НУШ Досвід виховання Творчість, ідеї

МЕТОДИКА «3 Р» — розмальовка, радість, рими

27.10.2019 95 0

У мене є драбинка
Для розвитку дитинки:
Розмальовка, Радість, Рими —
Ось і всі її щаблини.
А її опорні жердини —
Регулярність занять та
Розумова активність дитини!

Методика Три «Р»

      Все, що досягнуто дресируванням,
      натиском, насильством, — неміцно,  
      неправильно і ненадійно.
     Януш Корчак

 Якщо ми порівняємо дитячий мозок із коморою, побачимо наскільки ця «комора» порожня, як багато в неї потрібно всього вкласти, аби дитина з неї могла що-небудь діставати, щоб їй було що «дістати», а головне — виникало бажання це робити. Традиційне заняття не є ефективним, тому що більшість дітей на ньому нудьгує. Воно, за самою своєю структурою, не може забезпечити мовленнєвої та розумової активності кожної дитини. Моєю педагогічною знахідкою є методика, що я називаю «Три ер».

Методика «3 Р»

У мене є драбинка
Для розвитку дитинки:
Розмальовка, Радість, Рими —
Ось і всі її щаблини

 Так, дійсно, ці три щаблини щодня підвищують рівень розвитку моїх вихованців. «Усе геніальне — просте!» Основою цієї методики є прості міні-заняття, на яких завжди наявні «3 Р»— римована інформація (авторська), розмальовка за темою і радість дітей від пізнання світу, радість від демонстрації своїх знань, радість від можливості бачити плід своєї праці в завершеному вигляді. Як це виходить?

 Тривалість міні-занять усього 5–6 хвилин. На них найлегше утримувати увагу дітей. Такі заняття можна проводити у будь який час — за бажанням дітей чи відчуттям вихователя, коли спонтанно виникають комфортні умови для їхнього проведення. Наприклад, під час організаційних моментів — перед сніданком, обідом, підвечірком, прогулянкою, чи перед початком традиційного заняття.

Розгляньмо три «Р».

 «Р» перше— рими. Успіх міні-заняття за методикою «3 Р» забезпечує ритмізація або римування — один з прийомів мнемотехніки, який полегшує запам’ятовування необхідної інформації та збільшує обсяг пам’яті дитини, адже матеріал у вигляді рими легко запам’ятовується і відкладається у підсвідомості. І не тільки. Цей прийом забезпечує активність дітей під час занять, запевнює у своїх силах, дає відчуття успішності. Малюки засвоюють знання не тільки без особливих зусиль, а ще й з великим задоволенням.Проте слід не забувати, що запам’ятовування не є мисленням. Коли ми вивчаємо римовану інформацію, ми даємолише поживу для розуму, заповнюємо оту саму «порожню комору». Тільки відповідаючи на питання, дитина починає мислити — аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати і т. ін. Отже, запам’ятовування інформації не є головною метою цих занять, як може, на перший погляд, помилково здатися.

 «Р» друге — розмальовка. Розфарбовування — не розвага, а один із найпростіших і унікальніших способів розвитку різних здібностей дитини. По-перше, це повноцінний творчий процес та рідкісний вид розвивальної діяльності, до якого можна залучити навіть гіперактивних дітей. Під час розфарбовування розвиваються дрібна моторика, вольова сфера дитини, зокрема усидливість та увага, підвищуються самооцінка, віра у власні сили і можливості. По-друге, розфарбовування дає можливість дитині бачити результат своєї праці в завершеному вигляді. Як відомо, саме закінчена справа надає сил на нові звершення, мотивує до подальшого бажання діяти.До того ж при розфарбовуванні діти мають виконувати завдання на розвиток логіки, вміння класифікувати, діяти за інструкцією.

 «Р» третє— радість. Міні-заняття за методикою «3 Р» дають дітям емоційне задоволення та приносять радість із багатьох причин. Це і коротка похвала за кожну правильну відповідь. (Ти — розумниця! Це геніально! Молодець! Я просто щаслива! Відмінно! Здорово! Прекрасно! Вітаю! Прекрасно! Я тобою пишаюся! Грандіозно! Класно! Я люблю тебе!) І підказка на вушко, і погладжування по голові, і радість від влучних відповідей, іще і те, що заняття проходять у вигляді гри.

