Сучасний урок НУШ Творчість, ідеї

10 простих дослідів для учнів середніх класів

28.05.2020 703 0

Пропонуємо цікаві та прості наукові експерименти, що допоможуть школярам у захопливій формі збагнути сутність фізичних, хімічних та деяких біологічних природних явищ.

1. Чи можна стояти на паперових стаканчиках?

Цікавий дослід, що демонструє поєднання фізики із технікою.

Запропонуйте учням створити так звану надміцну структуру із паперових стаканчиків. Бажано, аби вона складалася не менш ніж із двох поверхів, як це відображено на фото.

Учень, який обережно стає на вершечок цієї вежі, жодним чином не псує її. Але спроба зробити те саме з одним паперовим стаканчиком перетворює його на розчавлене та зім’яте сміття. «Секрет» досліду — у простому перерозподілі тиску: чим більша площа поверхні, тим менший тиск.

2. Дослідіть відбитки власних пальців.

Відомо, що кожна людина завжди залишає відбитки своїх пальців, торкаючись будь-чого. Уважно розгляньте малюнки на власних пальцях. Доведено, що особливий малюнок на кінчиках пальців у кожної людини формується через сім місяців після зачаття, тобто ще в утробі матері. Існують три основні елементи, з яких складаються відбитки наших пальців: петлі (наявні у малюнку відбитків понад 65 % населення), завитки (у 35 %) та дуги або арки (наявні лише у 5 % населення). Дослідження останніх років свідчать, що окремі фрагменти відбитків можуть повторюватися у членів однієї родини.

Такі природні особливості надають важливу інформації для криміналістики, але потрібно знати та розуміти, як правильно її отримати та опрацювати.

Існує два основні види збирання відбитків: запилення та задимлення. Метод запилення більш простий та полягає у тому, що місця із відбитками обережно запилюють різними порошкам із дуже дрібною структурою. Для дослідів можна застосувати: какао-порошок, тальк або крохмаль. Далі рештки запилювача обережно змітають пензликом, після чого залишається малюнок. Його можна вивчати за допомогою мікроскопу або перенести на папір із використанням шматочка скотча.

  

3. Вуглекислий газ у домашніх умовах.

Усе, що потрібно для цього досліду, легко знайти у кожного на кухні, це — оцет та харчова сода. Алгоритм проведення досліду простий:

  • налийте невелику кількість оцту у плашку із вузькою горловиною;
  • у повітряну кульку всипте одну чайну ложку соди та натягніть її край на горловину пляшки із оцтом;
  • тримайте кульку так, щоб сода висипалася у плашку.

Тепер можна спостерігати за бурхливою реакцією, під час якої утворюється вуглекислий газ та надуває повітряну кулю. Можна спробувати зібрати вуглекислий газ, зав’язавши повітряну кульку, яка вже збільшилася до певних розмірів.

  

4. Проведіть рослину через лабіринт

Цікавий експеримент, який доводить, що рослина прагне отримувати світло. Дослід потребує порівняно великих часових витрат на свою реалізацію, тому цю роботу можна запропонувати учням як домашній проєкт. Бажано обрати рослину, яка швидко росте (наприклад, квасолю). Нехай учні пофантазують та створять власні лабіринти для кожної рослини.

  

5. Виміряйте та порівняйте ємність легенів.

Дослід поєднує математику та біологію. Ємність легенів — це кількість повітря, що можуть містити ваші легені. Вам знадобиться повітряна кулька, яка має звичайну форму повітряної кульки, а не видовжену, вимірювальна стрічка або лінійка, і щось для запису даних.

Алгоритм дій:

  • розтягніть повітряну кульку;
  • зробіть глибокий вдих, а потім видуйте усе повітря у повітряну кульку;
  • надайте повітряній кульці максимально кулястої форми, утримуйте в ній повітря;
  • попросіть партнера виміряти окружність повітряної кульки посередині;
  • запишіть число в сантиметрах та для більшої точності, повторіть вимірювання ще двічі.

  

Обчисліть об’єм кульки так.

1) Визначте діаметр сфери за допомогою рівняння: с = 2πr. Пам'ятайте, що r — половина діаметра, а ми вимірювали окружність. Отже, окружність πd і d = c / π.

2) Обчисліть об'єм сфери за формулою V = 4/3 × πr3. Використайте діаметр для обчислення радіуса.

6. Створіть вуглецеву змію із цукру.

У тарілку насипте просіяний пісок, зробивши із нього невеличку гірку із заглибленням усередині. Підготуйте таку суміш: 1 чайну ложку цукрової пудри та 1/4 чайної ложки питної соди (гідрокарбонат натрію, NaHCO3). Пісок потрібно просочити розчином етанолу (C2H5OH), далі розмістити приготовлену суміш у поглибленні та підпалити всю гірку.

У міру згоряння спирту, суміш починає чорніти, а із піску, повільно звиваючись, виповзає чорна «гадюка».

  

7. Проведіть тест на крохмаль із допомогою йоду.

У цьому простому хімічному експерименті використовують йод для визначення вмісту крохмалю в харчових продуктах. У світі, де дедалі більше усвідомлюють негативний вплив крохмалю на наше здоров’я, це здається своєчасним заняттям.

Для проведення досліду необхідно підготувати: розчин йоду (купити у будь-якій аптеці), невелику тарілку або блюдце, піпетку або ватяну паличку, харчові продукти, які ви хочете протестувати на вміст крохмалю (мед, сир та ін.).

Невеличка крапля йоду, потрапивши на продукт, у якому міститься крохмаль, взаємодіє із ним. Про це свідчить зміна кольору на синій або фіолетовий.

  

8. Дослідіть, як цукор у напоях впливає на зуби.

Вміст кальцію в яєчних шкаралупах робить їх чудовою моделлю для дослідів того, як напої із різним вмістом цукру впливають на наші зуби. У цьому експерименті учні використовують яйця, щоб визначити, як лимонад та фруктовий сік забарвлюють зуби та зношують емаль.

Для досліду необхідно підготувати: 5 сирих яєць, 5 склянок, воду, напій без цукру, темний сік (наприклад, виноградний), газований напій темного кольору, апельсиновий сік.

Кожну склянку необхідно відмітити відповідним стікером із назвою рідини, що міститься у ній. Потім помістіть у склянки із рідинами яйця та залиште їх у затишному місці на декілька годин. Проаналізуйте та зафіксуйте загальний стан яєць через 2 години, через 6 та 24 години.

Цей дослід наочно ілюструє вплив цукру на зубну емаль та ще раз пояснює дітям, що зуби потребують нашої постійної уваги.

  

  

  

9. Побудуйте міст Леонардо да Вінчі.

Дослід дає змогу познайомитися із такими компонентами інженерної справи як проєктування, планування, випробування, а також наочно відобразити такі фізичні явища, як сила тертя та центр ваги.

  

Найпростіший матеріал для будівництва моста да Вінчі — це звичайні шкільні олівці. Для збільшення сили тертя між олівцями можна використовувати невеличкі гумки. Місця для гумок розраховують окремо для кожного олівця. Зводити міст краще у парах. Добре зрівноважена конструкція може витримати достатньо велику вагу.

  .

10. Пограйте з окисленням.

Простий спосіб вивчити процес окислення металів. Для досліду необхідні різні металеві предмети: канцелярська скріпка, скоби від стиплера, монета, цвях, гвинти тощо.

Розкладемо їх по невеличких паперових стаканчиках із водою та залишимо на тиждень. Можна дещо ускладнити дослідження, зануривши одну партію предметів у звичайну, а іншу, таких же самих, — у солону воду.

Іржа — червоно-коричнева сполука, що являє собою окис заліза, утворюється під час тривалої взаємодії залізних предметів із водою та повітрям. Існують способи пришвидшення (обробка кислотами) та сповільнення (фарбування, оцинковування та ін.) процесу іржавіння.

  

Переклад та літературна обробка: Ю. М. Афанасенко

За матеріалами: https://www.weareteachers.com

- https://www.weareteachers.com/7th-grade-science-projects/

- https://www.weareteachers.com/8th-grade-science-projects/

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 
 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук