Сценарні плани проведення батьківських зборів. Значення домашнього завдання в навчальній діяльності школяра

Завдання:

  • довести батькам значення навчальної домашньої роботи школяра;
  • обговорити проблеми підготовки домашніх завдань учнями класу;
  • визначити можливі шляхи розв’язання проблеми.

Підготовча робота

1. На етапі підготовки до батьківських зборів класному керівникові бажано ретельно продумати «сценарій», запитання, що варто ставити батькам, оформлення класної кімнати. Можна використовувати для обговорення уривки із домашніх або класних творів учнів, а також статтю, книгу, популярну телепередачу, кінофільм.

Орієнтовні питання для обговорення

  • Домашнє завдання і його значення в розумовому розвитку школяра.
  • Роль домашнього завдання в самостійній роботі учня.
  • Особливості виконання домашніх завдань з окремих предметів.

2. Класний керівник разом з учнями готує: випуск стіннівки, відеофрагменту й інші матеріали, що розкривають окремі моменти з життя класу; плакат-колаж «Я вчу уроки»; пам’ятки для учнів щодо виконання домашніх завдань з різних предметів; виставку зошитів учнів із різними видами домашніх завдань; газетні статті за проблемою зборів; персональні запрошення на збори кожному із батьків; домовляється, хто зустріне батьків і проводить їх до класу.

Коментарі. До батьківських зборів діти проводять дослідження (за бажанням). Вони щодня фіксують кількість часу, що потребуватиметься на підготовку домашнього завдання з кожного предмета.

Потім учні визначають середній час, витрачений учнями класу на підготовку домашнього завдання з кожного предмета, оформлюють це як плакат.

Творчим завданням для учнів є оформлення колажу «Я вчу уроки». Учні повинні відобразити свій настрій та емоційний стан під час підготовки домашніх завдань, а також моделі поведінки батьків у цей момент.

3. Столи й стільці краще розставити по колу, щоб усі присутні бачили одне одного.

4. До підготовки батьківських зборів варто залучити батьківський комітет класу або окремих активних батьків.

Радимо

Під час зборів необхідно призначити час для спілкування батьків між собою. Можна об’єднати їх у групи, активізуючи спілкування. Усім разом варто придумати прості правила (заповіді) батьківських зборів, улаштувати хвилину розрядки (щоб можна було посміятися, відволіктися).

Під час підготовки до зборів педагог проводить діагностичне дослідження думки учнів, учителів і батьків із теми зборів.

Анкета для учнів

  1. Скільки часу на день ти витрачаєш на приготування домашнього завдання?
  2. Підготовка яких домашніх завдань потребує більше часу?
  3. Тобі завжди зрозуміле завдання, що ти виконуєш удома, або ти уточнюєш його в когось?
  4. Ти виконуєш домашнє завдання самостійно або за допомогою дорослих?
  5. Чи перевіряють дорослі виконання тобою домашніх завдань?
  6. Чи завжди ти задоволений оцінкою, отриманою за домашнє завдання?
  7. З яким настроєм ти виконуєш домашні завдання?
  8. Чи завжди ти встигаєш записувати домашнє завдання на уроці?
  9. Якщо ти не виконав домашнє завдання тому, що не зрозумів його, як відреагує вчитель, якщо ти йому це поясниш?
  10. Чи трапляються випадки, коли ти списуєш завдання перед уроком у своїх товаришів?

Коментар. Анкетування батьків проводять вибірково, за бажанням. Зазвичай батьки, які мають проблеми, беруть активну участь у підготовці зборів. Для порівняльного аналізу результатів анкетування можна взяти за приклад родини, які використовують для розв’язання проблеми правильні методи й навпаки.

Анкета для батьків

Шановні батьки! Подумайте й дайте відповідь, будь ласка, на такі запитання:

  1. Чи змінилося ставлення вашої дитини до виконання домашніх завдань у цьому навчальному році порівняно з попереднім?
  2. Скільки часу на день витрачає ваша дитина на виконання домашніх завдань?
  3. Які предмети вимагають більше часу на виконання?
  4. Чи завжди ваша дитина розуміє, що вона повинна зробити, виконуючи домашнє завдання?
  5.  Чи доводиться вам допомагати дитині виконувати домашнє завдання?
  6. З яких предметів ви допомагаєте дитині виконувати домашнє завдання?
  7. Чи завжди вашу дитину об’єктивно оцінюють за виконану домашню роботу?
  8. Чи завжди ваша дитина знає, що задано з певного предмета?
  9. Чим пояснює ваша дитина, що завдання в щоденнику не записано?
  10. 1Чи завжди, на думку дитини, учитель аргументує оцінку за домашнє завдання?

Анкета для педагогів (учителів-предметників)

Шановні педагоги! Подумайте й дайте відповідь, будь ласка, на такі запитання:

  1. Чи завжди ви задаєте зі свого предмета домашнє завдання?
  2. Чи враховуєте ви вік учнів, можливості класу?
  3. Чи пропонуєте ви своїм учням альтернативні завдання, різнорівневі, творчі (за бажанням) завдання за вибором учнів?
  4. Чи завжди ви даєте домашнє завдання під час уроку?
  5. Чи можете ви назвати учнів класу, які завжди виконують домашнє завдання з вашого предмета?
  6. Чи можете ви назвати учнів класу, які виконують завдання погано або зовсім не виконують?
  7. Як ви дієте, якщо учень із якоїсь причини не виконав домашнє завдання?
  8. Чи завжди ви аргументуєте оцінки за домашнє завдання?
  9. Як ви стимулюєте учнів до виконання домашніх завдань?
  10. Які рекомендації ви хотіли б запропонувати батькам?

Пам’ятка для батьків

  1. Допомагайте дитині в навчанні, докладно пояснюючи свої дії, щоб вона зрозуміла всі деталі розв’язання складного завдання й могла виконати аналогічне самостійно.
  2. Частіше грайте з дитиною в розвивальні ігри, щоб тренувати пам’ять, увагу й мислення. Розгадуйте кросворди, головоломки, шаради.
  3. Привчайте дитину до режиму дня, розвиваючи її волю й зібраність.
  4. Заохочуйте прагнення дитини вдосконалювати свої здібності не лише в навчанні, але й в інших справах. Проте передусім дитина має навчитися сумлінно виконувати домашнє завдання.

Під час підготовки домашнього завдання учневі допоможуть спеціальні пам’ятки.

Пам’ятка для учнів «Як виконувати домашні завдання»

  1. Активно працюй на уроці: уважно слухай і відповідай на запитання.
  2. Якщо щось незрозуміло, не соромся поставити запитання.
  3. Уважно й докладно записуй завдання з кожного предмета.
  4. Учись користуватися довідниками й словниками, щоб уміти з’ясувати значення незнайомих слів і виразів.
  5. Навчися знаходити потрібну інформацію за допомогою комп’ютера.
  6. Складний матеріал уроку повтори того самого дня вдома, щоб відразу закріпити його й запам’ятати.
  7. Виконуючи домашнє завдання, не просто думай над тим, що слід зробити, а ще й обмірковуй, за допомогою яких засобів і прийомів цього можна досягти.
  8. Не соромся звертатися за допомогою до дорослих та однокласників.
  9. Перед виконанням домашньої роботи переконайся, що в щоденнику записані всі завдання.
  10. З’ясуй для себе, у якій послідовності краще виконувати завдання й скільки часу потребується на кожне з них.
  11. На письмовому столі має бути лише те, що необхідно для виконання одного завдання. Після його завершення забери зі стола використаний матеріал і поклади необхідне для виконання наступного завдання.
  12. Під час виконання домашніх завдань роби короткі перерви.
  13. Коли вивчаєш заданий матеріал, спробуй спочатку його зрозуміти, а вже потім — запам’ятовуй!
  14. Перед виконанням письмової роботи вивчи всі правила, що тобі можуть знадобитися.
  15. Читаючи підручник, став собі запитання за текстом.
  16. Коли дізнаєшся про нові поняття та явища, обов’язково пригадай, що вже знаєш про них.
  17. Велике завдання необхідно розподіляти на частини й працювати над кожною з них окремо.
  18. Готуватися до творів і доповідей слід заздалегідь, рівномірно розподіляючи навантаження, а не залишати таку відповідальну роботу на останній день.
  19. Необхідно вміти користуватися картами й схемами під час підготовки усних уроків.
  20. Складай план усної відповіді й перевіряй себе.

  

Декілька методів підготовки домашнього завдання

Метод ключових слів (для вивчення великого за обсягом тексту). Ключовими словами називають найважливіші слова в абзаці. Згадавши їх, швидко пригадаєш, про що сказано в потрібній частині тексту. Читаючи абзац, обери одне або два ключових (найважливіших) слова. Після цього обрані слова запиши в потрібній послідовності, і до кожного слова постав запитання, що пов’язує його з відповідною частиною тексту. Потім два ключових слова поєднай за допомогою запитань, зрештою утвориться ланцюжок, який необхідно записати й вивчити. Переказуючи заданий текст, зважай саме на цей ланцюжок.

Метод «5П» (для підготовки усних відповідей). Цей метод розробили американські психологи. Він дає змогу зосередитися на основному в досліджуваному тексті, допомагає краще його запам’ятати.

1П — переглянь текст (швидко);

2П — придумай до нього запитання;

3П — познач олівцем найважливіші місця;

4П — перекажи текст (використовуючи ключові слова);

5П — переглянь текст повторно.

Зміст зборів

І. Вступне слово класного керівника

ІІ . Ознайомлення всіх присутніх із результатами досліджень, проведених під час підготовки до зборів, обговорення їх разом із батьками

ІІІ . Виступи вчителів-предметників

IV. Виступи й коментарі батьків щодо вимог педагогів до виконання домашніх завдань

V. Висновок

Підбиваючи підсумок зборів, класний керівник може розповісти про успішність учнів і провести індивідуальні бесіди з батьками.