 Дві опорні жердини, на яких тримаються ці три щаблини, — регулярність занять та розвивальна складова.

Беручисьдо проведення міні-занять, необхідно потурбуватись про те, аби вони стали регулярними, тоді діти сприйматимуть їх як необхідність дихати або харчуватися. І так само, як у голодної людини гарний апетит, так і в зацікавленої дитини виробляється стійкий інтерес до сприйняття інформації. Регулярність міні-занять дає можливість дітям розвинути розумову активність, швидкість мислення, допомагає позбутися скутості. Цьому ще сприяє постійна структурна складова міні-заняття — повторення, яке дає можливість дитині почуватися, як «риба у воді», робить її просто щасливою та успішною від відчуття, що вона «все знає». Звідси теж радість, задоволення від своїх знань, а не відчуття дресирування.

 Важливо відзначити, що на правильно організованому міні-занятті кожна дитина мусить мислити, відповідати на питання, лаконічно висловлювати свою думку, бути уважною, тобто перебувати у психічному стані, який завдяки зосередженості на одному об’єкті збільшує інтенсивність пізнавальної діяльності. На це впливають невеличкий обсяг матеріалу, його конкретність і жвавість подання.

Успіх занять за методикою «3 Р» забезпечують:

  • використання часу з великим ККД, адже заняття не передбачає гаяння часу на зауваження дітям, не потребує продумування «сюрпризних моментів», оскільки кожне заняття і є 5–6-хвилинним сюрпризом. Діти швидко збираються на заняття завдяки упевненості, що буде цікаво, знають, що заняття забезпечує їм можливість демонструвати свої успіхи і досягнення;
  • точність інструкцій, динамічність, небагатослівність вихователя; оптимальна інтенсивність навантаження кожної дитини інформацією лише на одну тему, швидкість, точність відповідей дітей на питання, без зайвих слів;
  • відсутність змагальності, а навпаки, надання можливість получати «швидку допомогу» від дітей чи вихователя (за умовами домовленості на початку заняття);
  • веселі зауваження, уміння дітей не засмучуватися, посміятися над своїми помилками.

 Міні-заняття «3 Р» відповідає природним якостям дитини — не потребує тривалої уваги, тобто більш спирається на мимовільну увагу, проте з часом, коли виробляється стійкий інтерес до сприйняття інформації, в дитини виникає мимовільне зосередження, яке, як відомо, є однією з характеристик допитливості та вважається рушійною силою не лише розвитку дитини, але й розвитку самого людства.

Приклади міні-занять

Усі міні-заняття проводяться за однією і тією самою методикою, повторюються по декілька разів, доповнюються новими питаннями. Зазвичай починаються з читання чи повторення рим за темою. Вивчення рим не є самоціллю, вони не вивчаються спеціально, а прочитуються декілька разів.Спочатку дітям надається можливість промовляти останні слова рядків, потім — декламування хором. І, нарешті, надається алгоритм, за яким прийматиметься відповідь (одним словом чи розгорнутим реченням). Наприклад, відповідатиме той, кому я покладу руку на голову, чи той, кому я кину м’ячик і т. ін. Умовою під час надання відповідей одним словом є заборона на перепитування, вживання зайвих слів. Дитині не слід казати: «Я знаю явище, пов’язане з водою. Це сніг», а тільки чітко назвати одне з природних явищ (дощ, сніг, лід, град, роса …). Якщо дитина не має відповіді, право на відповідь передається наступній по черзі дитині. Вихователь швидко проходить по ряду декілька разів до тих пір, поки у кожної дитини не знайдеться відповіді. Малюкам, які повільно мислять, можна дозволяти повторювати відповіді інших дітей. Також практикується право на «швидку допомогу» — підказку на вушко чи навідне питання (головне — щоб дитина не мовчала).  

Найкраще розташування дітей — вишикувавшись в одну лінійку, у формі півкола.

Розмальовку пропонують у заключній частині заняття.

Цикл міні-занять «Все про воду»

Програмовий зміст: закріплювати знання дітей про властивості води; розвивати пам’ять, пізнавальний інтерес, уміння збирати інформацію, аналізувати, узагальнювати; збагачувати активний словник дітей; виховувати самостійність мислення, уміння слухати партнера.

Явища, пов’язані з водою (для запам’ятовування)

Хмари, дощ, роса, відлига,
Сніг, веселка, туман, ... крига
Капіж, бурульки, вітер, град,
Іній, випар, ... снігопад

  

Питання дітям:Що це?

Тече, нагрівається,

Шумить, кипить, ... вбирається

Охолоджується, ллється,

Випаровується, ... п’ється

Булькає і замерзає,

Крапає та ... висихає

Стікає, підіймається,

Бризкає, ... зливається

Піниться та крутиться,

Клекоче, ... каламутиться

(Відповіді дітей.)

Що робить вода?(Тече, нагрівається, булькає, замерзає, крапає, випаровується, стікає…)

Що вбирає воду?(Земля, пісок, цукор, тканина, поролон, губка, сіль, серветка, газета, борошно…)

— Де можна почути шум води?(На березі моря, річки, біля водоспаду, біля фонтану; під час наповнення водою бачка і змивання в туалеті; у разі витікання води з крану; під час кипіння води; шум дощу, весняний капіж, весняні струмочки, під час плескання у воді…)

— Де можна побачити випаровування води?(Під час кипіння — над каструлею чи чайником; над гарячою їжею, на вікні, на стінках банки чи склянки з водою, на світанку біля річки,при видиханні на морозі, при тумані…)

— Наведіть приклади, що вода випарувалася, хоча ми не бачили пари.(Зникли калюжі, висохла білизна, іграшки, які помили; зникла роса; після купання, ви не витиралися, але стали сухими, зникли сльози...)

— Які природні явища пов’язані з водою?(Дощ, сніг, лід, град, крижана крупа, злива, веселка, туман,бурульки, хмари, роса, іній, весняний капіж, калюжі, випар, відлига, шторм, цунамі…)

Що означає, коли вам кажуть, що з водою, яка ллється з крану, ми змиваємо гроші? (Відповіді дітей.)

Гра «Швидко відповідай реченням»

Відповідає на одне питання по черзі кожна дитина, яка стоїть у ряду (можна грати з м’ячем).

Як можна економити воду?(Щільно закривати кран після використання води; перекривати воду, коли чистиш зуби; купатися не в ванній, а під душем; коли миєшся мочалкою чи намилюєш голову, закручувати кран; під час чищення овочів (картоплі, буряк...) не тримати відкритим кран; посуд мити в мийці з налитою водою, полоскати під проточною; стежити, аби кранине протікали; для прання використовувати пральну машину; купувати воду для вживання у кількості, необхідній для використання, аби даремно не виливати вже не придатну для пиття воду, що застоялася...)

Приклади розмальовок та рим

Фрукти та ягоди

Груша, яблуко, малина,

Слива, вишня та … ожина.

Лимон, персик, апельсин,

Банан, ківі, ... мандарин.

Виноград, хурма, чорниця

Абрикоса, ... полуниця.

Продукти харчування

Овочі, фрукти, хліб, сир і масло,

Гриби, мед, напої, риба і ... м’ясо.

Яйця, сіль, цукор, чай, кава, крупа,

Консерви, ковбаси, цукерки, ... халва.

Соуси, тістечка, сало, соління,

Прянощі, сік, шоколад та ... варення.

Овощи

Капуста, зелень, лук, фасоль,

Кабачок, салат, ... морковь.

Свёкла, перец, лук порей,

Помидор и сельдерей.

Чеснок, картофель, ... огурец,

Кто все запомнил — молодец!

Іграшки

Ведмедик, брязкальце,конячка,

Пірамідка,посуд, ... тачка.

Лялька, відерце, лопатка, машинка,

Кубики, м’ячик, дзиґа , ... пружинка.

Профессии

Архитектор, тракторист, фермер и строитель,

Врач, пожарный, футболист, продавец, … кондитер.

Воспитатель, журналист, пилот, судья, … учитель,

Полицейский, пианист, военный и … водитель.

Шахтер, повар, программист, парикмахер и … артист

Електроприлади

Пральна машина, мікрохвильовка, електроплита, телевізор, ... духовка.

Лампа настільна, торшер, холодильник, міксер, фен, праска, дриль, ... кип’ятильник.

Пилосмок, гриль, мультиварка, комп’ютер, чайник, ... кавоварка.

Злакові рослини

Ячмінь, просо, овес, рис,

Сорго, пшениця, жито, ... маїс.

Що з чого?

Ячмінь — перловка, просо — пшоно, овес — геркулес, рис — рисова крупа.

Сорго — віник, пшениця — білий хліб, жито — чорний хліб, маїс — кукурудза.

Місяці

Зимуне забути —

Грудень, січень, лютий.

Весназайшла у гавань! —

Березень, квітень, травень.

Літо вчу уперто —

Червень, липень, серпень.

Осінь— літо вже позад —

Вересень, жовтень, листопад.

Рослини

Такі знайомі всім слова:

КУЩІ, ДЕРЕВА і …ТРАВА,  

Рослину цю собі заводь,

Будеш знати Па́-ПО-РОТЬ,

Досить нам повторень двох,

Щоб завчити слово … МОХ!

Так ле́гко для дитини

Назвати всі рослини.

Що потрібно рослинам для зростання?

Щоб добре рослина росла,

Потрібні — світло, ґрунт, тепло, вода.

Схема запам’ятовування положення Сонця над Землею в різні пори року

Осінь  зима весна  літо

Недовгі взимку промінці —

Грітись треба у печі!

Влітку довгі промінці —

Самі дуже гарячі!

Тому взимку є морози,

Влітку — спека, дощ і грози

Яка Україна?

Шість материків

Знаю я з малих років

Є в нас 6 материків:

Ось — Австралія внизу,

До Євразії пливу...

Треба Африку пройти,

Щоб Америку знайти:

Південнуекзотичну

І, угорі — Північну

А шостий материк — Антарктида,

Але його чомусь не видно!

Глобус ставте верх ногами

Відкривайте його самі!

Міста України

Міст багато я завчив:

Київ, Харків, Рівне ... Львів,

Луганськ, Ужгород, Тернопіль,

Дніпро, Одеса ... Сімферополь,

Полтава, Суми, Кропивницький,

Херсон, Вінниця ... Хмельницький,

Чернівці, Донецьк, Приморськ,

Запоріжжя ... Краматорськ.

Інші теж тепер вивчаю,

України мапу знаю!

Країни Європи

Україна, Данія, Австрія, Швейцарія.

Велика Британія, Бельгія ... Болгарія.

Нідерланди, Греція, Естонія і ... Швеція.

Франція, Іспанія, Ватикан, ... Албанія.

Латвія, Ірландія, Німеччина ... Ісландія.

Польща, Португалія, Норвегія ... Італія.

Молдова, Чорногорія, Білорусь ... Естонія.

Шукай на мапі всі підряд.

Країн Європи — 50!

Заканчивай вторую фразу по смыслу, одним словом, чтобы было складно:

Бывает жажда без … воды,

Отпечатки ног — ... (следы).

Цветок — это … растение,

Способность видеть — ... (зрение).

Апельсины — это … фрукты,

Сметана, хлеб — это … (продукты).

Поэзия — … стихотворение,

Туман — природное ... (явление).

Расческа — это ... гребень,

Кресло — это … (мебель).

Мама — женщина, папа — … мужчина,

Рисунок художника — это … (картина).

Пакетик для писем — это … конверт,

На сцене певцы, значит,смотрим … (концерт).

Аренусо льдом называют— … каток.

Шарик из ниток — это … (клубок).

Быстрый страх — это … испуг,

Трава у речки— это … (луг.)

Лучи от солнца — это … свет,

Лицо на картине — это… (портрет.)

Много звуков — это … шум,

Способность думать — это ... (ум).

1Чего бывает 1

Есть Земля у нас одна,

Одно Солнце и … Луна.

Голова одна и нос,

У животных — 1 … хвост.

1—лоб, 1—рот,

1—язык, 1 —... живот,

Солист —всего 1 певец,

А кто всё понял —... молодец!

Планеты

Меркурийот Солнца — первый у нас.

Потом Венера, Земля, ... Марс.  

Юпитерраньше, чем Сатурн

Седьмой Уран, восьмой — ... Нептун.

Планет всего лишь 8,

Запомнить вас попросим!

Автор: Юдіна Надія Дмитрівна, вихователь вищої категорії ДНЗ №354, звання: вихователь-методист; лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова - 2017» в номінації «Твори для дітей»

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук