Інклюзія ЗДО

Використання кругів Луллія у роботі з дітьми, які мають порушення мовлення

10.01.2021 78 0

Джерело: https://cutt.ly/qkQThYF

Від ступеня сформованості мовлення залежить подальший розвиток дитини та набуття нею навчальних знань у системі шкільного навчання. Це пояснюється тим, що мовлення є засобом формування і формулювання думки, засобом спілкування і впливу на оточення.

У сучасній дошкільній освіті відбувається постійний пошук інноваційних технологій, які дають змогу ефективно розв’язувати дидактичні завдання. Діти легко опановують сучасні інформаційно-комунікативні засоби, тож традиційними наочними засобами їх складно здивувати.

На сьогодні існує безліч засобів, методик, технологій, за допомогою яких можна проводити корекцію розвитку мовлення у дітей із ЗНМ та ФФНМ.Одним із сучасних і цікавих методів навчання є найдавніша логічна машина, яку автори ТРВЗ(теорія розв’язання винахідницьких завдань) застосували в дошкільній освіті. Це ігровий посібник «Круги Луллія» (кола, кільця Луллія).

У ХIII столітті французький монах, поет, філософ РаймундЛуллій створив логічну машину у вигляді паперових кіл. Виявляється, її можна використовувати як засіб розвитку мовлення у дошкільників.

«Круги Луллія» — це щось на кшталт комп’ютера, тільки для слів. Це проста конструкція, яку легко використовувати в роботі з дітьми дошкільного віку.

«Круги Луллія» — це багатофункціональний пристрій, що являє собою кілька кіл різного діаметра, нанизаних на стрижень як дитяча пірамідка.Ці кола зовсім нескладно зробити самим. З пластику або цупкого картону вирізають кілька кіл різного діаметру (наприклад, три або чотири). Усі кола ділять на 6–8 секторів (кількість секторів може змінюватись, але на всіх колах вона має бути однаковою).

Методичні рекомендації

  • «Круги Луллія» — це чудові кільця, загадкові кола, чарівні кола, мовні кола.
  • Для роботи з дітьми четвертого року життя доцільно брати лише два кола з 4 секторами на кожному.
  • У роботі з дітьми п’ятого року життя використовують 2–3 кола з 4–6 секторами.
  • Дітям шостого року життя можна пропонувати виконувати завдання на 3–4 колах з 6–8 секторів.

Згідно з поставленим завданням, заповнюють сектори на кожному колі. Кожне коло позначене певним кольором: зелений, червоний, синій, жовтий. Для зручності користування на осі закріплюють стрілку — покажчик. Кола повертають навколо осі по черзі, починаючи або з великого, або найменшого. Стрілка вказує на можливі варіанти. Картинки в секторах можна розміщувати в різних комбінаціях залежно від поставленої мети.

Використовуючи посібник «Мовні кола», логопед може коригувати різні аспекти мовної діяльності, зокрема:

  • розвивати фонематичні процеси;
  • закріплювати артикуляційні вправи;
  • уточнювати та активізувати словниковий запас;
  • удосконалювати складову структуру слова;
  • проводити корекцію звукової сторони мовлення;
  • автоматизувати звуки мовлення;
  • розвивати лексико-граматичні категорії;
  • удосконалювати розвиток зв’язного мовлення.

Використання «Кругів Луллія»:

  • сприяє розвитку мислення, пам’яті, уваги;
  • урізноманітнює матеріал і завдання з теми;
  • додає елемент гри;
  • створює невимушену обстановку;
  • допомагає утримувати інтерес, зацікавленість матеріалом, що вивчається;
  • удосконалює навички порівняння та аналізу;
  • удосконалює досвід мовлення спілкування;
  • закріплює досвід формування самостійного висловлювання;
  • розвиває мовленнєву творчість;
  • формує навички співпраці, взаємодії та самостійності.

Використовуючи «Круги Луллія», можна створювати реальні завдання, які уточнюють знання дітей з певних розділів, і фантастичні завдання, які розвивають уяву.

Ігри з «Кругами Луллія» можна умовно розподілити на три типи:

1) на добирання пари;

2) з елементом випадковості в установленні кіл;

3) на розвиток творчої уяви.

Роботу з «Кругами Луллія» можна проводити:

  • на індивідуальних і підгрупових заняттях;
  • на заняттях із розвитку мовлення;
  • під час ігрової діяльності поза заняттями;
  • під час самостійної діяльності дітей.

Планують певну гру залежно від корекційної мети, яка реалізується в цей час, і проблеми, яка виникла на певному етапі у конкретних дітей.

До ігрового посібника потрібно створити банк або картотеку картинок, які можна використовувати для ігор (за лексичними темами, для автоматизації чи диференціації звуків, розвитку фонематичних процесів,розвитку лексико-граматичних категоріїта інші.)

Варіанти комбінації картинок на колах кожен педагог може добирати самостійно, створювати власні варіанти ігор і завдань до них. До цього процесу можуть долучатися і самі дошкільнята. Існує безліч комбінацій, потрібно тільки пофантазувати.

Завантажити вправи та ігри для індивідуальних та підгрупових логопедичних занять з використанням «Кругів Луллія» можна натиснувши на позначку

Запропоновані вправи допоможуть зробити мовлення дитини чіткішим, багатшим і різноманітнішим.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук