НУШ Досвід виховання Творчість, ідеї

У трьох кашах — сила наша! Інтелектуально-розважальна гра

07.12.2020 402 0

Мета:

  • формування ключових компетентностей: громадянської — усвідомлювати свою належність до різних елементів природного і соціально-культурного середовища, дбайливе ставлення до людей, самого себе; здоров’язбережувальної — мати уявлення про здоровий спосіб життя, взаємозв’язок організму людини з природнім і соціальним оточенням, про здорове харчування; соціальної — продуктивно співпрацювати з різними партнерами в команді, проявляти ініціативу;
  •  формування предметних компетентностей: ознайомити із трьома найважливішими стравами у житті людини; розширити знання про значення каші; розвивати зв’язне мовлення, уміння комплексно розв’язувати проблеми, емоційний інтелект, критичне мислення; виховувати повагу до українських традицій, любов до вживання каш у своєму раціоні, бажання жити єдиною дружною сім’єю.

Обладнання: «розсипанки» слів та речень; три казанки; ложки; вода; ручки; аркуші паперу; презентації готових страв — гречаної, пшоняної та рисової каш.

Хід заходу

Ведучий. Доброго дня усім присутнім! Сьогодні ми завітали на свято, аби визначити, яка каша найкорисливіша, найсмачніша. Ми будемо говорити, співати, жартувати, змагатися, а також пригощатися смачною кашею.

Діти (по черзі)

1. Хліб — усьому голова!
Ця примовка не нова.
А цариця, мати наша —
Запашна свіженька каша.

2. І смачна, і пречудова:
Польова і обрядова,
І з грибами добра дуже,
Та й фруктова небайдужа.

3. І з узваром каша знана,
З м’ясом також непогана.
Я скажу вам, друзі, сміло,
Якщо серце заболіло...

4. То гречана допоможе,
А пшоняна — сил примножить,
А перлова — молодіти,
А вівсяна — не старіти.

5. Каші бідні є й багаті,
І у будні, і на свято.
Та ми любим на столі
Різновиди чималі.

6. Борщ гарячий з пампушками,
Вареники з пиріжками,
Свіже сало і до сала,
Щоб душа не закисала.

7. Та все ж каша — мати наша!
Чи гречана, чи з пшона,
Чи перлова, вівсяна —
Люба всяка нам вона!

Ведучий. Об’єднайтеся у три групи.

Завдання 1: прочитайте із «розсипанки» назву вашої команди та пригадайте прислів’я про певний вид крупи. (Кожній групі дають розрізані букви та частини речення. Відповіді:

1. Команда «Гречка». Гречана каша сама себе хвалить.

2. Команда «Пшоно». І дурень зварить кашу, як пшоно є.

3. Команда «Рис». Як до рисової каші, то всі наші.)

Ведучий. Завдання 2.

Доручаю вам казанець,

Мірку круп та півкопи яєць.

Наваріть нам каші смачної та веселої.

Гра «Хто назве більше назв крупів, з яких варять кашу?»

Ведучий. Завдання 3. Заспівати пісню, у якій ідеться про кашу.

- Художній номер від команди «Гречка»: пісня «Чудова каша» (муз. А. Олейнікової, сл. Л. Ратич).

- Художній номер від команди «Рис»: пісня «Весела господарочка» (муз. О. Злотника, сл. Л. Ямкового).

- Художній номер від команди «Пшоно»: пісня «Ода каші» (муз. і сл. О. Александрової).

Ведучий.. Завдання 4. Гра-естафета «Наповни казан водою».

Усі команди носять ложкою воду в свій казан.

Ведучий.. Завдання 5. Гра «Яка команда назве більше прислів’їв та приказок про кашу?».

Орієнтовні відповіді:

- Добра каша, та не наша.

- Хліб — усьому голова, а каша — мати наша.

-Голодній кумі каша на умі.

- Мало ти ще каші з’їв.

- У сім’ї й каша густіша.

- Яка каша, така й родина наша.

- Смачні борщ і каша, коли є шматок м’яса.

- З лінивим каші не звариш.

- Як смачна каша, то й життя добре.

- Славна пора настає, коли каша є.

Ведучий.. Завдання 6. «Хто швидше з’їсть кашу?».

Умови конкурсу: обрати одного представника від команди; дати тарілку, ложку, склянку води.

Ведучий.. Завдання 7. Конкурс «Покажіть забавлянку».

Варіант 1

СОРОКА-ВОРОНА

Сорока-ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила.
Підіть, діти, по водицю!

(Перебирають пальці один за одним, починаючи від мізинного.)

І цьому дам, і цьому дам,
І цьому дам, і цьому дам,
А цьому не дам:
Цей бецман —
Він дрова не рубав,
В хату не носив, печі не топив,
Води не носив, діжі не місив,
Каші не варив, хліба не ліпив,
В піч не саджав, кашу доїдав.

Варіант 2

КАР, ВОРОНА, КАР

Дитині, яка, тримаючись за палець дорослого, то опускає, то піднімає руку, примовляють:
Кар, ворона, кар!
На полиці сиділа,
Дітям кашу варила.
Діти пішли до села,
Сама кашу поїла.
Киш, киш, киш!

Починають махати руками, ніби відганяючи від себе ворону.

Дитина теж махає ручками, сміється.

Варіант 3

ЛАДУШКИ

— Ладушки, ладусі,
А де були?
— У бабусі.
— А що їли?
— Кашку.
— А що пили?
— Бражку.
Каша масленька,
Бражка п’яненька,
Бабуся старенька.
Гай! Гай! Полетіли,
На голівку сіли.

Варіант 4

ПАЛЬЧИКУ

— Пальчику, пальчику, де ти бував?
Пальчику, пальчику, що ти чував?
— З меншеньким братом я кашу варив,
Із безіменним я кашу поїв,
Із середульшим у лісі гуляв,
А із найбільшим пісню співав.

Варіант 5

СКАЖУ ВАМ, ДІТИ, КАЗКУ

Скажу вам, діти, казку:
Приніс зайчик дров в’язку,
Поколов їх дрібненько,
Зварив кашу хутенько.
Кашка була солоденька,
Моя казка коротенька.

Варіант 6

ХИТІ, ХИТІ, А КОНИКИ В ЖИТІ

Хиті, хиті, а коники в житі,
Ще й не всі — половина у вівсі,
Нехай вони пасуться,
Вони комусь здадуться.
Бо я б побігла виганяти,
Так треба варить вечеряти.

  

Ведучий.. Завдання 8. Гра «Яка команда першою пригадає дитячу закличку, в якій згадується про кашу?».

Орієнтовна відповідь:

Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику.
Тобі каша, мені борщ,
Щоб густіший ішов дощ.

Ведучий.. Завдання 9. Вікторина для всіх команд «Хто першим розкаже маленькі хитрощі про кашу?».

1. Чим потрібно мішати кашу, щоб вона була особливо смачною? (Дерев’яною ложкою.)

2. Як потрібно мішати страву: за годинниковою стрілкою чи проти? (За годинниковою стрілкою.)

3. Як називається особлива зернова каша, що готують з немеленої пшениці, рису, вівса або ячменю та солодкої добавки — меду, цукру, родзинок, варення, цукатів, сухофруктів, горіхів, маку? (Кутя.)

4. На яке свято готують кутю? (На Різдво.)

5. Коли козаків записували до свого реєстру? (Якщо зварить для побратимів смачну кашу.)

6. З давніх-давен з нового врожаю люди набирали трохи звареної каші у новий горщик і закопували.

Навіщо вони так робили?

(Щоб новий урожай був багатим. Вони промовляли:

Закопаймо кашу, родино!

Щоб нам добре жито родило,

І житечко, і ячмінь.

Щоб у щасті жити всім.)

Ведучий.. Козацька каша відновлювала сили.

Ви гарно попрацювали, то ж можна і пригоститися.

Тут зібралась вся родина кашу куштувати.

До душі вона усім і дорослим, і малим.

Надійшла пора кашу представляти.

Є гречана, рисова й пшоняна —

Найсмачніші в світі.

Завдання 10. Представлення каші у віршованій формі.

Команда «Гречка»

Їжте, люди, кашу,

Бо це каша наша.

Як ми гречку в’язали,

Ви в холодку лежали.

Команда «Пшоно»

Свято козацьке (так уже ведеться!)

Без каші духмяної не обійдеться.

Тож ми постарались, доклали сили,

І на багатті кашу зварили.

А що ж, ви спитаєте, містить вона?

В неї є досить сала, яєць і пшона.

І дрібка солі, і трохи «Мівіни» —

Бачте, ми всі вже ковтаємо слину.

Каша поживна, пропахла димом.

Частуйтесь, не проходьте мимо.

За вуха вас не відтягнеш нізащо!

Ви впевнились: наша каша найкраща!

Команда «Рис»

Ось новенький горщик,

Рисова каша,

Щоб щасливо жила вся

Родинонька ваша.

Ведучий.. Завдання 11. Чому ваша каша — найкраща?

Команда «Пшоно». Пшоняна каша здатна виводити з організму важкі метали.

Особливо важливо вживати цю кашу людям, які проживають у несприятливих регіонах, у великих містах. Пшоняну кашу варто щодня варити тим, кому необхідно вивести з організму  антибіотики. Вона лікує деякі захворювання. «Сердечникам» ця крупа подарує необхідну кількість калію. Поверне здоровий вид волоссю і нігтям, зміцнить нервову систему, підвищить опірність організму стресам і депресіям.

Людям, зайнятим інтелектуальною працею, допоможе використати свої здібності, а м’язи зробить еластичнішими, що важливо для тих, хто активно займається спортом. Виводить непотрібний «шкідливий» холестерин з організму. Пшоняна каша заважає всмоктуватися новому жиру й успішно виводить з організму той, що вже накопичився.

Пшоняна каша може бути начинкою для пиріжків, голубців, фаршированого перцю. Така каша — це рецепт вічної молодості від наших бабусь.

Команда «Гречка». Гречану кашу готують у різні способи. У неї додають як мед, цукор, родзинки, так і соєвий соус, приправи. Гречка є дуже цінним натуральним продуктом, у якому міститься багато поживних речовин і мікроелементів, зокрема: фосфор, мідь, залізо, йод, кальцій, різноманітні вітаміни, амінокислоти, білки. Саме тому гречку використовують у раціоні як немовлят після 6 місяців, так і в раціоні хворих пацієнтів, або тих, хто хоче позбутися зайвої ваги за допомогою дієти.

Користь:

  • очищає організм від токсинів, шлаків;
  • поліпшує процес кровообігу;
  • зміцнює волосся, нігті;
  • нормалізує роботу нервово-судинної системи;
  • нормалізує тиск;
  • позбавляє втоми і затікання;
  • зміцнює імунну систему і поліпшує кровообіг мозку;
  • позбавляє депресії;
  • допомагає гарно виспатись;
  • забезпечує наш організм необхідною енергією і гарним настроєм на тривалий час.

Команда «Рис». Калорійність рисової каші залежить від сорту рису і його обробки. Найкориснішим уважають коричневий, дикий, довгий рис. Білки цього рису є повноцінними і наближені до білків тваринного походження. Саме тому цю крупу так часто називають «вегетаріанським м’ясом». Каша дуже корисна при захворюваннях органів травлення. Ефективно очищує організм від шлаків, солей та інших шкідливих речовин. Саме тому рисові дієти досить популярні. Хто не переносить молочну продукцію, можна варити на воді. Для каші вибирають круглий білий рис, а іноді рисові пластівці, що просто заливають гарячою водою або молоком. Молочна рисова каша ідеально підходить для першого дитячого харчування.

Ведучий.. Підіб’ємо підсумки і визначимо переможців.

Оголошення результатів.

— Незалежно від того, яка команда виграла, вчені довели, що перше місце у списку найкорисніших страв посідає гречана каша, друге — рисова, третє — пшоняна.

— Діти, каша — це символ, що означає єднання всіх людей. Крупинка до крупинки, а людина до гурту. Як каша тримається купки, так і люди повинні жити єдиною дружною сім’єю.

— Заспіваймо разом пісню!

Учні виконують пісню «Диво-каша» (муз. О. Сладкова, сл. М. Сладкова).

Автор: Н. І. Бондар, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, ЗЗСО І–ІІІ ст. № 3 ім. І. М. Ляшенка, м. Жашків, Черкаська обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук