Запрошуємо до обговорення!

10.11.2014 416 1

Мені завжди здавалося, що наша система освіти — надійний оплот «совка»: минуло 23 роки, але принципових змін практично не відбулося. А втім, були певні хаотичні нововведення й силкування не відстати від сучасних тенденцій соціуму, проте система в цих рухах була відсутня геть-чисто. Колишнє зневажливе ставлення до освіти й учителя залишилося до сьогодні. Широко розрекламовані акції з підвищення зарплатні насправді виявилися гучним пшиком, оскільки ніколи не перекривали інфляції. Учителі як були безплатною робочою силою держави, так і залишаються тими, ким легко командувати й кого попихати.

Кілька років тому я активно «гастролювала» лінією консалтингу (лекції й тренінги для вчителів з актуальних тем) і тому відвідала чимало великих і малих міст України. Зазвичай відгуки слухачів були позитивними й захопленими, оскільки система семінарів будувалася на добровільній участі в них і на цікавому матеріалі. Найскладнішою (в емоційному плані) для мене була поїздка до одного з міст на сході України (невелике промислове містечко). Актова зала вщент наповнена вчителями: замість запланованих 30–40 осіб (оптимальна кількість для такого заняття) було вдвічі більше. Присутні явно були розлючені, адже їх примусили прийти на це заняття (звичайно, платне). У залі фізично відчувалася різко негативна енергетика, здавалося, що все застеляв туман негативу, крізь який я не змогла прорватися. Після семінару почала обережно з’ясовувати, у чому справа. Це місто, як і решта регіону, було вотчиною регіоналів: надзвичайно жорстка дисципліна пронизувала всі сфери життя суспільства. Мене приймала завідуюча районним методкабінетом, дуже розумна жінка, і розповідала, як незадовго до цього призначали завідуючого райвно — цілком стороннього для освіти, але відданого партії чоловіка. А коли обговорювали її кандидатуру, сказали, що оскільки вона не член партії, то не може навіть претендувати на цю посаду. Завідуюча райвно розповіла, що впродовж року всіх директорів шкіл замінили на членів партії і відданих декому. І що вона вимушена була зібрати більше вчителів, ніж потрібно, оскільки дуже потрібні гроші (різниця між оплатою семінару й тим, що пішло «на сторону», — чимала) і що вчителі не можуть не прийти на цей семінар, адже з неслухами розмова коротка. Коли я поверталася до Харкова, мене не полишало відчуття липкого павутиння… і дежавю: років двадцять тому все це вже було. Різниця лише в тому, що система нахабних масових «откатов» — винахід нинішніх часів.

Останнього тижня мене мучить запитання: цікаво, хто у новообраній Верховній Раді представлятиме інтереси вчителів? Представники вищої школи там, мабуть, присутні. А чи є там ті, хто не рік і не два стояв перед першою партою й «сіяв добре і вічне»? Не хочу навіть нічого відшукувати з цього приводу, аби не засмучуватися, заздалегідь припускаючи, що інтереси вчителів обстоювати нема кому. Але це так, думки вголос…

Тому зараз, коли в ЗМІ та соцмережах активно обговорюється нова Концепція освіти, хочу звернутися до вас, шановні колеги: не втрачаймо унікальної нагоди взяти участь в обговоренні! Я чудово розумію, що означає бути шкільним учителем, що ви всі надзвичайно зайняті, але знайдіть час, скажіть своє вагоме слово, висловіть свою думку, запропонуйте те, що вважаєте за потрібне.

Змінімо разом нашу систему освіти, доведімо її значущість, адже наразі маємо шанс!

Звичайно, це лише проект, у якому окреслено головні стратегічні лінії руху вперед. Більш докладні зміни ще доведеться розробити, але навіть на початковому етапі ваша точка зору дуже важлива. Заплановані справді революційні зміни: школи мають одержати більшу автономію, будуть упроваджені європейські стандарти для вчителя, у тому числі й щодо зарплатні. Про все це читайте в концепції. Надсилайте свої відгуки до редакції журналу, пишіть на сайті видавництва (osnova.com.ua), пишіть у соцмережах і на міністерському сайті. Покажімо, що ми теж дуже зацікавлені в цих змінах.

Шановні читачі, нижче ви можете завантажити текст Концепції.

КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА ПЕРІОД 2015–2025 РОКІВ

Пропозиції, зауваження та відгуки пропонуємо надсилати на електронну адресу: site@osnova.com.ua Також можна залишати коментарі нижче.

Не залишайтеся осторонь!

Поділитися в Viber Залишити свій відгук

Відгуки читачів

  • Валентина Волошина

    13 листопада 2014

    Для впровадження будь-яких змін потрібні кошти!!! І немалі!!! Ми (вчителі, дирекція) вже зараз змушені ШУКАТИ кошти для виплати НАМ 20% доплати за престижність!!! Бо, як кажуть у РДА, "ми вас забезпечили коштами, а ви їх неправильно витрачали. економте і матимете гроші" Економте - це йдіть у відпустку за власний рахунок!!! А ще, добре написано: 3.2.5. Консолідувати мережі шкіл на основі розрахунку: початкова шестирічна школа функціонує за будь-якої кількості учнів, базова — не менше 100 учнів, старша — не менше 200 учнів. При цьому гарантувати функціонування школи за умови меншої кількості дітей, якщо не можливо забезпечити навчання дітей в іншій школі. АЛЕ вже зараз утримувати школу з 10 учнями ніхто не хоче і не може. Про яку якість освіти може йти мова у такій школі, де один учитель читає кілька предметів, бо молодь іти працювати в село не хоче. А в школі немає ні води, ні тепла, не кажучи вже про ІНТЕРНЕТ!!! 4.3.2. Законодавчо забезпечити укладання обов’язкового письмового трудового договору (контракту) щонайменш на 5 років з усіма педагогічними працівниками за результатами незалежної сертифікації або атестації, запровадження надбавок за використання прогресивних методик і технологій навчання, врахування усіх видів роботи тощо. Наприклад, я зможу повноцінно використовувати прогресивні методики і технології навчання, якщо у мене в класі буде інтерактивна дошка, проектор, ноутбук, принтер. А ще, якщо мені та дітям на голову не капатиме дощ! Якщо все це з"явиться за два-три роки (бо ж потрібно ще й добре навчитися усім цим користуватись), то до 2020 року я буду профі! А зараз мене діти питають:"А навіщо ця дошка (мультимедійна) тут висить?" Що я їм відповім, коли проектор і ноутбук від дошки "гуляє" по всій школі? Ще раз: потрібні ДУЖЕ великі кошти для змін. Я згодна щороку проходити атестацію, здавати екзамени, застосовувати новітні методики, але я маю знати, що прийду в теплий світлий клас із усім необхідним, що я не буду ставити 4 лише за те, що учень прийшов у клас (бо батьки не хочуть його відправляти до спецшколи) і т.п. 4.3.4. Змінити систему оплати праці вчителів і керівників шкіл, відмовившись від поурочної оплати, та перейти на оплату повного робочого дня вчителя. Поетапно перейти до нової системи оплати праці вчителів, яка міститиме стимулювальний складник. Звичайно, НАБАГАТО легше якісно підготувати два, ну від сили три уроки на день( з усіма методиками і технологіями), ніж 6 щодня!