«Наші учні варті якісніших підручників»
Пропонуємо вашій увазі витяги із статті вересневого журналу «Завучу.Усе для роботи» № 17-18 (111-112) ст. 2-5.
«…Влада або опозиція могли б заробити чималу кількість вдячних голосів освітян, учнів та їхніх батьків на чергових виборах, розв’язавши, нарешті, проблему постачання до шкіл дешевих і якісних підручників.
За всі роки незалежної України на конференціях, симпозіумах, у «білих книгах», у пресі та на парламентських слуханнях ведуть дискусії про проблему забезпечення шкіл підручниками…»
«…На парламентських слуханнях «Проблеми розвитку українського книговидавництва, книгорозповсюдження та перспективи підтримки книгочитання в Україні», що відбулися 15.05.2013 р., голова парламентського комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич заявила про те, що в Україні необхідно навести лад на ринку шкільних підручників. Зокрема, з трибуни Верховної Ради вона серед іншого сказала:
«На ринку підручників відсутня чесна конкуренція. Державне фінансування здійснюють непрозоро та неефективно. В результаті учні отримують підручники не тієї якості та не в тій кількості, якої потребують» (детальніше — див.: http://osvita.ua/ school/news/35905/).»
Як бачимо, між моментами виголошення наведених двох цитат пройшло чимало часу, а жодних кроків для розв’язання проблеми не зроблено…»
«…А як забезпечують новими підручниками школи в Україні?
Щось подібне до Європи створили в Україні державні та приватні видавництва та розповсюджувачі навчальної літератури, але діють вони стихійно й іноді всупереч політиці нашого Міністерства освіти і науки. В цій мережі можна придбати за власні гроші книжки, вимушено віднесені до так званої допоміжної навчальної літератури, оскільки відповідно до монопольних правил МОН України базові підручники надходять «безкоштовно» безпосередньо у школи. Школи змушують використовувати лише рекомендовані або затверджені МОН України підручники, інші ж наказують вилучати із фондів шкільних бібліотек і, мабуть, скоро будуть спалювати, як у часи інквізиції. За умов переслідування проявів «хаосу ринку» МОН України намагається запевнити освітян у прозорості та некорумпованості щорічних конкурсів рукописів підручників і постачання ними шкіл.
МОН України регулярно видає накази з назвами на кшталт «Про посилення контролю за відповідністю друкованої продукції шкільного асортименту, яка використовується у навчальних закладах, педагогічним вимогам» (лист від 20.02.2013 р. № 1/9- 127 — див.: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/35205/). Доходить до того, що задля виконання подібних наказів у Чернівецькій області з учителів беруть розписки про невикористання комерційних видань під загрозою негайного звільнення, а у м. Одесі «вертухаї» від освіти обшукують сумки та рюкзаки учнів, чи нема там «заборонених» книжок. В той же час обласні інститути післядипломної педагогічної освіти «добровільно-примусово» за гроші поширюють школами саморобні дидактичні матеріа ли, що не завжди мають «належне документальне підтвердження в установах МОН їх відповідності санітарно-епідеміологічним нормам і педагогічним вимогам». При цьому жваво використовують адмінресурс у вигляді районних і міських методичних кабінетів.
Налагодити своєчасне забезпечення шкіл підручниками не вдавалося жодному керівництву МОН за всі роки незалежності України. Виправити це становище можна, ліквідувавши державне замовлення друку підручників і передавши кошти школам, зробивши їх замовниками навчальної літератури.
З усього видно, що наше МОН України — чи не останній оплот централізованого неринкового розподілу державних коштів на пострадянському просторі, при якому автори та видавництва, замість здорової конкуренції, приречені битися поміж собою за одержання «державного замовлення». Небажаних претендентів знімають із конкурсу під вигаданими приводами. Наприклад, службові позначки кур’єрської доставки на посилці з конкурсними матеріалами розцінюють як порушення вимог анонімності…»
«…Видавництва-переможці «освоюють» державні кошти, таким чином прагнуть зробити свої підручники якомога дорожчими: штучно збільшують обсяг навчального матеріалу, використовують грубіший папір, багатоколірний друк тощо. Досить покласти в ранець 5–6 таких книг, щоб дитина «зігнулася в дугу» від їхньої ваги.
Чому ж так довго МОН України не відмовляється від системи конкурсного відбору, яка по своїй суті не може забезпечити вибір для друку кращих підручників? Чому учні та вчителі стають заручниками чиновницьких «залаштункових ігор» із виданням підручників? Невже ідея про цільове виділення кожній школі коштів на закупівлю підручників не має права на існування?
Якщо порахувати витрати держави на видання підручників, то для щорічного забезпечення комплектом підручників одного учня в середньому потрібно близько 400 грн. Очевидно, що держава витрачає ці кошти вкрай неефективно. Якби школам на придбання навчальної літератури за власним вибором виділили хоча б половину цих коштів, то кожен учень мав би сучасні підручники, дешеві й якісні. Адже за таких умов за недоліки своєчасного постачання підручників є з кого спитати — на відміну від анонімного чиновника МОН свій директор школи або начальник місцевого відділу освіти завжди доступний для критики та навіть кримінальної відповідальності. А автори за умов ринку намагаються узгодити зміст видань із особливостями навчального процесу та вимогами рекомендованих програм і прагнуть своєю літературою догодити школі, вчителям, учням та їхнім батькам.
Тільки суб’єкти навчального процесу, а не анонімний чиновник МОН можуть визначити, які підручники і в якій кількості найкраще підходять для навчання! Аби лише ці підручники відповідали чинним програмам і вимогам стандартів. А от за цим має слідкувати МОН України…»
«…Система експертного оцінювання серйозно потерпає від суб’єктивізму та конфлікту інтересів: складається враження, що бажаний експертний висновок (і відповідний гриф на видання) можна здобути за знайомством або просто за гроші. Інакше як пояснити наявність грубих помилок у змісті багатьох підручників? Чинна система конкурсного відбору підручників без механізму попередніх випробувань, без урахування думки вчителів, учнів та їхніх батьків робить принципово неможливим створення якісних підручників.
Як наслідок, без згоди та вибору школи до бібліотек надходять «безкоштовні» підручники, які досить часто не відповідають профілю навчального закладу, мають інший зміст, стиль і методику подання навчального матеріалу, бо написані не тими авторами, які вивчали попереднього навчального року тощо.
Проте легко знайти й людей, які готові захищати чинну схему. Для цього досить почитати періодику та популярні сайти. Підручникотворення є прибутковою галуззю й її монополізація приносить чималі кошти групам та особам, які мають доступ до управління державною власністю.
Виробництво та розповсюдження навчальної літератури через систему державного замовлення стало предметом змагань видавництв, коли замість відкритої конкуренції ідей, авторів і програм усе вирішують зв’язки, знайомства та політичні впливи. Внаслідок цього ціни на бюджетні підручники іноді стають позамежними (див. наприклад, http://uaport.net/uk/news/ua/t/1303/25/1637155): «Близькі до чиновників МОНу видавництва ділять гроші на підручники» (детальніше — див.: http://tvi.ua/new/2013/04/09/knyhovydavnyctvo).
За останні два з половиною роки Міністерство освіти і науки України виділило на друк підручників для школярів понад 415 мільйонів гривень. З них майже половину грошей поділили два приватні підприємства: ТОВ «Видавничий дім “Освіта”» отримало підрядів на суму близько 74 мільйонів гривень, видавництво «Генеза» отримало замовлень на понад 113 мільйонів…»
«…Доки ринкові відносини не прийдуть однаковою мірою до всіх видавництв і шкіл, дешевих, якісних і своєчасних підручників не буде! Але наразі МОН України вперто зберігає процедури, що залишають лазівки для зловживань, не хоче впроваджувати прозорі, справедливі для всіх європейські стандарти випуску якісних підручників, не хоче для їх придбання передати державні гроші у школи…»
Ми будемо раді, якщо ви висловите свою думку. Для цього просто залиште свій відгук унизу цієї сторінки або напишіть на site@osnova.com.uа.
-
21 січня 2021
Інтернет-марафон "Комплексне рішення: кейс для вчителів початкової школи". Посилання для входу -
19 січня 2021
Нові посібники з виховної роботи для 1-4 класів НУШ! -
14 січня 2021
Як поєднати надскладне: роботу вдома і дистанційне навчання дітей -
11 січня 2021
«Зимові забави» — серія новорічних зошитів для учнів початкової школи! -
08 січня 2021
Запрошуємо на безкоштовний Січневий Інтернет-марафон! -
04 січня 2021
Різдвяний лінгво-краєзнавчий словник