Сучасний урок НУШ Досвід виховання

Завдання для реалізації мовно-літературної освітньої галузі в 2-му класі

16.03.2021 106 0

І. Завдання для організації роботи в ранковому колі

Вступна бесіда.
Інтерв’ю з використанням методу «Мікрофон»

(Учитель з мікрофоном підходить до учнів і ставить запитання, школярі відповідають на них.)

  • Ви полюбляєте свята?
  • Якими свята бувають? (Державними, релігійними, сімейними.)
  • Які державні, релігійні, сімейні свята ви знаєте?
  • Як у вашій родині вітають з днем народження?
  • Що бажають цього дня друзям? А дорослим?

Гра «Продовж речення» (усно)

Учитель пропонує учням продовжити речення «Бажаю тобі...».

Інтерактивна вправа «Комплімент»

Учитель пропонує по черзі кожному учневі зробити комплімент товаришеві. Першим комплімент робить педагог школяреві, який перебуває поруч із ним. Далі всі по черзі висловлюють компліменти одне одному.

Другокласникам доцільно пропонувати такі види робіт.

1. Бесіда, складання підписів та записування речень за малюнком
Учитель пропонує уважно розглянути малюнок та розповісти про зміст малюнка за запитаннями.

  • Що для вас намалювала дівчинка Оля? (Сонечко.)
  • Яке воно? (Яскраве, велике.)
  • Що робить сонечко? (Світить.)
  • Кого намалював хлопчик Тарасик? (Голубів. Голуби символ миру.)
  • Які слова написано під малюнком? (Мир, Україна, матуся.)

Учитель робить висновок.

  • Цей малюнок зробили ваші однолітки. Вони, ви та я бажаємо, щоб над нашою планетою завжди сяяло сонечко, літав голуб миру, завжди поруч перебувала матуся.

Прочитаймо ще раз слова під малюнком та складімо з ними речення. («Нам потрібен мир», «Нехай завжди сяє сонечко», «Матуся найрідніша людина на землі», «Україна моя Батьківщина».)

Ці речення спочатку проговорює вчитель, а потім учні.

  • Який заголовок можна дібрати до малюнка? («Нехай зажди сяє сонечко», «Зупиніть війну», «Ми за мир!».)
  • За своїм бажанням учні підписують малюнок.

2. Робота за малюнком «Правила дорожнього руху»

Шосе — не місце для гри!

Є майданчики й двори.

На малюнку зображено бегемотика та мишку. Мишка грає на проїжджій частині дороги в м’яча. Бегемот-регулювальник зупинив її.

Ця ситуація дає змогу вчителеві провести бесіду про значення мови у житті людини, дотримання правил дорожнього руху.

  • Як ви гадаєте, зрозуміє мишка бегемотика, якщо той мовчатиме? (Ні.)
  • Що бегемотик скаже мишці? (Не можна грати на проїжджій частині. Це небезпечно для життя.)
  • А де можна грати? (На дитячому майданчику, у дворі.)

Розігрування діалогу за малюнком.

Учитель підводить дітей до висновку: «Щоб порозумітися, потрібне мовлення». Уточнює, де можна грати. Повторює правила дорожнього руху.

ІI. Відновлювання деформованих речень, текстів

(Робота з деформованим текстом допомагає учням набути вміння і навички правильно, чітко висловлювати свої думки, розвиває зв’язне мовлення.)

1. Складання логічного ланцюжка

  • Поки ви відпочивали на перерві, вітерець-пустунець переплутав слова логічного ланцюжка. Допоможіть мені виправити помилки та поясніть свій вибір.

Склади — звуки — слова — текст — речення.

Діти виправляють помилки. (Звуки склади слова речення текст.)

  • Яке слово повинно бути останнім? (Текст.)
  • Що таке текст? (Речення, пов’язані між собою за змістом.)
  • Як дізнатися, скільки в тексті речень? (Речення висловлює закінчену думку. Початок речення пишемо з великої букви. У кінці речення ставимо розділові знаки.)

2. Поділ тексту на речення

Діти об’єднуються у групи. У всіх є однаковий текст.

Гра «Ручки в коло»

Кожен учень по черзі виконує завдання. Після озвучення своєї думки кожен учень кладе ручку або олівець у центр стола, за яким працює група. Учень, який не може виконати завдання, має право сказати: «Утримуюсь». Працювати починають за сигналом учителя.

ГНІЗДО

Ми з учнями знайшли гніздо там лежало п’ять маленьких яєчок неможна чіпати гніздо незабаром вилупляться пташенята мати навчить їх літати.

  • Скільки в тексті речень? (5 речень.)
  • З якої букви почнемо писати початок речення? (З великої букви.)
  • Які розділові знаки поставимо в кінці речень? (Крапку.)
  • Чому не можна чіпати пташині гнізда? (Відповіді учнів.)

3. Складання тексту з розрізнених речень (робота в парах)

  • Переставте речення так, щоб утворився текст. Дайте назву.

(В учнів є чистий аркуш, клей, картки з надрукованими реченнями, ножиці.)

1) Виріс великий і надоїло йому боятися.

2) Трісне гілочка, впаде з дерева грудка снігу, а зайчику лячно.

3) Народився зайчик в лісі, все його лякало.

4) Боявся зайчик день, боявся два, боявся рік.

Учні працюють у парах та складають оповідання. (3, 2, 4, 1.)

4. Складання речень, відгадування загадки

  • Зі слів кожного рядка слід скласти речення та відгадати загадку.

Цей, гордо, походжає, птах,
Пишний, дуже, має, хвостик,
Чарівний, шпори, гребінець.
Що за птах це, діти? (Півень.)

Відновлений текст

Цей птах гордо походжає,
Дуже пишний хвостик має,
Шпори, чарівний гребінець.
Що за птах це, діти? (Півень.)

5. Гра «Пантоміма»

За допомогою жестів діти передають зміст складеної загадки.

6. Гра «Коректор»

  • Прочитайте текст, знайдіть помилки в його будові, виправте їх.

Одного разу до кошенят підійшла собака. Відтоді мати-кішка не залишала своїх дітей на самоті. Стара кішка стрибнула та врятувала кошеня. Вони маленькі та беззахисні. Вона взяла одне кошеня і хотіла понести його до себе. У нас під ґанком живуть кошенята.

  • Знайдіть перше речення — початок тексту. Прочитайте його. (У нас під ґанком живуть кошенята.)
  • Знайдіть ті речення, у яких розкривається зміст теми. Прочитайте їх. (Діти читають.) Це основна частина.
  • Яке речення останнє? (Відтоді мати-кішка не залишала своїх дітей на самоті.) Це кінцівка.

Відновлений текст

У нас під ґанком живуть кошенята. Вони маленькі та беззахисні. Одного разу до кошенят підійшла собака. Вона взяла одне кошеня і хотіла понести його до себе. Стара кішка стрибнула та врятувала кошеня. Відтоді мати-кішка не залишала своїх дітей на самоті.

Підсумок роботи можна провести у формі тесту.

Тест 

Запитання 

«+» або «–» 

1. Початок речення пишемо з великої букви   
2. Усі речення в тексті мають межі   
3. Текст складається з речень   
4 .Речення в тексті мають певну послідовність   
5 .У тексті про когось або про щось розповідається   
6 .До тексту не можна дібрати заголовок   
7. Звірі та птахи — частина живої природи   
8. Природу необхідно любити, берегти та піклуватися про неї   

ІІІ. Складання смс-повідомлень

— У наш час, коли у всіх є мобільні телефони, інтернет, спілкуватися людям стало значно зручніше. Коли вони не можуть поспілкуватися усно, тоді вони надсилають одне одному смс-повідомлення.

1. Складання смс-повідомлення з поданих слів
Учитель пропонує учням скласти смс-повідомлення мамі про те, що вони успішно дісталися школи. На дошці записано слова: дістався(лася), школи, мамо, не хвилюйся, я, успішно. (Не хвилюйся, мамо, я успішно дістався(лася) школи.)

(Це смс-повідомлення можна надрукувати в телефоні.)

2. Складання смс-повідомлення за поданим початком

Робота в групах

Діти об’єднані в групи. Кожна група демонструє свій варіант відповіді.

Бабусю, я затримуюсь, тому що... (Варіант відповіді: «Бабусю, я затримуюсь, тому що після уроків з друзями ми підемо до бібліотеки».)

3. Поділ поданого смс-повідомлення на речення

Робота з використанням методу «Мікрофон»

Матусю, після уроків я відвідаю танцювальний гурток додому повернуся о 15-й годині. (Варіант відповіді: «Матусю, після уроків я відвідаю танцювальний гурток. Додому повернуся о 15-й годині».)

4. Складання смс-повідомлення на задану тему

Гра «Фігури»

Геометричні фігури розташовано на столі. Кожен учень вибирає собі одну фігуру. Спочатку вчитель пропонує підняти всі трикутники, потім — квадрати, кола. 3–4 учнів пояснюють свій вибір фігури (за бажанням). На звороті фігури — завдання. Наприклад: «Як твоє здоров’я?», «Пам’ятай», «Сюрприз!».

V. Написання святкової листівки

  • Які зимові свята ви знаєте? (Святого Миколая, Новий рік, Різдво.)
  • Розгляньте листівки. Поєднайте назви свят з листівками. (Діти виконують завдання.)
  • Як і до кого ви звертаєтеся, вітаючи зі святами? Поєднайте слова двох стовпчиків.

Шановна        матусю

Шановний     сестричко

Дорога           братику

Дорогий         бабусю

Мила              дідусю

Милий            Олександре Сергійовичу

Рідна              Олексію

Рідний            Юліє Миколаївно

 

  • З яких частин складається вітання у листівках? (Звертання, текст вітання, підпис, дата.)
  • Прочитайте вітання та визначте, яка частина відсутня. Складіть її.

Хай Миколай у вишиванці
Розбудить подарунком вранці
І принесе у твою хату
Добробут, радості багато.
Розбудить приспані надії,
Зернятко щастя хай посіє.
Зігріє гумором, любов’ю
І принесе тобі здоров’я!

(Відсутні звертання та підпис і дата.)

  • Складіть вітання з Новим роком другові (подрузі). (Діти працюють у парах.)

Заслуховування відповідей учнів.

ІV. Складання діалогу на задану тему

Робота над діалогом забезпечує формування вміння будувати чіткі та виразні висловлювання під час спілкування (з дорослими у сім’ї, у школі, в бібліотеці, у грі). Навчання потребує від дітей уміння слухати, розуміти, відповідати на питання за змістом бесіди. Розмову можна супроводжувати додатковими жестами, мімікою, інтонацією. Діалог має свою структуру: початок, основна частина, кінцівка.

  • Сьогодні ми будемо вчитися складати діалоги на задану тему.
  • Що таке діалог? (Діалог це розмова двох або більшої кількості осіб, форма мовлення, що складається з обміну репліками.)

Завдання 1. Скласти діалог на тему «У бібліотеці».

  • Уявіть, що Оленка йде в бібліотеку, а Марійка повертається звідти. Вони зустрічаються дорогою. Між ними відбувається розмова.

Учитель читає текст розмови.

У бібліотеці

О л е н к а. Добрий день, Марійко!

М а р і й к а. Добрий день, Оленко!

О л е н к а. Дуже рада тебе бачити.

М а р і й к а. І я також.

О л е н к а. Ти звідки йдеш?
М а р і й к а. З бібліотеки. А ти?
О л е н к а. В бібліотеку. Яку книгу ти взяла?

М а р і й к а. «Казки» Івана Франка.
О л е н к а. А я хочу взяти «Українські народні казки».
Марійка. Я тільки що їх здала. Візьми. Дуже цікаві.
О л е н к а. Дякую. До побачення! Марійка. До побачення! Розігрування діалогу.

Завдання 2. Скласти діалог за поданими словами та відповідями, додати запитання.

Ситуація. У неділю двоє друзів вирішили піти на ковзанку. Розкажіть, як домовилися провести вільний час Сашко та Миколка. Використовуйте слова: добрий день, будь ласка, одинадцять, згоден, зібрався, ковзанка, до побачення. (Слова надруковані на дошці.)

Зразок діалогу

С а ш к о. Добрий день, Миколко!

М и к о л к а. Добрий день, Сашку!
С а ш к о. Пішли сьогодні на ковзанку?

М и к о л к а. Згоден.
С а ш к о. О котрій годині зустрінемося?

М и к о л к а. Об одинадцятій.

С а ш к о. Не спізнишся?
М и к о л к а. Ні. Встигаю.

С а ш к о. До побачення.
М и к о л к а. До побачення.

Завдання 3. Скласти діалог за малюнком. 

Учні розглядають малюнок. Хто та що продає у магазині? Хто що купує? Потім складають діалог між продавцем Бобром та покупцем Білкою.

Зразок діалогу

Б і л к а. Добрий день, Бобрику!

Б о б е р. Добрий день, Білочко!

Б і л к а. У тебе є горішки?

Б о б е р. Так, є. Скільки тобі треба?

Б і л к а. Один кілограм.

Б о б е р. Добре. Ось тобі кілограм горішків. Плати двадцять гривень.

Б і л к а. Візьми, будь ласка, гроші.

Б о б е р. Дякую. До побачення.

Гра-підсумок «Так чи ні?»

1) Діалог можна розпочати зі слів: «до побачення», «до зустрічі»? (Ні.)
2) А зі слів «доброго ранку», «здоровенькі були»? (Так.)
3) Чи потрібно в діалозі використовувати слова ввічливості? (Так.)
4) Які слова ввічливості ви використовуєте ви? (Дякую, будь ласка, пробачте.)
5) Діалог складається з таких частин: початок, основна частина, кінцівка? (Так.)

Автор: Ю. М. Колеснікова, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист; Т. О. Прокопенко, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, ЗОШ I–III ст. № 10, м. Ізмаїл, Одеська обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук