Сучасний урок НУШ Досвід виховання

Захопливе навчання — цікаве штрихування

23.03.2021 178 0

Традиційні уроки письма, на яких першокласникам доводиться постійно виводити в зошитах одноманітні елементи букв та їхні з’єднання, вимагають від маленьких школяриків великого  напруження. Це негативно впливає як на здоров’я дітей, так і на їхнє ставлення до навчання. Аби наповнити уроки української мови цікавим змістом, зменшити рівень утомлюваності учнів, формувати у них позитивну мотивацію та інтерес до навчання, варто використовувати нові, різноманітні ігрові прийоми підготовки руки до письма.

Джерело: https://findmykids.org/blog/ru/kak-nauchit-rebyonka-pisat

Простим, доступним і водночас цікавим для молодших школярів прийомом формування навичок каліграфічного письма є штрихування. Застосуванню цього прийому на уроці достатньо приділити близько 10 хвилин.

Запропонований матеріал допоможе вчителеві у формі гри через активне включення зорового й слухового аналізаторів сформувати не тільки поняття про букву та її написання (графічне зображення), але й розвивати логічне мислення, мовлення і пам’ять дітей, їхні творчі здібності, розв’язувати в комплексі проблему навчання й виховання. На таких уроках маленькі школярі не відчувають утоми й не втрачають інтересу до письма.

Головна мета цієї діяльності: розвиток дрібних м’язів пальців і руки; формування каліграфічних навичок письма.

Щоб уроки письма стали цікавішими, незвичайними для маленьких школярів, перед вивченням написання нової букви доцільно використовувати дитячий малюнок: його побудову та штрихування.

Штрихування — один з видів вправ для дітей, який здебільшого спрямований на розвиток дрібної моторики. Штрихування — це відмінний варіант підготовки руки до написання літер. Цей вид роботи дуже зацікавлює учнів, дає змогу під час добирання видів штрихування та кольорів, доповнення малюнка деталями за власним вибором розвивати творчі здібності, естетичний смак; допомагає вчителеві створити ситуацію успіху. Також вправи з штрихування привчають дитину діяти за певними правилам, навчають посидючості, розвивають логічне мислення, сприяють концентрації уваги, розвитку акуратності та навички доведення справи до кінця.

Позитивним результатом цієї роботи є значне зниження перевантаження і втоми дітей, що є постійними супутниками під час навчання дітей традиційної методики, коли одноманітне написання елементів букв і їхніх з’єднань потребують від учня великих фізичних, розумових та психічних сил.

Головна мета цієї діяльності: розвиток дрібних м’язів пальців і руки; формування каліграфічних навичок.

Школярам значно цікавіше «тренувати» дрібні м’язи пальчиків, створюючи малюнки, композиції за допомогою лекал і трафаретів, а потім заштриховувати їх кольоровими олівцями, ніж виконувати в процесі таку нудну й одноманітну роботу як написання рядків паличок, букв, з’єднань, складів — пальчики не слухаються, тримати ручку не зручно. Необхідно стежити за поставою, положенням зошита.

З чого ж починати?

Для організації малювання на уроках учням необхідно мати такі матеріали:

  • альбом для малювання;
  • простий і кольорові олівці;
  • лекала;
  • трафарети геометричних фігур і природних об’єктів.

Ба більше, кожного школяра слід забезпечити шаблоном, на якому в прямокутниках запропоновано зразки штрихування у різних напрямках.

  

Перш ніж братися до роботи, слід ознайомити учнів з правилами штрихування:

  • штрихувати потрібно в зазначеному стрілкою напрямку;
  • проводити лінію слід суворо певної форми;
  • лінії повинні бути паралельні одна одній;
  • слід дотримувати однакової відстані між лініями;
  • не можна виходити за контури малюнків.

Штрихують кольоровими олівцями спочатку прямим горизонтальними і вертикальними, потім — вигнутими, хвилястими, ламаними лініями, петлями, елементами букв.

Штрихувати діти починають уже з першого уроку і приділяють цій діяльності увагу протягом усього періоду навчання грамоти.

Аби сформувати у дітей розуміння процесу штрихування, у підготовчий період педагог пропонує їм потренуватися таким чином: учні беруть ручки зворотним кінцем, водять ними по краю лінійки, покладеної на парту, в напрямку штрихування. Так само перед штрихуванням коловими лініями діти водять зворотним кінцем ручки всередині кружечків лекал ліворуч і праворуч по 20 разів. Лише після цього починають штрихувати олівцями в альбомі.

На перших етапах діти не можуть тривалий час займатися такою вправою: слабкі м’язи руки швидко стомлюються. Тому обов’язково необхідно давати малюкам час на відпочинок — виконувати гімнастику для пальчиків, проводити хвилинки релаксації тощо.

Роботу з трафаретами і лекалами слід починати поетапно, від простого до складного:

  • виконання вправ за допомогою трафарету з геометричними фігурами, обведення їх по контуру, штрихування, складання з геометричних фігур простих зображень;
  • створення малюнка за допомогою трафаретів із зображенням тварин, обведення їх по контуру, штрихування, створення композицій;
  • робота з лекалами, створення зображень за допомогою лекал, штрихування малюнка.

Створювати зображення (малюнок) слід за алгоритмом:

  • на аркуш паперу покласти трафарет з геометричними фігурами;
  • обвести знайомі фігури простим олівцем;
  • відкласти трафарет;
  • заштрихувати кожну геометричну фігуру.

Елемент штрихування не тільки зміцнює м’язи руки маленького школяра, а також є засобом розвитку мислення і мовлення дитини. Під час створення малюнка активно збагачується словниковий запас дітей, розвивається їхнє мовлення. Обводячи зображення за трафаретом, учні називають предмет, розповідають про нього, визначають у слові звук, над яким працюють на уроці, складають зі словом речення, коротенькі оповідання, казочки, скоромовки, а то й віршики, виконують звуко-буквений аналіз слова.

Над розвитком мовлення учні працюють поступово, з першого дня навчання. Спочатку діти складають прості речення, згодом — складніші, поширені другорядними членами речення, порівняннями тощо. Педагог може запропонувати дитині дібрати близькі за значенням слова або описати зображений предмет. Така діяльність є невимушеною. Поступово у маленьких школярів виникає необхідність висловлювати під час штрихування свої думки і почуття.

Під час штрихування у дітей формується уявлення про різні поняття, зокрема: «симетрія», «композиція», «декоративне малювання» тощо. А оскільки учні творять композиції, у яких предмети взаємодіють, то розширюються та їхні уявлення про навколишній світ та взаємозв’язки у ньому.

На етапі ознайомлення з письмом нової літери доцільно пропонувати дітям різноманітні мовленнєві завдання.

Пропонуємо добірку матеріалів для цікавих уроків української мови у 1-му класі для завантаження

Автор: І. Д. Ягупа, учитель початкових класів, заступник директора з НВР, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, ЗОШ І–ІІІ ст. № 27, м. Суми

Поділитися в Viber Залишити свій відгук