 1 2 3

21

У школі веселіше, цікавіше, аніж удома, у дворі

0 1 2 3

 

Адаптована методика «Діагностика потреби в пошуках відчуттів» (за М. Цукерманом)

 

Інструкція

Пропонуємо вашій увазі об’єднані в пари твердження. Із кожної пари необхідно обрати одне, найхарактерніше для вас, і позначити його в бланку відповідною літерою.

 

Текст опитувальника

1.

а) Я віддав би перевагу роботі, що вимагає численних роз’їздів, подорожей.

б) Я волів би працювати на одному місці.

 

2.

а) Мене підбадьорює свіжий, прохолодний день.

б) Прохолодного дня я не можу дочекатися, коли повернуся додому.

 

3.

а) Мені не подобаються парфумерні аромати.

б) Мені подобається аромат деяких парфумів.

 

4.

а) Я ризикнув би спробувати якийсь наркотик заради нових відчуттів.

б) Я не пробував би наркотик, тому що не маю потреби в якихось особливих відчуттях.

 

5.

а) Я волів би жити в стабільному суспільстві, без революцій і потрясінь.

б) Я хотів би жити в смутні для історії країни часи.

 

6.

а) Я не розумію людей, які полюбляють їздити на великій швидкості.

б) Я люблю їздити швидко, тому що мене це збуджує.

 

7.

а) Я люблю ризик, азарт.

б) Я не люблю ризикованих заходів, зазвичай дію за принципом «сім раз відмір і один раз відріж».

 

8.

а) Суперечки з політичних або світоглядних питань мене не цікавлять.

б) Я люблю посперечатися, це мене збуджує.

 

9.

а) Я уникаю одноманітної діяльності, тому що вона мене присипляє.

б) Я спокійно ставлюся до одноманітної роботи.

 

10.

а) Я не хотів би опинитися під дією гіпнозу.

б) Я хотів би, щоб мене загіпнотизували.

 

11.

а) Найважливіша мета в житті — жити на повну силу, беручи від життя стільки, скільки можливо.

б) Щастя — це спокійне життя.

 

12.

а) У холодну воду я входжу поступово, надаючи собі час звикнути до неї.

б) Я люблю одразу пірнути в холодну воду заради цього дивовижного відчуття.

 

13.

а) Я можу із задоволенням щоразу слухати по радіо повторення популярних пісень.

б) Мені швидко набридають популярні пісні.

 

14.

а) Найгірші недоліки людини — веселість, легковажність.

б) Найгірша вада людини — занудство.

 

15.

а) Мені подобається їздити на мотоциклі з вітерцем.

б) Люди, які їздять на мотоциклі з великою швидкістю,— самогубці.

 

16.

а) Мені більше подобаються люди спокійні, помірковані.

б) Ціную емоційно виразних людей, навіть якщо вони дещо неврівноважені.

 

Бланк для відповідей

а

б

1

1

0

2

1

0

3

0

1

4

0

1

5

0

1

6

0

1

7

0

1

8

0

1

9

1

0

10

0

1

11

1

0

12

0

1

13

0

1

14

0

1

15

1

0

16

0

1

 

Обробляння результатів

Отримані бали підсумовують.

 

Висновки

Високий рівень потреби у відчуттях (11—16 балів) означає наявність потяга, можливо неконтрольованого, до нових вражень, що збуджують, часто провокуючи суб’єкта на участь у ризикованих заходах і авантюрах.

 

Середній рівень потреби у відчуттях (6—10 балів) свідчить про вміння контролювати цю потребу, про помірність у її задоволенні, тобто, з одного боку, про відкритість новому досвіду, з іншого боку — про стриманість і розважливість у певні моменти життя.

 

Низький рівень потреби у відчуттях (0—5 балів) означає наявність передбачливості й обережності за рахунок неотримання нових вражень та інформації. Люди з таким показником віддають перевагу стабільності й упорядкованості, а не невідомому й несподіваному.

 

Діагностування типу шкільної мотивації в старшокласників

Текст опитувальника

 

Шановний старшокласнику!

Цей опитувальник стосується твого навчання в школі. На кожне запитання потрібно відповісти «так» або «ні», заповнивши спеціальний бланк. Будь ласка, відповідай щиро та відверто, адже твої відповіді допоможуть додати ефективності навчанню в нашій школі.

 

  1. Мені здається, лідером у класі гідний бути лише учень, який має високі результати в навчанні.
  2. Батьки завжди заохочують мене за гарні оцінки в школі.
  3. Я дуже люблю дізнаватися щось нове.
  4. Мені подобається розв’язувати складні завдання, долаючи труднощі під час їх розв’язання.
  5. Я хочу, щоб однокласники вважали мене успішним учнем.
  6. Я відчуваю потребу в тому, щоб учитель похвалив мене, якщо я правильно виконав завдання.
  7. Я завжди розповідаю своїм батькам про успіхи в навчанні.
  8. Мене лякає можливість залишитися на другий рік або бути відрахованим зі школи за неуспішність.
  9. Я часто приховую свої погані оцінки від батьків, щоб уникнути покарання.
  10. Я вчуся насамперед тому, що знання знадобляться мені в майбутньому, допоможуть улаштуватися на хорошу роботу.
  11. Школа для мене насамперед є місцем для спілкування із друзями.
  12. Мені подобається брати участь у різних шкільних заходах, мрію про те, щоб не витрачати в школі забагато часу на уроки.
  13. Сьогодні навчання для мене — одна з основних сфер, де я можу виявити себе.
  14. Учні в нашому класі не ставитимуться добре до людині, якщо вона погано навчається, незважаючи на її чесноти.
  15. Моя освіта часто стає темою для розмов у нашій родині.
  16. Мені подобається самостійно щось досліджувати, робити відкриття.
  17. Мені важливо довести самому собі, що я здатний добре вчитися.
  18. Коли я здобуваю високий бал, то хочу, щоб про це знали мої однокласники.
  19. Я почуваюся пригніченим, отримуючи зошит і бачачи, що вчитель не відзначив мою роботу чимось, окрім оцінки.
  20. Я сумлінно працюю на уроках, якщо знаю, що батьки певним чином заохотять мої старання.
  21. Я починаю вчитися старанніше, якщо знаю, що мою успішність обговорюватимуть на педраді, на шкільній лінійці.
  22. Я докладаю більше зусиль до навчання, якщо знаю, що вдома буду покараний за неуспішність.
  23. Мені важливо вирости культурною, освіченою людиною.
  24. Мені подобаються ті уроки, де я маю можливість працювати в групі, обговорювати з однокласниками навчальний матеріал.
  25. Можу впевнено сказати, що в школі я здебільшого зацікавлений іграми й іншими захопливими справами, аніж уроками.
  26. Я беру участь у різних олімпіадах і вікторинах у школі, тому що для мене — це спосіб заявити про себе.
  27. Учні нашого класу завжди цікавляться результатами контрольних робіт одне одного.
  28. Для моїх батьків дуже важливо, щоб я успішно навчався.
  29. Мені подобається по-новому розв’язувати задачі.
  30. Мрію бути найкращим учнем у класі.
  31. Я хочу поставати з кращого боку перед однокласниками, тому намагаюся добре вчитися.
  32. Мені подобається, коли вчителі наприкінці уроку називають учнів, які працювали найкраще.
  33. Мені дуже важливо, щоб батьки вважали мене здібним учнем.
  34. Я почуваюся пригніченим через погані оцінки, тому що розумію: тепер учителі вважають мене нездібним учнем.
  35. Я дуже переживаю, якщо батьки називають мене нездібним, неуспішним учнем.
  36. Я вже замислююся про те, до якого навчального закладу вступатиму і які знання мені для цього потрібні.
  37. Я завжди дуже радію, коли скасовують урок, адже маю можливість поспілкуватися з однокласниками.
  38. Я хотів би, щоб у школі залишилися лише перерви.
  39. Я намагаюся висловлювати на уроці свою точку зору й відстоювати її.

 

Бланк для заповнення учнями

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

 

Опрацювання результатів

 

1. За відповідь «так» нараховують 1 бал, за відповідь «ні» — 0 балів, тобто бали не нараховують. Підраховують суму балів у кожному стовпчику.

Кожний стовпчик відповідає певній шкалі:

  • 1-й стовпчик — шкала 1а;
  • 2-й стовпчик — шкала 1б;
  • 3-й стовпчик — шкала 2;
  • 4-й стовпчик — шкала 3;
  • 5-й стовпчик — шкала 4а;
  • 6-й стовпчик — шкала 4б;
  • 7-й стовпчик — шкала 4в;
  • 8-й стовпчик — шкала 5а;
  • 9-й стовпчик — шкала 5б;
  • 10-й стовпчик — шкала 6;
  • 11-й стовпчик — шкала 7;
  • 12-й стовпчик — шкала 8;
  • 13-й стовпчик — шкала 9.

 

Бланк для оцінювання результатів за шкалами

 

2. Підраховують бал за додатковими шкалами як середнє арифметичне кількох шкал:

  • шкала 10 — середнє за шкалами 4а і 7;
  • шкала 11 — середнє за шкалами 4в і 5б;
  • шкала 12 — середнє за шкалами 4б і 5а.

 

3. Аналізують індивідуальні результати.

 

4. Складають зведену таблицю на клас, обчислюють середній бал за кожною зі шкал на клас.

 

5. Аналізують груповий результат.

 

П р и м і т к а. Доцільно обробляти дані на комп’ютері в програмі Microsoft Excel, за допомогою якої можна швидко підрахувати всі додаткові шкали й середні бали на клас.

 

Інтерпретація значення шкал

 

Шкали 1а й 1б — це ще не типи навчальної мотивації, а показники престижності навчання в класі й у родині. За ними можна зробити висновки про те, чи цінують освіту, сумлінне навчання в класному колективі й у родині підлітка.

 

Шкала 1а — престижність навчання в класі. Ця шкала свідчить, наскільки значущим у класному колективі є успішність навчання. Під час аналізування індивідуальних результатів ми отримуємо суб’єктивне уявлення кожного учня, під час аналізування групового результату — об’єктивний показник престижності цієї характеристики в групі.

 

Шкала 1б — престижність навчання в родині. Ця шкала демонструє, наскільки значущою в родині підлітка є успішність навчання.

 

Шкали 2—9 є різними типами навчальної мотивації. Порівнюючи показники за ними, ми можемо зробити висновки про перевагу певного типу мотивації школяра (під час індивідуального аналізування результатів) і групи (під час групового аналізування).

 

Шкала 2 — пізнавальний інтерес. Свідчить про виразність інтересу учня до нового знання, нової інформації. Учні з вираженим пізнавальним інтересом відчувають задоволення від самого процесу відкриття нового.

 

Шкала 3 — мотивація досягнення. Свідчить про бажання школяра бути кращим, усвідомлювати себе як здібну, розумну людину. Учні з вираженою мотивацією досягнення навчаються насамперед через те, що бажають довести собі, що здатні на більше.

 

Шкала 4 — мотив соціального схвалення. Свідчить про значущість для дитини схвалення, визнання її успіхів з боку інших людей. Учні з вираженою мотивацією схвалення навчаються насамперед заради похвали, визнання, заохочення.

 

Шкала 4а — мотив соціального схвалення однокласниками. Показує значущість для учня схвалення з боку однокласників.

 

Шкала 4б — мотив соціального схвалення педагогами. Свідчить про значущість для школяра схвалення з боку педагогів, їх уваги до його навчальних успіхів.

 

Шкала 4в — мотив соціального схвалення батьками. Показує значущість для учня схвалення та уваги до його навчальних успіхів з боку батьків.

 

Шкала 5страх покарання. Є свідченням значущості для дитини покарання, осуду з боку інших людей через її неуспішність. Для учнів із вираженою мотивацією страху покарання стимулює до навчання насамперед острах того, що в разі неуспішності їх сваритимуть, каратимуть.

 

Шкала 5астрах покарання з боку школи. Показує значущість для учня покарання з боку педагогів, страх виявитися в їх очах неуспішним, нездібним.

 

Шкала 5бстрах бути покараними у сім’ї. Свідчить про значущість для школяра покарання з боку родини, побоювання виявитися в очах батьків, родичів неуспішним, нездібним.

 

Шкала 6 — усвідомлення соціальної необхідності. Демонструє прагнення учня бути освіченою людиною. Школярі з домінуванням цього типу мотивації навчаються насамперед тому, що усвідомлюють необхідність успішного навчання в школі для власного майбутнього.

 

Шкала 7 — мотив спілкування. Свідчить про виразність в учня мотивації до спілкування з однолітками. Учнів із вираженим мотивом спілкування зацікавлять насамперед ті види діяльності, де є можливість комунікації.

 

Шкала 8 — позанавчальна шкільна мотивація. Показує зацікавленість учня передусім різними позанавчальними справами, що відбуваються у школі (концерти, вистави, свята тощо). Учні, у яких переважає цей тип мотивації, із задоволенням відвідують школу, часто активно беруть участь у позаурочній діяльності, проте навчаються неохоче, немовби відбуваючи повинність за цікаві справи.

 

Шкала 9 — мотив самореалізації. Свідчить про значущість для учня навчальної діяльності як провідної сфери самореалізації, місця, де він може заявити про себе, розвиватися та ін.

 

Шкали 10—12 є додатковими шкалами, що дозволяють виявити середні показники того, яка група (однокласники, родина, школа) найбільшою мірою впливає на школяра, мотивуючи його до успішного навчання.

 

Шкала 10 — вплив однокласників.

 

Шкала 11 — вплив родини.

 

Шкала 12 — вплив школи.

 

Розроблений опитувальник, звісно, є експериментальним і, напевно, має бути доопрацьований фахівцем, наприклад, з урахуванням особливостей навчального закладу. Проте цей опитувальник є певним каркасом, основною схемою ефективної, на нашу думку, діагностики мотивації — діагностики, що працює.