НУШ Досвід виховання Творчість, ідеї

Дидактичні тренажери «Дивний ґудзик» та «Чарівна мотузочка» для занять із першачками

18.06.2020 759 0

Чому так важливо розвивати дрібну моторику  рук дітей?

Центри в головному мозку людини, що відповідають за мовлення й рух пальців рук, розташовані дуже близько. А мовленнєвий центр дитини знаходиться на кінчиках її пальців. Для того щоб чітко висловлюватися, необхідно якомога частіше займатися різноманітними вправами, що сприяють розвитку дрібної моторики рук.

Стимуляція дрібної моторики сприяє активізації всіх відділів головного мозку та спрямована на створення сприятливих умов для самореалізації,  розвитку творчої активності учнів.

Ця тема залишається неймовірно актуальною протягом усього періоду дитинства, адже активний мовленнєвий запас дитини постійно поповнюється.

Заняття такими вправами — справжня «гімнастична зала» для тренування... розуму!

Дидактичні  тренажери  «Дивний  ґудзик» та «Чарівна мотузочка» — це дидактико-методичний  комплект,  що  рекомендуємо  використовувати  на  уроках  під  час  пояснення, закріплення, узагальнення знань, умінь і навичок учнів.

Ігри з ґудзиками та шнурками розвивають сенсорно-моторну координацію, дрібну моторику рук, просторове  орієнтування,  сприяють  розумінню  понять  «угорі»,  «внизу», «праворуч», «ліворуч», сприяють розвитку мовлення; розвивають творчі здібності.

Очікувані результати

  • Застосування запропонованих вправ пришвидшить розвиток дрібної моторики рук; кисті рук  набуватимуть рухливості та гнучкості; поліпшиться мовлення дітей;
  • у дітей удосконалюватимуться навички висловлення власної думки, її аргументації;
  • активізується пізнавальна активність, прагнення до емоційного задоволення, самовираження  та соціальної взаємодії, повага до національної  спадщини;
  • педагоги та батьки стануть партнерами у роботі з розвитку творчих здібностей дитини.

Орієнтовні завдання до дидактичного тренажера «Дивний ґудзик»

До  фігурного  килимка  з  ґудзиками  додається  набір  тканинних  форм  з  прорізами,   що можна  пристебнути до ґудзиків.

Це заняття можна ускладнити й урізноманітнити за рахунок форм, що пристібаються. Пропонуємо варіанти тканинних форм, різних за ступенем складності, що дають змогу ураховувати вікові та індивідуальні можливості дітей.

Мовно-літературна освітня галузь

  • Словникова робота

Назва «ґудзик» походить від українського слова «ґудзь», тобто вузол.

  • Історія

У сиву давнину люди робили собі одяг зі шкір  тварин.  Накидали  шкіру  на  плечі  та  підв’язували  поясом з рослин. Такий одяг заважав рухатися,  полювати  на  тварин.  Тож  з’явилися  застібки, які  людина  виготовляла  з  кісток  тварин,  дерев’яних  паличок,  шипів рослин. До одягу почали прикріплювати просвердлені камінчики, на які накидали петлі. Ґудзики могли бути крихітними, як горішок, а могли бути завбільшки з куряче яйце.

  • Ігри з ґудзиками

Завдання: промовляючи віршовані рядки, ритмічно  натискати  пальчиками  (долоньками)  на ґудзики, уповільнюючи або прискорюючи  темп.

Мій мізинчик, де блукав? 
З оцим братиком гуляв,
З оцим пісеньку співав,
А ці братці-молодці,
Ґудзик пришивали,
Ось так, ось так
Вміло працювали.

  • Чистомовка

Ґудзик-ґудзик розгойдався,
Із ниточки обірвався,
Упав на цибулю,
Набив собі ґулю.

  • Скоромовка

Ґава ґудзика на ґанку 
Загубила на світанку.
Ґава ґудзика шукала,
Ґелґотала, ґелґотала.
Ґава ґудзик відшукала
І в гніздо собі поклала.

  • Загадки про ґудзик

— Я маленький, я кругленький,
На одязі я завжди.
Мене в петлю продівають
Сто разів туди-сюди. (Ґудзик.)

Ледь помітний він, маленький... 
То квадратний, то кругленький...
Як його ти відірвеш,
То штани не застібнеш. (Ґудзик.)

  • Мовні завдання

— Діти, у ґудзика є друзі? (Так.) Хто вони? Назвіть їх. (Голка, петелька, нитка...)

— Доберіть  до  іменника  «ґудзик»  слова,  що  означають дію предмета / ознаку предмета.

— Складіть речення.

Математична освітня галузь

— Якої форми ґудзики використані? (Круглі, овальні, трикутні, квадратні.)

— Якого кольору?

— Якого розміру? Скільки великих ґудзиків?  Скільки малих? Порівняйте.

— Порахуйте за заданим кольором, за формою,  за розташуванням. Порівняйте. 

— Визначте склад числа.

— Збільште або зменште число.

— Складіть прості задачі та приклади на збільшення та зменшення числа.

Технологічна освітня галузь

— Застібніть  великі  ґудзики;  малі  ґудзики.

— Розстібніть ґудзики, розташовані вгорі/ліворуч/праворуч/унизу.

— Утворіть закриту квітку (застібнувши пелюстки); розкрийте квітку.

— За допомогою нової тканинної форми збільште кількість пелюсток у квітці. 

— Утворіть квітку за власною уявою, використовуючи наявні ґудзики.

— Знайдіть на тренажері ґудзики, що бувають  на сорочках (на джинсовому одязі), та застебніть  у відповідну петельку.

Соціальна і здоров’язбережувальна освітня галузь

— Натискаючи пальчиками на ґудзики, покажіть, як капає дощик (злива). 

— Відтворіть долоньками ходьбу тварин (зайчика, ведмедика, слоненяти...).

— Для «мануального інтелекту»  натискайте  пальцями  на  ґудзики  поперемінно  на  тильну, а потім на бокові сторони пальців обох рук. Тривалість натискання — 3 секунди.

— Розкажіть історію про свій ґудзик або ґудзик члена вашої сім’ї.

— Порівняйте із сучасними ґудзики, що використовували ваші прабабусі.

Орієнтовні завдання до дидактичного тренажера «Чарівна мотузочка»

Пропонуємо  взяти  поліпропіленові  (ПП)  кришки  з  отворами,  дерев’яні  макети  ґудзиків  та  набір різнокольорових шнурків. Завдання можна  ускладнювати  й  урізноманітнювати.

Мовно-літературна освітня галузь

  • Історія

Перші згадки про шнурки датуються XIII століттям. Тоді шнурки застосовували для шнурівки  одягу  не  як  звичайна  мотузка,  а  з  додатковими  наконечниками  у  вигляді  конуса.  Уже  в XV столітті  знаменитий мореплавець Христофор Колумб, який відкрив Америку, успішно міняв мідні наконечники зі шнурків і самі шнурки на злитки із золота. Минуло майже п’ять століть із моменту винаходу  шнурків, поки комусь не спала на думку геніальна  ідея фіксувати ними взуття.

  • Мовні завдання

 Із заплющеними очима обстежте на тренажері зображену букву та назвіть її. Відтворіть вивчену букву і назвіть слова, що  починаються з неї.

— Розучіть вірш, імітуючи вишивання на тренажері.

НАША ХАТА

Вся у білих рушниках,
наша хата — ніби птах.
Мчить вона через віки, 
диво-крила — рушники.
Вишивала їх бабуся,
вишивала їх матуся...
Я теж птаху помагаю —
рушничок свій вишиваю.

Наталка Поклад

— Розучіть чистомовку, зображуючи візерунок  на тренажері.

ВИШИВАНКА

Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
Ягідками рясно вишита.
Вся в мережках вишиваночка —
Подарунок для Іваночка.

Варвара Гринько

Математична освітня галузь

— «Напишіть»  на  тренажері  вивчену  цифру,  порахуйте, зі скількох відрізків вона складається.

— Із  заплющеними  очима  обстежте,  назвіть  цифру.

— На основі власного досвіду «напишіть» задану цифру.

  • Гра «Сусіди»
  • Гра «Цифра загубилась»

— Працюючи в парі, за допомогою двох тренажерів покажіть задане двоцифрове число.

— Покажіть на тренажері свій вік, клас, у якому навчаєтесь, номер свого будинку, школи, кількість членів родини...

  • Віршовані задачі

— Розв’яжіть віршовані задачі. Покажіть відповідь.

На травичці біля хати
Метушаться цуценята:
Двоє білих, наче сніг,
Троє чорних. Скільки всіх?

Гляньте: білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
 А за нею ще три білки.

Ми вас просим, діти милі,
Щоб всіх білок полічили.
П’ять метеликів літають
І на квіточки сідають.
Прилетів ось ще один.
Сів на квіточку і він.
 Полічімо швидше всіх
Цих метеликів прудких.

У садок до годівниці 
Прилетіло три синиці.
Потім — ще чотири птиці...
 Скільки птиць у годівниці?

По дорозі їжак біг,
Ніс сім яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?

Руки вгору підведіть, 
Пальці швидко полічіть!
Зліва — п’ять і справа — п’ять.
Скільки разом? Як сказать?

— Відгадайте загадки та відтворіть відповідну  геометричну фігуру.

Він давно знайомий мій,
Кожен кут у нім прямий.
Всі чотири сторони
Однієї довжини. (Квадрат.)

Він не круг і не квадрат
І не прямокутник.
 Має тільки три кути.
Звуть його... (трикутник).

Маю я три сторони
І три кути.
Чи мене назвати
Зможеш ти? (Трикутник.)

Я без сторін і без кутів,
Як звуся, відгадай!
І на малюнках дітлахів
У сонечку впізнай. (Круг.)

Не стоїть і не стрибає,
Жодного кута не має. (Коло.)

— Створіть (прошнуруйте) будинок. Які геометричні фігури використали?

— Розташуйте два квадрати так, щоб малий  квадрат був розташований у середині великого.

— Зобразіть многокутник.

— Зі  скількох  частин  складається  ламана    лінія?

Технологічна освітня галузь

— Покажіть,  як  можна  шнурувати  взуття.  (Хрестом зверху, хрестом знизу, паралельним переплетенням або хрест-навхрест.)

  • Гра «Приший ґудзика»

Підпис: Зав’яжіть шнурок на бант.

Мистецька освітня галузь

— Прошнуруйте на тренажері прості предмети  (квітка, будинок, візерунок...).

— «Вишийте» орнамент.

— Створіть візерунок для власного одягу.

Висновок

Таким чином, систематична і планомірна робота з тренажерами сприятиме розвитку дрібної  моторики в дітей, позбавленню розумової втоми,  напруження,  поліпшенню  вимови  багатьох звуків,  отже, розвиватиме мовлення дитини. Правильне мовлення — це запорука успішного  навчання в школі.

Поради батькам

УСЕ ГЕНІАЛЬНЕ — ПРОСТО! Для розвитку дрібної моторики рук вашої дитини не потрібно особливих пристосувань, а ідеї  для  занять  можуть  виникнути  в  будь-який  час  і в будь-якому місці. Займіться розвитком дрібної  моторики рук дитини вже зараз — це не важко, захопливо і корисно! Пропонуємо вашій увазі ігри на розвиток дрібної моторики, якими можна займатися як у школі, так і вдома. Для цього знадобиться трохи фантазії. Виготовляти такі іграшки можна разом з дитиною, що також позитивно вплине на розвиток моторики і загальний розвиток дитини. Дитина ще з більшим задоволенням буде гратися, якщо тато чи мама виготовлять основу самостійно, спеціально для неї.

Література та інтернет-ресурси

1. Державний стандарт  початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від  21 лютого 2018 р. № 87.

2. Матеріали  журналу  «Початкове  навчання  та  виховання».— 2013, 2017–2018 рр.

3. «Онлайн-курс  для  вчителів  початкової  школи»  EdEra.

4. [Режим доступу] — https://ru.wikipedia.org/wiki/

5.  [Режим доступу] — http://dovidka.biz.ua/palchikova-giiTinastika-dlvaditey-u-virshah/  6. [Режим доступу] — www.pochatkivec.ru/2012/09/blog-post
 

Поділитися в Viber Залишити свій відгук