Сучасний урок НУШ

Як зацікавити дітей наукою. Перші кроки у STEM-освіті

27.04.2020 1271 0

Джерело: https://innovationhouse.org.ua/ru/statti/obrazovanie-stem-i-steam-dobavte-nemnogo-tvorchestva-k-nauke/

STEM-освіта охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). У навчальних програмах акцентовано увагу на природничо-науковому компоненті та на використанні інноваційних технологій, навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.

STEM — це тренд Нової української школи, яка має розвивати компетенції, зацікавлюючи і навчаючи критично мислити.

Пропонуємо вашій увазі декілька цікавих дослідів для юних науковців, яким сподобається шукати відповіді.

Надути кульку, не торкаючись губами

Цікавиться дитина наукою чи просто любить розваги та яскраві враження? Після цього експерименту, надзвичайно зацікавившись, прагнутиме зрозуміти, як у вас це вийшло. Скажіть, що хочете надути повітряну кульку, не торкаючись її губами. Можете навіть побитися об заклад. Якщо діти вам віритимуть — так іще веселіше! Це не просто цікава розвага, а захопливий перший урок із хімії та біології!

Вам знадобляться:

  • повітряні кульки;
  • лійка;
  • 1 столова ложка (15 мл) активних сухих дріжджів;
  • 1 чайна ложка (5 мл) цукру;
  • мірні ложки;
  • мірна чаша;
  • тепла вода;
  • лінійка.

Хід роботи

1. Вставте кінчик лійки в отвір кульки. Можливо, для цього доведеться трохи розтягнути кульку.

2. Попросіть свого асистента (когось із батьків, або з дітей) крізь лійку засипати дріжджі та цукор у кульку. Потім наберіть у чашку теплої води й обережно влийте цю воду в кульку.

3. Вийміть воронку з кульки. Зав’яжіть кульку із сумішшю дріжджів, цукру й води всередині. Обміряйте кульку.

4. Покладіть кульку в тепле місце та трохи почекайте. Знову обміряйте її.

А далі просто спостерігайте, як повітряна кулька збільшується у розмірах. Незабаром діти вражено допитуватимуться у вас: «Як це так?». Поясніть своїм ученим-початківцям, що, хоча це й схоже на магію, насправді це наука. Змішані з цукром і теплою водою дріжджі починають рости, а ростуть вони, утворюючи бульбашки. А з бульбашок виділяється вуглекислий газ, той самий газ, що ми видихаємо. Цей газ і надуває кульку.

Можливо, надувати кульки на вечірку таким чином — не найкраща ідея, але це точно чудовий спосіб збудити уяву дітей та їхню любов до науки!

Наукові жахастики з павуками

Джерело: https://www.education.com/activity/article/scary-science-with-spiders/

Павутиння буває не лише в брудних кімнатах, але і в наукових лабораторіях. Допоможіть юним ученим з’ясувати, чому комахи, на яких павук полює, прилипають до його павутини, а сам хижак — ні. Вам стануть у пригоді скотч або малярна стрічка, з якого ви змайструєте павутиння, а також краплинка олії.

Вам знадобляться:

  • обруч, велика фоторамка або навіть дверний проріз, у яких можна сплести павутиння;
  • клейка стрічка;
  • іграшкові комахи;
  • комп’ютер із доступом до Інтернету;
  • маленьке блюдечко з олією.

Хід роботи

1. Перш ніж долучати до роботи юних науковців, «сплетіть» павутину з липкої стрічки. Це можна зробити у дверному прорізі, обручі або у рамці. Головне — щоб ця основа для будівництва була достатньо великою. Протягніть кілька довгих шматків стрічки крізь увесь отвір, закріплюючи їхні кінці на протилежних боках основи, так, щоб у центрі вони перетиналися. Це будуть основні волокна «мережі для ловів». Потім додайте спіраль із коротших відрізків стрічки.

2. Завершивши плести, запропонуйте дітям приліпити іграшкових комах до клейкої стрічки.

3. Тепер попросіть їх пальцями помацати павутину. Яка вона на дотик? Липка, саме завдяки цьому павук і ловить нею свою їжу. Запитайте малюків, чому павук сам не прилипає, наближаючись до здобичі.

4. Покажіть їм онлайн-світлини зі збільшеним зображенням павутини. Волокна основи — довгі нитки, протягнуті крізь усю павутину, не липкі. Клеяться лише ті волокна, що утворюють спіраль. Раніше вчені вважали, що павуки просто ходять по волокнах основи.

5. Потім запропонуйте дітям змастити кінчики пальців олією. Чи липнуть вони тепер до павутини? Нещодавно вчені з’ясували, що ніжки павуків укриті особливою масною речовиною. Саме вона допомагає їм уникнути власної пастки.

Розчин крохмалю: рідина чи тверде тіло?

Джерело: https://www.education.com/activity/article/Solid_Liquid_fifth/

Загальновідомо, що речовини можуть змінювати свій стан. Сніг та лід тануть, а потім їх можна скип’ятити так, що в них зваряться яйця. Ми користуємося змінами агрегатних станів щодня, навіть не усвідомлюючи цього. Коли в речовині відбуваються зміни на хімічному рівні — її неможливо повернути до початкового стану. Прикладами таких змін можуть стати іржаві метали, спалена деревина чи прокисла їжа.

Якщо змішати крохмаль із водою, отримаємо речовину, що буде десь посередині між рідиною та твердим тілом. Вона ллється, як рідина, але коли її стискаєш у руці, то вона схожа на тверде тіло.

Створіть цю загадкову речовину за нашим рецептом і проведіть захопливий урок (або й не один) про зміни стану речовини.

Вам знадобляться:

  • газета;
  • миска;
  • кукурудзяний крохмаль (1 чашка);
  • вода;
  • контейнер з екопластику;
  • харчовий барвник (за бажанням);
  • старий одяг або халат (за бажанням).

Хід роботи

1. Підстеліть газету, щоб не забруднити стіл.

2. Запропонуйте дітям висипати в миску 1 склянку кукурудзяного крохмалю.

3. Допоможіть їм поступово додавати до крохмалю воду, доки не отримаєте густу суміш.

4. Додайте кілька крапель харчового барвника (якщо діти хочуть, щоб суміш була кольоровою) та ретельно перемішайте.

5. Запропонуйте розім’яти розчин пальцями, запитуючи про те, що діти відчувають, та пропонуючи ідеї для експериментів. Наприклад:

— Чи зможеш ти зліпити кульку?

— Що відбувається, якщо міцно затискати суміш у жмені?

6. Запропонуйте вилити суміш у пластиковий контейнер.

— Що відбувається?

7. Експериментуйте далі разом із дітьми. Спробуйте зліпити кульку та підкинути її вгору. Перевірте, що станеться, якщо залишити суміш на сонці. Запропонуйте кинути її об землю. Після кожного експерименту обговорюйте з дітьми його результати.

Автори: Шар Левінь, Леслі Джонстоун

За матеріалами сайту: https://www.education.com/activity/article/balloon_science_first/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук