Досвід виховання ЗДО Творчість, ідеї

Вправи для розвитку руки і пальців

15.09.2020 850 0

Пальчикові вправи та ігри можуть займати різне місце в режимі дня дитини і виконувати неоднакову роль.

Джерело:  http://stmassage.ru/fizkultura/gimnastika/palchikovaja-gimnastika-dlja-detej.html

У ранньому віці ці ігри використовують як окремі заняття або як частину заняття і проводять індивідуально або з підгрупою дітей.

У дошкільному віці ці ігри доцільно проводити з дітьми саме перед заняттями з письма, малювання, аплікації або ліплення. Вони — це ніби невеличка розминка, гімнастика перед важкою працею. А ще доцільно використовувати їх посеред заняття як фізкультхвилинку, щоб руки і пальці відпочили, розслабилися після напруженої роботи.

Ігри із сірниками, паличками, мотузками, фантами, камінцями і ґудзиками можна проводити у вільний час як у групі, так і на прогулянці. Діти в них грають індивідуально, підгрупами, командами. На прогулянці можна проводити змагання, ігри-естафети з цими предметами.

Малювання мотузкою, долонею, пальчиком можна проводити як ціле заняття, як його частину, а також індивідуально з дітьми як розвагу.

Аплікація, де рука є нібито лекалом, оригамі можна проводити як заняття і як індивідуальну роботу із самостійної художньої діяльності.

Різні види графічних диктантів проводять як частину заняття або як індивідуальну роботу у вільний час.

Театр «ручних тіней» і пальчикові вистави можна готувати з дітьми під час самостійної художньої діяльності. Малята можуть показувати їх як розваги своїм одноліткам або молодшим дітям.

Розвивати м’язи руки, пальців можна не лише спеціальними іграми і вправами, але і в інших видах діяльності, зокрема, зображувальній діяльності (малюванні, аплікації, ліпленні), конструювання (особливо з паперу, оригамі), показі дітьми різних видів театрів, ігровій діяльності (особливо настільних та дидактичних іграх), ручній праці, музичному вихованні (особливо гра на музичних інструментах). Важливу роль відіграють заняття з математики (дії з предметами, різні види графічних диктантів), заняття з підготовки руки дитини до письма, фізкультури, рухливі ігри та вправи. Добре сприяє розвитку дрібних м’язів робота з ниткою, макраме, плетіння, в’язання, викладання візерунків з насіння.

Конкретніше зупинимося на деяких заняттях, де руку використовують нетрадиційно: як лекало, як інструмент малювання.

Дуже цікавим для дітей є малювання пальцями. Особливо воно важливе в ясельній і молодшій групах. Під час цього виду діяльності діти безпосередньо ознайомлюються з фарбою, її властивостями, відчувають, що вони малюють.

Такі заняття привчають дітей до охайності, стриманості, розвивають естетичний смак. Тематика може бути різноманітною: «Кольорові кульки», «Осінні листочки», «Листопад», «Сукня для ляльки», «На дерева, на лужок тихо падає сніжок».

У старшому віці можна пальцем малювати ягоди, квіти, дерева, гусінь. А коли діти ознайомляться з цими прийомами, провести заняття «Намальована казка».

Цікавим для дітей є малювання долонею. Його проводять зі старшими дошкільниками. Суть цього малювання полягає в тому, що фарбою намазують усю долоню, роблять відбиток на папері, а потім домальовують різні деталі.

Орієнтовна тематика: «Сонечко», «Метелики на лужку», «Дикі лебеді», «Весняні квіти», «Світ комах» та інші. Такі заняття розвивають творчість дітей, уяву, фантазію, дають можливість самостійно створювати художні образи.

Незвичайним для дітей є заняття, де руку використовують як лекало. Це можуть бути заняття з аплікації, конструювання з паперу, з ручної праці, а також комбіновані заняття з малювання та аплікації.

За допомогою долоні діти можуть робити фартушок для ляльки, альбом, де аркуші будуть у формі долоні руки, робити «хлоп’ят з пальчиків», де тіло — рука, а голівку й одяг домальовують. Можна провести комбіноване заняття з малювання й аплікації «Жива картина».

Цікавим для дітей буде і такий вид театру, як театр «ручних тіней». Сцена тут — біла стіна, підсвічена лампою з абажуром або свічкою. З допомогою рук вихователь, а за ним і діти можуть створювати образи собаки, кота, корови, птаха, змії, зайчика тощо.

Коли діти навчаться показувати різних тварин, можна придумати і показати цілу казку. Цей вид роботи використовують у старшому дошкільному віці.

Театр «ручних тіней» сприяє розвитку творчих здібностей дітей, учить їх бути артистичними, допомагає розвивати мовлення.

Цікавим видом роботи є показ пальчикових вистав. Він дещо нагадує театр «ручних тіней», але тут просто створюють образи пальчиків. Ці вистави показують удень. Діти теж придумують пальчикові фігури.

Варіанти показу таких вистав:

1) кожна дитина показує окремий персонаж протягом усієї вистави;

2) кілька дітей показують виставу.

Казки-вистави

Ранкова казка

Ранок. Прокинулося сонечко і своїми промінчиками розбудило всіх довкола (вправа «Сонечко»).

Прокинувся Півник і заспівав свою пісеньку

«Ку-ку-рі-ку!» (вправа «Гребінець»). Розбудило сонечко і маленьку кішечку, яка спала на порозі. Прокинулася вона, випустила кігтики і сказала: «Няв!» (вправа «Кішка випустила кігтики»). За кішечкою прокинулась і дівчинка Наталочка. Вибігла вона по східцях на ґаночок (вправа «Драбинка) і побачила, що до них ідуть гості. Сказала про це мамі (вправа «Гості»).

Оркестр

Прийшов диригент на репетицію. Почав перевіряти, чи готові його музиканти.

— Піаністи, ви готові?

— Так (вправа «Граємо на піаніно»).

— Баяністи, гармоністи, акордеоністи, ви готові?

— Так (вправа «Граємо на гармошці»).

— Скрипалі, гітаристи, ви готові?

— Так (вправа «Граємо на скрипці, гітарі»).

— Барабанщики, ви готові?

— Так (вправа «Граємо на барабані»).

— Молодці. А тепер грає оркестр.

(Диригент диригує, а діти «грають» на своїх музичних інструментах.)

Колобок

У великому селі (широко розвести руки в сторони) у маленькому будиночку (вправа «Будиночок») мешкав собі Колобок (вправа «Колобок»). Він був дуже веселий, завжди усміхався. Ось так (усміхнутися).

Одного разу сидів Колобок на березі річки і спостерігав, як біжать хвилі по воді (вправа «Хвилі»). Йому дуже захотілося потрапити на протилежний берег річки в ялинковий ліс. Бачить Колобок, пливе Золота рибка (вправа «Рибка»).

— Пливи зі мною на протилежний берег! — сказала рибка. 

Але Колобок не вмів плавати.

— То візьми човника! — порадила рибка. 

Колобок сів у човник (вправа «Човник») і поплив.

Приплив Колобок до протилежного берега річки, вийшов з човника і прив’язав його до кілка міцним ланцюгом (вправа «Ланцюг»). Навколо росли зелені колючі ялинки (вправа «Ялинка»). Довго гуляв Колобок ялинковим лісом, милувався його красою, збирав гриби та клав їх у кошик (вправа «Кошик»). Назбирав повний кошик грибів і згадав, що час повертатися додому. А ввечері Колобок пригощав грибами своїх сусідів: білочку та їжачка (вправа «Їжак»).

Ігри

Ігри з мотузкою, малювання мотузкою

Учитися малювати можна не лише олівцями, крейдою, але й за допомогою звичайної мотузки.

Для цього потрібна мотузка завдовжки 0,5–1,5 м.

Перші вправи — зображення простих за формою предметів (квіти, яблука, груші). Узяти коротку мотузку, покласти її зручно на рівній поверхні столу або килима. Бажано мати контрастний фон. Вправлятися разом з дитиною у виконанні петель-пелюсток. Засвоївши цей прийом, викладати петельки-пелюстки по колу, щоб замкнути його, використавши всю мотузку. Стежити за тим, щоб петельки були однаковими, тоді квітка буде гарною.

Після фруктів — ялинка (1 м мотузки).

Наступний етап — викладання метелика. Змінюючи малюнок верхніх і нижніх крилець, зробити метеликів. Засвоївши цей етап, можна вчитися зображувати тварин. Будь-яке зображення починається з голови, далі потрібно стежити за характером форми тулуба тварини.

Робота з мотузкою вимагає неабиякої кмітливості, уяви, фантазії. Якщо дитині подобається це заняття, то вона намагається доповнювати зображення форми. Необхідно підтримати її. Малюнки за допомогою мотузки мають свою образну характеристику — м’якість отриманих форм спонукає до спокою, довершеності, тим самим заохочуючи дитину до сприйняття декоративно-прикладного мистецтва, зокрема, художньої вишивки, плетіння мережива.

Ігри з фантами

Для цих ігор можна використовувати фантики з цукерок, жувальної гумки, вкладки з гумки.

Послідовність складання фантиків

1. Поділити на три частини вздовж, загинаючи першу і третю частини до середньої.

2. Потім так само поділити на три частини, але поперек.

3. Загнути кінчики і скласти в маленький квадратик (вкласти верхню частину смужки в кишеню нижньої). Зробивши кілька фантиків, можна починати гру.

Орієнтовні ігри з фантиками: «Стріляння фантиками», «Чий далі полетить?», «Влуч у ціль», «Тир», «Зароби більше балів». Для ігор можна намалювати різне поле. Воно може нагадувати мішень для стрільби з різною розміткою. У грі можуть бути різні завдання: влуч у десятку; перекинь фантик друга; фантик повинен покрити фантик іншого гравця та інші.

Способи «стріляння» фантиками, що впливають на розвиток м’язів долоні та всіх пальців

1. Фантик покласти на ніготь великого пальця і клацанням вказівного відправте його в політ.

2. Фантик покласти на ніготь вказівного пальця і відправити у політ клацанням об великий палець.

3. Фантик лежить на нігті середнього пальця. Клацнути об великий палець.

4. Фантик лежить на нігті безіменного пальця. Клацнути об великий палець.

5. Фантик лежить на нігті мізинця. Клацнути об великий палець.

6. Фантик покласти на долоню, а тоді різко плеснути по ній знизу долонею другої руки.

7. Фантик покласти на тильну сторону долоні й різко підштовхнути знизу другою рукою.

Ігри з ґудзиками і камінцями

Ігри з ґудзиками і камінцями дуже нагадують ігри з фантиками. Можна використовувати ті самі способи метання, такі самі завдання. Але завдання можуть бути іншими: влуч у ямку; вибий далі ґудзик; підкинь 5–6 камінців угору і злови їх якнайбільше.

Ігри з сірниками або паличками

З сірників і паличок можна викладати різні фігури і предмети на площині або робити об’ємні фігури.

Для об’ємних фігур палички можна з’єднувати пластиліном або використовувати пластилінові палички.

Орієнтовні ігри із сірниками і паличками: «Колодязь», «Мозаїка», «Викладемо картинку», «Парканчик», «Будинок», «Меблі» та інші. Такий вид роботи не лише розвиває дрібну моторику пальців рук, але й сприяє розвитку уваги, фантазії, виховує посидючість, витримку.

Графічні вправи

Дітям дуже цікаво виконувати ці вправи. Вони сприяють розвитку м’язів руки, готують її до письма. Дитина вчиться орієнтуватися в зошиті, працювати з клітинками, закріплює просторові уявлення, запам’ятовує лічбу, цифри. Під час виконання графічних диктантів у дітей розвиваються: мислення, пам’ять, увага, уява; окомір, посидючість; дитина вчиться працювати за словесною вказівкою.

Такий вид роботи, як з’єднання точок, можна починати з середньої групи. Дітям дають знайомі фігури з невеликою кількістю точок (до десяти), для старших дітей завдання ускладнюється, збільшується кількість точок, щоб утворилася складна фігура.

Диктант по клітинках можна дати як гру «Що вийде?», або «Хто намальований?». Для цього вихователь ставить дітям у зошиті точку і, заховавши взірець, починає диктувати: дві клітинки вгору, три клітинки ліворуч тощо. Наприкінці утворюється контур замкненої фігури. Вихователь запитує, що у дітей утворилося, показує свій взірець. Цей диктант використовують у старшому дошкільному віці.

Цікавою формою роботи є малювання візерунків по клітинках. Спочатку діти можуть змальовувати окремі елементи візерунка, предмети, а далі придумувати їх самі. Це можуть бути візерунки для вишиванок, рушників, рослинні елементи, квіти, іграшки, посуд та інше.

Цікаві кружечки

Це вправи для розвитку м’язів пальців руки.

Вони сприяють розвитку уяви, творчості дітей. Дитині дають намальований кружечок, а вона повинна домалювати різні деталі, щоб утворилася істота або предмет.

Пальчикові вправи

Різноманітні ігрові вправи проводять протягом дня: вони обов’язкові на заняттях (на початку або в середині заняття — як фізкультхвилинки), під час індивідуальної та групової роботи, а також перед обідом після того, як діти помили руки після прогулянки.

Ці вправи допомагатимуть не лише формувати дрібні рухи пальців обох рук, готувати руку до письма, але й розвивати зорову та слухову увагу, виховувати працездатність, терплячість.

Автор: Т. В. Шпак, вихователь-методист групи для дітей з вадами зору,

ДНЗ (ясла-садок) № 22, м. Бердичів, Житомирська обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 

 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук