Досвід виховання Творчість, ідеї

Вільна школа: Вальдорфська педагогіка — правила, принципи, підходи

07.07.2020 838 0

Сучасна педагогіка дедалі частіше звертається до дитини як суб’єкта навчальної діяльності, як до особистості, яка прагне до самовизначення і самореалізації. Педагогіка суб’єктивних стосунків завойовує щоразу більше прихильників. Усі прогресивні освітні технології більшою чи меншою мірою спрямовані на реалізацію цієї ідеї.

Паралельно з процесом державотворення в незалежній Україні поступово реформується школа.

У цих умовах педагогові необхідно орієнтуватись у широкому спектрі сучасних дидактичних систем, ідей, напрямів, щоб не гаяти час на відкриття вже відомого.

Педагогіка вільної вальдорфської школи

Приймай дитину з благоговінням, виховуй її з любов’ю, випускай вільною.

Р. Штайнер

Вальдорфська педагогіка — це найпоширеніша у світі незалежна система альтернативної освіти, яка має на меті гуманістичне і цілісне виховання дітей. Ця система, у якій обсяг засвоєних знань є далеко не єдиним критерієм успішності учня, ґрунтується на роботах австрійського філософа XIX–ХХ століття Рудольфа Штайнера (1861–1925).

Педагогічна концепція Штайнера випробувана часом. Школи, які сьогодні працюють за нею, мають назву вальдорфські. 1990-го року у Німеччині нараховувалося 180 таких шкіл, де навчалося 50 тис. дітей.

Зараз у всьому світі існує близько 950 вальдорфських шкіл і 1400 дитсадків. Ця педагогіка підтримується ЮНЕСКО й урядами багатьох країн, є однією з найбільших незалежних освітніх систем у світі.

Нині такі школи найбільш поширені у Німеччині, скандинавських країнах, Великій Британії, Австралії та США. Вони створені для соціальної адаптації дітей у суспільстві. Тут значну увагу приділяють питанням рівності.

В Україні вальдорфських шкіл шість: дві —  в Одесі, звідки й почався цей рух у нашій країні, дві — в Києві, та ще по одній — у Кривому Розі й Дніпрі. Садочків таких дещо більше.

2018 року в Україні було введено нові стандарти навчання для дітей молодших класів. Жодних червоних ручок чи читання на швидкість,— дітям дають змогу грати в соціальні ігри на фізкультурі та більше уваги приділяти розвитку мовленнєвих навичок замість письма. Це все вже давно практикується у Європі та у вальдофських школах України. А ще тут багато уваги приділяється творчості, незалежно від статі, з урахуванням віку.

За посиланням ви знайдете не лише опис правил, принципів та основних підходів вальдорфської школи, а й розробки уроків початкової школи, у яких використані елементи вальдорфської педагогіки.

  

С. В. Білик, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, Старокостянтинівський ліцей ім. М. С. Рудяка, Хмельницька обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук