Інклюзія

Інклюзивна освіта: крокуємо разом. Методичні рекомендації для педагогів і батьків

26.11.2020 653 0

Надайте кожній людині всі ті права, які б ви хотіли мати самі.

Р. Інгерсолі

Джерело: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/CHasu-i-dialogu.-CHogo-ne-vystachaye-Ukrai-ni-dlya-vprovadzhennya-inklyuzyvnoi-osvity.jpg

Упровадження інклюзивного навчання спричиняє чималу кількість запитань у педагогів та батьків учнів. Здобуття освіти  дітьми з особливими освітніми потребами — надважливе питання, від якого залежить їхнє включення у соціальне життя. Інклюзія — поштовх для суспільства стати на щабель вище, бути толерантнішими. Завдання закладів загальної середньої та дошкільної освіти: створити умови для здобуття дітьми освіти, формування життєвих навичок, адаптування до реалій життя.

Саме інклюзивна система освіти дає дитині можливість розвиватися, адаптуватися до суспільства. Інклюзія — це тест на людяність. Це потреба сьогодення та майбутнього.

Відповідно до ст. 55 Закону України «Про освіту» право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти мають батьки здобувачів освіти.

Визначення особливих освітніх потреб дитини здійснюється фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів (далі — ІРЦ) за результатами проведеної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини. ІРЦ є установою, що має на меті забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років.

До ІРЦ можуть звернутися батьки (інші законні представники) дитини, які непокоються щодо розвитку дитини, незалежно від наявності в неї інвалідності чи встановленого діагнозу.

Комплексну оцінку проводять за ініціативою батьків (інших законних представників) дитини або рекомендацією педагогічних працівників закладу освіти на підставі заяви батьків.

Участь батьків (одного з батьків) або законних представників дитини у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.

Проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, зокрема коефіцієнта її інтелекту здійснюють  практичні психологи інклюзивно-ресурсного центру. Вони розробляють  рекомендації щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг відповідно до потенційних можливостей дитини.

Інформація про результати комплексної оцінки є конфіденційною. Фахівці інклюзивно-ресурсного центру ознайомлюють батьків (одного з батьків) або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).

Комплексна оцінка може проводитися перед зарахуванням дитини з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної або загальної середньої освіти. З метою створення у такому закладі умов для навчання дитини її батьки (один з батьків) або законні представники мають звернутися до інклюзивно-ресурсного центру за шість місяців до початку навчального року.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про освіту» заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків інклюзивна група або клас утворюють в обов’язковому порядку.

Навчання у класах з інклюзивним навчанням здійснюється за типовими навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, рекомендованими МОН для закладів загальної середньої освіти, зокрема спеціальними підручниками.

Тривалість уроків для учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах не відрізняється від тривалості уроку для інших учнів.

Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість.

Відповідно до особливостей інтелектуального розвитку учня можуть розроблятися індивідуальний навчальний план та індивідуальна навчальна програма.

Пропонуємо докладний матеріал,  у якому висвітлено такі питання:

1.  Порядок зарахування, організації та навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти.

2. Комплексна оцінка з метою визначення особливих освітніх потреб дитини.

3. Кроки директора закладу загальної середньої освіти.

4. Нормативно-правова база.

5. Діяльність асистента вчителя.

6. Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами.

7. Організація інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти.

Т. Пацай, директор комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр», смт Крижопіль, Вінницька обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 

 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук