Інклюзія ЗДО Творчість, ідеї

Розвиваємо мовленнєве дихання у дітей із порушеннями мовлення. Педагогічний тренінг для вихователів

19.09.2020 968 0

Мета: сприяти збагаченню досвіду педагогів про методи та прийоми розвитку мовленнєвого дихання у дітей із порушеннями мовлення; продемонструвати особливості організації розвивального середовища; підвищувати психологічну компетентність учасників тренінгу щодо корекції емоційно-вольової сфери дитини із порушеннями мовлення; активізувати творчий потенціал педагогів через виготовлення ними власноруч посібника для розвитку мовленнєвого дихання.

Обладнання: дидактичний матеріал для розвитку мовленнєвого дихання; макет органів дихання; кольоровий картон; ножиці; клей; фломастери; коктейльні трубочки; тенісні м’ячі; презентація ігор на розвиток мовленнєвого дихання.

Хід тренінгу

Учитель-логопед. Сьогодні ми спробуємо дослідити актуальну проблему про значення правильного дихання для мовленнєвого розвитку дітей і практично вдосконалити прийоми роботи за допомогою ігрових посібників. Працювати будемо колективно, де кожен є рівним серед рівних, дотримуючи певних правил спілкування, щоб наша взаємодія під час тренінгу була продуктивною, невимушеною, сповненою довіри та взаємопідтримки. 

Обговорюють правила взаємодії в групі.

Інформаційна хвилинка

Учитель-логопед. Уважають, що правильне дихання позбавляє людину від багатьох хвороб і не допускає їхньої появи. Завдяки йому поліпшується травлення, стимулюється робота серця, головного мозку і нервової системи. Повільний видих допомагає розслабитися, заспокоїтися, упоратися із хвилюванням і дратівливістю.

Дихання сприяє нормальному темпу, ритму мовлення та інтонації, є джерелом правильного утворення звуку і голосу. Дихання є важливою складовою звуковимови, мовлення в цілому.

Наше мовлення здійснюється завдяки чіткій і правильній роботі всіх органів, що беруть участь у мовленнєвому акті. Важливою його складовою є дихання.

До органів дихання належать:

— грудна клітка;

— легені та дихальні шляхи (зовнішній ніс, порожнина носа, глотка, гортань, трахея, бронхи).

Розрізняють мовленнєве і немовленнєве дихання. Немовленнєве дихання, або фізіологічне, здійснюється в автоматичному режимі. Вдих дорівнює видиху і відбувається носом. Мовленнєве дихання довільне, дає змогу раціональніше витрачати повітря, що видихається. За коротким вдихом настає пауза, за нею — тривалий видих, що є джерелом утворення звуків. Правильне дихання забезпечує нормальне звукоутворення, створює умови для підтримання нормальної гучності мовлення, чіткого дотримання пауз, збереження плавності мовлення та інтонаційної виразності.

Порушення мовленнєвого дихання можуть бути наслідком загального ослаблення, аденоїдних розрощень, різних серцево-судинних захворювань. Діти, які мають ослаблений вдих і видих, як правило, говорять тихо. Часто такі діти не договорюють слова і нерідко в кінці фрази вимовляють їх пошепки.

Для виконання дихальних вправ необхідна мотивація. У дітей дошкільного віку вона відсутня, тому важливими є ігрові вправи. Під час проведення ігор та вправ необхідний постійний контроль за правильністю дихання і дотримання певних умов, зокрема:

— не займатися в непровітреному, або сирому приміщенні;

— температура повітря має бути на рівні 18–20 ºС;

— одяг не повинен обмежувати рухів;

— не займатися відразу після прийому їжі (не раніше, ніж через 30 хвилин після прийому, або на голодний шлунок), у разі нездужання;

— не займатися з дитиною, якщо у неї захворювання органів дихання в гострій стадії;

— обмежувати виконання вправ за часом і обов’язково чергувати з іншими вправами.

Виконання вправ

Учитель-логопед. Дотримуючи певних правил, виконаємо вправи за моєю вказівкою.

1. Перед видихом робимо вдих, глибокий і сильний, як кажуть, «набираємо повітря повні груди».

2. Здійснюємо видих плавно, не поштовхами. Під час видиху не стискаємо губи, а складаємо їх трубочкою і не надуваємо щоки.

3. Під час видиху не можна допускати, щоб повітря виходило носом. Слід видихати ротом! Спробуйте затиснути ніздрі пальцями, щоб самостійно відчути, як має виходити повітря.

4. Видихати необхідно доти, поки не закінчиться повітря.

5. Вправу повторити тричі.

Виконання вправ з дихальним тренажером

Вихователі під контролем учителя-логопеда виконують вправи з дихальним тренажером. Тренажер — зігнута пластикова трубочка з розширенням на кінці. На розширення вкладають кульку із пінопласту. Виконують вправу стоячи.

Учитель-логопед. Дивіться уважно і запам’ятовуйте. Однією рукою беремо кінчик трубочки та утримуємо біля рота, другою рукою підтримуємо знизу зігнуту частину трубочки (кулька лежить на розширенні). Робимо вдих носом і починаємо повільно дути в трубочку, не роздуваючи щік і не підводячи плечей. А тепер пропоную, шановні колеги, взяти тренажери.

Вихователі за командою логопеда роблять вдих, а потім починають дути. Логопед стежить за тим, щоб вони не роздували щік і не підводили плечі під час виконання вправи. Вправу виконують 3–5 разів, щоб не провокувати у вихователів запаморочення.

Учитель-логопед. Під час проведення ігор, спрямованих на розвиток у дитини мовленнєвого дихання, необхідно мати на увазі, що дихальні вправи швидко стомлюють дитину, навіть можуть спричинити запаморочення. Тому такі ігри необхідно обмежувати за часом і обов’язково чергувати з іншими вправами.

А зараз хочу презентувати ігри, що допомагають навчити дитину плавно видихати ротом сильний струмінь повітря.

Вправа «Здування легких предметів»

Мета: зміцнювати м’язи дихального апарату; виробляти неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика.

Здувати сніжинки, папірці, ватку, пушинки з долоні або дути  на піднесений до рота вказівний палець.

Вправа «Хто далі зажене кульку?»

Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика.

Інструкція

1. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватяну кульку (діаметром 2–3 см.), заганяючи її між двома кубиками — це «футбольні ворота».

2. Так само, але дути слід різко, коротко. Заганяти кульку слід одним видихом, не перериваючи повітряний струмінь.

Вправа «Пташечка»

Дитина, узявши до рук картонний аркуш із зображеним на ньому деревом та гніздечком, дмухає на пташку, що на ниточці. Пташка має рухатися над гніздечком і підлітати до нього.

Учитель-логопед. Для розвитку плавного видиху можна використовувати дитячі іграшки: 2–3 яскраві паперові метелики, підвішені на паличку; паперові султанчики; іграшки-вертушки; свистки; дитячі керамічні свищики у вигляді різних птахів і тварин; різні духовні музичні інструменти: дудочки, сопілки, ріжки; різнокольорові пташки, складені з паперу; мильні бульбашки.

Виготовлення посібника «Веселе слоненя»

Учитель-логопед. А зараз пропоную виготовити посібник «Веселе слоненя» для розвитку мовленнєвого дихання. Такий посібник сподобається будь-якій дитині, яка прагне брати участь в її створенні

Учасник тренінгу виготовляють посібник. 

Пропонуємо завантажити інструкцію з виготовлення посібника «Веселе слоненя» і добірку дихальних вправ. 

  

Учитель-логопед. Ви зрозуміли, які труднощі виникають у дітей із порушенням мовлення під час спілкування. Усі діти різні, як і їхні мовленнєві можливості. Але в кожного є потреба почуватися комфортно у соціумі, у житті, під час спілкування. Тому і підхід до кожного має бути індивідуальний. Як свідчить досвід, якими б складними не видавалися вправи для дошкільників, вони їх опановують, якщо систематично виконують їх удома і в дитячому садку. Пропоную учасникам тренінгу використовувати їх у своїй педагогічній діяльності.

Підсумок

Учасники, утворивши коло колі та передаючи іграшку-квітку, висловлюють свої враження, починаючи словами: «Мені сьогодні…».

Учитель-логопед. Наостанок хочу всім подякувати за плідну працю. Ми ще раз усвідомили, як багато знаємо і не знаємо водночас. Застосовуючи здобуті знання на практиці, пам’ятаймо головне: жодна методика не замінить чуйного педагога!

Л. М. Коваленко, учитель-логопед І категорії ЗДО ясла-садок № 7 «Джерельце» м. Каховка, Херсонська обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 

 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук