Особливості мотивації дистанційного навчання
Як відомо, мотивація є одним із найважливіших чинників успішного навчання. Правильна мотивація забезпечує необхідну концентрацію уваги, наполегливість, бажання вчитися, що є в основі успіху в навчанні.
Традиційно мотивують дитину в навчанні:
- гарні оцінки;
- схвалення її роботи та її дій з боку дорослих;
- ситуація успіху;
- заохочення з боку батьків та педагогів;
- прогнози на майбутній успіх;
- перспектива випередити чи наздогнати однолітків;
- отримання задоволення від набуття нових знань, умінь та навичок;
- можливість самореалізації.
У дистанційному навчанні багато видів традиційної мотивації працюють не так ефективно, як за звичайних умов. Проте деякі, навпаки, набувають особливого значення. Ось на них і слід зважати батькам та педагогам.
Джерело: https://bessarabia.ua/wp-content/uploads/2020/10/747cc87901d65c959846684733287de2-1068x829-1.jpg
У дистанційному навчанні головну роль відіграє мотивація когнітивна, тобто мотивація основної дії, коли дитина виконує роботу не за страх і не задля того, щоби виокремитися зпоміж однолітків чи отримати винагороду, а задля того, щоб здобути знання, стати розумнішою, розширити свої обрії, прогресувати в особистому розвитку.
Це найскладніша мотивація для дитини, яка ще не усвідомлює себе як самостійну особистість, не розуміє свого місця в соціумі, не сприймає того, яким чином знання з біології чи фізики допоможуть їй стати успішною та щасливою. Тому завдання вчителя: знайти ці стимули, підвищити її мотивацію.
Чинники, які можуть сприяти мотивації:
- віра в себе, у свої сили («Я зможу це!», «Я сягну високого рівня!», «Я змушу себе це зробити!»);
- усвідомлення мети, до якої слід рухатися («Мені ще не вдається розв’язати цю задачу, необхідні додаткові знання!»);
- грамотне схвалення дорослих.
Як мотивувати дитину до самостійної роботи й навчання?
1. Використання внутрішніх мотиваторів, зокрема здобуття знань:
- потрібне для здійснення мрії;
- робить тебе самостійним;
- розширює простір твого існування;
- допоможе тобі знайти своє місце в житті, своє покликання;
- навчить тебе бути щасливим;
- дає людині впевненість у собі, радість, щастя.
Джерело: https://www.reaction.org.ua/sites/default/files/2020-05/auroki-1536x1024-1.jpg
2. Значний вплив на розвиток мотивації навчання можуть справляти батьки. Для формування позитивної мотивації їм необхідно:
- цікавитися справами, навчанням дитини;
- допомагати під час виконання домашніх завдань у формі поради, не придушувати самостійність та ініціативність;
- пояснювати дитині, що її невдачі в навчанні — це брак докладених зусиль (щось недовчила, недопрацювала);
- частіше хвалити дитину за її успіхи, тим самим даючи стимул рухатися далі.
3. Педагогові слід пам’ятати про таку особливість дистанційного навчання: дитина не може порівнювати свої досягнення з успіхами інших дітей. Єдиним критерієм її успішності є результат оцінювання вчителем. Іноді це просто кількість набраних у тесті балів. Проте дитині важлива також і більш розгорнута характеристика її відповіді. Ось тут дистанційне навчання має значні переваги перед звичайною школою, де вчитель і учень обмежені часом уроку, тому педагог просто не встигає дати якісну оцінку зусиллям учня. Важливої ролі набуває діалог між учителем і учнем — як письмове, так і усне онлайнспілкування. Необхідно, щоб учень отримував якісний зворотній зв’язок, який додатково стимулюватиме його.
Автори: О. О. Довженко, Л. В. Туріщева, НПУ ім. Г. Сковороди, м. Харків
Джерело: «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 7 (139) липень 2020 р.
-
15 квітня 2021
Змішаний і дистанційний способи навчання: переваги та недоліки -
14 квітня 2021
Навчання онлайн? 18 порад як зробити віртуальний клас та онлайн-зустрічі ефективнішими -
12 квітня 2021
Сценарій до Дня Матері -
08 квітня 2021
Наш веселий ярмарок. Родинне свято для учнів 1–11-х класів -
06 квітня 2021
Самостійне складання казки як один з етапів розвитку творчої активності учнів початкових класів -
05 квітня 2021
Програма первинного інструктажу з учнями закладу загальної середньої освіти*